Стійкі територіальні громади – сильне місцеве самоврядування для відновлення України
U-LEAD з Європою

Стійкі територіальні громади – сильне місцеве самоврядування для відновлення України

Учасники Ukraine Recovery Conference презентували нові та старі програми для відновлення громад

Стійкі територіальні громади – сильне місцеве самоврядування для відновлення України
Фото з Facebook Олександра Корнієнка

Одна з ключових сесій Ukraine Recovery Conference 2024, що відбулася в Берліні 11–12 червня, була присвячена обговоренню допомоги, якої потребують органи місцевого самоврядування, і того, як можна забезпечити багаторівневе управління для відбудови України та на шляху вступу до ЄС. Також порушувалися теми щодо програми Ukraine Facility, планів українського уряду під час війни, яка триває, і розбудови спроможностей в Україні. З боку очільників українських громад багато йшлося про необхідність продовження реформи місцевого самоврядування. Ключових учасників сесії уважно слухав Mind.

Свенья Шульце, міністр економічного співробітництва і розвитку Німеччини:

– По-перше, хочу наголосити: місцева влада на рівні муніципалітетів в Україні робить надзвичайно багато для відновлення країни.

По-друге, хочу засвідчити: Німеччина всіляко сприяє місцевій владі у їхній роботі. Ми робимо це через Програму «U-LEAD з Європою», посланником у якій є Георг Мільбрадт. На сьогодні до цієї програми долучилися 210 німецьких муніципалітетів, які допомагають українським територіальним громадам.

Ми вважаємо головним завданням нашої програми створення мостів на регіональному рівні, саме тому ми сьогодні представляємо нову ініціативу – Коаліцію сталих муніципалітетів.

Її основним завданням буде надання місцевим органам влади доступу до міжнародного фінансування: йдеться про навчання, про знайомство з можливостями, про допомогу «рівний – рівному». До її складу увійдуть організації, агентства та уряди – партнери України.

Олександр Корнієнко, перший заступник голови Верховної Ради України:

– На жаль, після чергової хвилі атак росіян по об’єктах енергетики перед нами постає новий виклик – децентралізація енергосистеми, що також потребує допомоги партнерів.

Вирішити це завдання нам допоможуть уже досягнуті результати децентралізації, яку високо оцінюють як українці, так і представники Єврокомісії. У 2022 році ми побачили, що муніципалітети здатні якісно виконувати функції, які їм передала держава.

Праця уряду Гройсмана часів президентства Порошенко та урядів Гончаренко й Шмигаля вже за часів Президента Зеленського полягала в донесенні до муніципалітетів простої формули: ресурси = незалежність + відповідальність.

Тому держава працювала над збільшенням ресурсної бази місцевої влади, передаючи їй податки, а війна зашкодила виконанню наступного кроку реформи – передачі адміністрування цих податків муніципалітетам, адже вони краще за центральний податковий орган збиратимуть місцеві податки. Також місцева влада отримала багато землі в рамках земельної реформи, що є драйвером розвитку, зокрема, сільських громад.

Одним із викликів війни стала неможливість швидкого повернення демократії в деокуповані райони, бо вибори проводити під час дії закону про воєнний стан неможливо. Тож завдяки дорадчим радам зараз місцеві мешканці можуть долучитися до роботи перехідних органів влади та впливати на ситуацію у своїй громаді.

Зараз для українських громад існує достатньо джерел фінансування. З боку влади, за допомоги Програми «U-LEAD з Європою», ми будемо підвищувати організаційну та адміністративну спроможність громад, щоб вони навчалися основ проєктного менеджменту, вміли створювати проєктні заявки, шукати фінансування та працювати із місцевими підрядниками.

Юган Форсселл, міністр міжнародного співробітництва та зовнішньої торгівлі Швеції:

– Швеція каже не лише про потужну підтримку, а й про сталу підтримку України. Багато років ми підтримуємо Україну й лишатимемося такими донорами й надалі.

Щодо місцевого самоврядування, то Швеція може похвалитися багаторічною традицією ухвалення рішень на місцях. Можна сказати, що більшість рішень, що впливають на повсякденне життя шведів, ухвалюється саме на рівні громад.

Історія України в цьому плані, звичайно ж, вирізняється від нашої. Та попри це самоврядування стало наріжним каменем стійкості українського суспільства під час війни. Вражає те, що ви робите: паралельно із захистом своєї країни від російського вторгнення, ви вже відновлюєте її та поліпшуєте.

Ми підтримуємо децентралізацію в Україні з 2014 року, з часів Революції гідності, і продовжуємо це робити. Сьогодні ми хочемо представити нову чотирирічну програму відновлення громад, з бюджетом в 1 млн євро, що зосередиться на підвищенні спроможності місцевих органів влади та їхньому відновленні, децентралізації податкових надходжень і системи освіти й надання послуг. З нашого боку важливим партнером стане Шведська асоціація місцевих влад і регіонів (SALAR), яка вже почала формування в Україні команди цього проєкту.

Ян Шишко, державний секретар Міністерства фондів та регіональної політики Польщі:

– Польща багато часу та зусиль витратила на реформу децентралізації, і двадцять років потому я пишаюсь тим, чого ми досягли.

Ключем до розвитку кожної окремої громади та згодом до вирівнювання їхнього економічного стану є розподіл відповідальності за залучення інвестицій між центральним і регіональним органами влади. За інвестиційний клімат та залучення коштів відповідають громади. Але до цього центральний уряд допоміг їм навчитися цього, надавши знання, навички та ресурси для того, щоб впоратись із задачею.

Крім того, на своєму шляху ми припустилися низки помилок, про які ми також із задоволенням розповімо нашим українським партнерам.

Учасники сесії обговорили питання розбудови спроможностей України та її громадян – що саме треба розбудовувати в Україні:

  1. Після війни найбільшою проблемою стане інституційна спроможність, адже зараз втрачається найважливіший актив – люди. Тому треба думати про людський потенціал уже зараз.
  2. Необхідно вже цього року забезпечити в Україні сталий економічний розвиток. Це дасть ціль тим п’яти мільйонам українців, які живуть у ЄС, щоб повернутись.
  3. Для розбудови як інституціональної, так і економічної спроможності, необхідно думати про умови відбудови України і її макроекономічні перспективи. Країна має стати сучасною, інноваційною, підприємницькою, лідером із «зеленого переходу» – тоді вона буде цікава міжнародним корпораціям. А їхні інвестиції будуть запорукою сталого розвитку.
  4. Треба вивчати англійську, адже з 1400 громад України англійською спромоглися подати заявки лише 30. Спроможності мають розвиватися знизу нагору, не очікуючи допомоги з центру.
  5. Розвиток партнерства має відбуватися на місцевому рівні, це дозволить максимально точно розуміти, які саме спроможності розвивати.

Герт Ян Купман, генеральний директор Генерального директорату Європейської комісії з питань політики сусідства та переговорів щодо розширення:

– У першу чергу хочу зазначити, що, якби Україна залишалася централізованою державою, невідомо, що б сталось у ті чорні дні, на початку 2022 року. Відтоді стало зрозуміло, що децентралізація важлива для безпеки й економічного розвитку такої великої та різноманітної країни, якою є Україна.

Децентралізація важлива для приєднання до ЄС. І насамперед для діяльності плану Ukraine Facility. Це – дуже переконливий план із бюджетом в 50 млрд євро, який дозволить Україні процвітати під час процесу вступу до ЄС.

Однією з його вимог є переведення інвестицій на місцевий рівень – з центрального. Ми вже знаємо, чому це сприяє: наприклад, у Німеччині зараз на різні федеральні землі ухвалюються величезні за обсягами інвестиційні програми. І я радий, що такі саме перспективи й можливості тепер є в мерів і голів громад України.

Крім того, ми продовжуватимемо підтримку та розвиток громад України – через програму «U-LEAD з Україною».

Децентралізація – це надзвичайно важлива умова для успішної України – члена Європейського Союзу.

Олександр Сєнкевич, міський голова Миколаєва:

– Вважаю реформу децентралізації – найбільш успішною за часи незалежності України. Але її треба завершити та передати місцевим органам влади стільки повноважень, скільки вони можуть взяти й відповідати за це.

Орієнтуючись на досвід інших країн і міст, влада Миколаєва разом із Європейською економічною комісією ООН розробили Генеральний план розвитку Миколаєва. Завдяки йому ми не лише слідуватимемо принципу «build back better», а й закладемо підвалини майбутнього розвитку міста.

Миколаїв уважно вивчає досвід інших міст. Ми вже маємо підписані меморандуми з 11 містами по всьому світу.

Вважаємо важливим нюансом створення спеціалізації регіону. На жаль, росія нікуди не подінеться. Тому нам треба пояснити, чому треба інвестувати в той чи інший регіон України, і надати місцевій владі інструменти залучення та захисту цих інвестицій.

Іван Слободяник, виконавчий директор Всеукраїнської асоціації громад:

– Наша асоціація об’єднує невеликі громади України, тому ми бачимо перспективні напрямки допомоги в європейській агропромисловій політиці.

Ми використовуємо будь-яку можливість долучитися до програм у цій галузі та плекаємо великі надії на Ukraine Facility на двох рівнях. Перший – інституціональні спроможності центральних органів влади, яка створить необхідну екосистему агенцій. Другий – освітній рівень муніципалітетів: вивчення англійської, вміння писати та захищати проєкти.

Ще один напрямок розвитку – децентралізація фінансів. Мова не лише про збори податків на місцях; йдеться про управління зокрема водними ресурсами.

Однак найголовніше – допоможіть нам перемогти! Децентралізація перебуватиме в гарних умовах для розвитку в Україні саме після нашої перемоги.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло