Реформа залізниці: опубліковано урядовий проєкт
Ринок залізничних перевезень перейде на європейські стандарти

Кабінет Міністрів пропонує запровадити нову модель ринку залізничних перевезень, аналогічну європейським залізничним стандартам.
Відповідний проєкт закону опубліковано на сайті ВР.
Така ініціатива спрямована на імплементацію актів законодавства ЄС у сфері залізничного транспорту, зокрема, визначених Угодою про асоціацію з ЄС.
Законопроєктом, зокрема, передбачено створення окремого центрального органу виконавчої влади у сфері залізничного транспорту (наразі існує лише центральний орган виконавчої влади з питань безпеки на всьому наземному транспорті). Проєкт також визначає такі повноваження нового органу:
- реалізація державної політики в транспорті, безпеці та техрегулюванні;
- аналіз та облік причин аварій на залізниці;
- ведення реєстрів рухомого складу, інфраструктури та суб'єктів техобслуговування;
- нагляд за дотриманням норм законодавства і якості пасажирських перевезень;
- видача та управління сертифікатами безпеки й авторизації, а також ліцензіями для діяльності в галузі;
- контроль за системами управління безпекою перевізників й операторів інфраструктури;
- видача свідоцтв машиністів і контроль їхньої професійної компетентності;
- дозвіл на введення в експлуатацію підсистем залізниці;
- організація укладання договорів на суспільно важливі перевезення в далекому сполученні;
- здійснення мобілізаційних заходів і дій у надзвичайних ситуаціях;
- визнання навчальних центрів для підготовки та підвищення кваліфікації машиністів.
Згідно з документом, ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності:
- Перевезення пасажирів, небезпечних вантажів і небезпечних відходів внутрішнім водним, морським, автомобільним та повітряним транспортом, міжнародні перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
- Перевезення вантажів та/або пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти тяговим залізничним рухомим складом залізничними коліями загального користування; надання послуг тягового залізничного рухомого складу.
Нагадаємо: проєкт визначає права й обов’язки операторів інфраструктури та перевізників, встановлює вимоги до рухомого складу й принципи його експлуатації. А також закріплює принцип рівноправного доступу до послуг інфраструктури, що поширюється на всіх осіб, зацікавлених в отриманні таких послуг.
Проєктом також передбачається створення системи управління безпекою на залізничному транспорті відповідно до вимог положень законодавства ЄС, що, як очікується, дозволить підвищити рівень безпеки в умовах конкуренції.
Документом також пропонується створити правові основи для технічного регулювання залізничних підсистем та їх допуску до експлуатації. Заплановано застосувати європейський підхід до обслуговування рухомого складу, з чіткою відповідальністю за його технічний стан.
Крім цього, передбачається запровадження функціонування навчальних центрів, що здійснюють підготовку, перепідготовку й підвищення кваліфікації машиністів.
Бекграунд. Раніше Mind повідомляв, що в Україні хочуть створити нову модель ринку залізничних перевезень за стандартами ЄС. Кабінет Міністрів ухвалив проєкт закону про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту України.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].