ОНОВЛЕНО: Фіксація руйнувань та пошкоджень майна. Алгоритм дій для місцевої влади
Коментар експертки U-LEAD

Масштаби руйнувань української нерухомості перевищують обсяги усього нового житла, введеного в експлуатацію за останні сім років. І це при тому, що упродовж передвоєнного 2021 року пропозиція нового житла в Україні була максимальною за останні 30 років: в експлуатацію було введено 11,4 млн кв. м житла. Враховуючи неможливість підрахунку збитків в окупованих районах, реальні цифри будуть ще більшими. На цьому наголошувалося у дослідженні Ernst & Young, яке було проведено ще рік тому. Наразі цифри зросли, але водночас було випрацювано і механізм фіксації руйнувань, який мають застосовувати органи місцевого самоврядування.
Від правильно проведеної фіксації залежить процес відновлення та відбудови, але, що найголовніше: швидко та якісно проведена процедура фіксації руйнувань – це один із безпекових чинників, завдяки якому можна запобігти травмуванню та загибелі людей, максимально швидко залучивши відповідні екстрені служби. На цьому акцентує увагу Програма «U-LEAD з Європою” та її експертка, радниця з питань муніципальних фінансів та управління Київського Регіонального Офісу U-LEAD Марія Пальчук.
«Органи місцевого самоврядування виконують у цій процедурі ключову роль. Саме виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють організацію та координацію виконання невідкладних робіт з метою ліквідації небезпечних наслідків збройної агресії російської федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель і споруд, об’єктів незавершеного будівництва, запобігання загибелі людей, зменшення обсягів можливих матеріальних втрат», – зазначає пані Пальчук.
Вона додає, що цю функцію замість ОМС можуть виконувати військові адміністрації населених пунктів у випадку їх утворення, на які покладена підготовча робота перед початком обстеження та фіксації пошкоджень. Зокрема, взаємодія із територіальним органам ДСНС та правоохоронними органами, які забезпечують очищення території та об’єктів від забруднення вибухонебезпечними предметами, що несуть загрозу життю або здоров’ю людей.
Алгоритм дій виконавчого органу місцевої влади чи військової адміністрації
1. Утворити комісію для проведення обстежень, до складу якої залучаються фахівці/фахівець, який здобув вищу освіту у галузі знань «Будівництво та архітектура», крім спеціальності «Геодезія та землеустрій».
2. Підготувати та затвердити план робіт комісії. Під час роботи над планом необхідно врахувати характер та ступень наявних пошкоджень, які визначаються під час візуального огляду пошкоджених об’єктів.
3. Оприлюднити затверджений план робіт на офіційному веб-сайті ОМС протягом 3 календарних днів з дня затвердження. Якщо є можливість, комісія може письмово повідомити власника або управителя об’єкта щодо строків виконання обстеження. До проведення комісійного обстеження варто за можливості залучати уповноважених представників власника або управителя (балансоутримувача) об’єкта.
4. Здійснити підготовку до проведення комісійного обстеження або, у разі потреби, технічного обстеження.
5. Розглянути акти комісійного обстеження, звіти та акти технічного обстеження. Акти обстеження складає комісія. Акти технічного обстеження та звіти складає виконавець. До актів комісійного обстеження обов’язково додаються результати фотофіксації об’єкта, що свідчать про характер та обсяг руйнувань.
6. Скласти та подати на розгляд регіональній комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій переліки потенційно аварійно небезпечних об’єктів та аварійно небезпечних об’єктів.
Регіональна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій протягом 5 днів схвалює переліки об’єктів потенційно аварійно небезпечних об’єктів та аварійно небезпечних об’єктів.
7. Затвердити переліки таких об’єктів та організувати виконання робіт з демонтажу.
8. Організувати роботи щодо збирання, попереднього сортування та відокремлення небезпечних відходів, транспортування та тимчасового зберігання відходів, що утворилися внаслідок виконання робіт з демонтажу.
Експертка нагадує, що Порядок та особливості роботи комісії для проведення обстежень врегульовані Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд» від 19 квітня 2022 р. № 473.
Крім того, на заходах для фахівців органів місцевого самоврядування U-LEAD роз’яснила алгоритм дій щодо припинення права власності на знищене внаслідок ракетних ударів або активних бойових дій комунальне майно.
Так, на інформаційній сесії, присвяченій темі припинення права власності на знищене майно, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу (РО) «U-LEAD з Європою» у Волинській області, член групи з питань комунального майна Програми U-LEAD Андрій Погорілий зазначив, що незважаючи на існування низки нормативних актів, які регулюють порядок обстеження рухомого та нерухомого майна, про невідкладні роботи щодо ліквідацій наслідків збройної агресії рф, щодо реєстрації речових прав на нерухоме майно та реєстрацію транспортних засобів різних типів та їх вибракування (зняття з реєстрації), є нюанси як діяти в конкретних випадках і які ризики існують в правовому полі.
«На перший погляд процедура списання нерухомого та рухомого майна є простою. Виявив об’єкт, склав акт та списав майно з балансу установи. Також, слід не забути звернутися до державного реєстратора нерухомого майна, щоб припинити право власності на об’єкт. Та зачекайте! А як правильно обстежити об’єкт? І взагалі, хто це має робити? Які рішення потрібно прийняти раді? Чи усі питання вирішує виконком? І на останок, як зняти з обліку знищений пожежею шкільний автобус та сміттєвоз місцевого комунального підприємства?» – зазначив Андрій Погорілий. На ці питання U-LEAD дала роз’яснення профільним фахівцям.
Нагадаємо: Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Данією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян та розширює можливості громад.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].