Три новації в державних закупівлях - роз’яснення експертів U-LEAD
Оновлення Постанови Кабінету Міністрів №1178 набули чинності 4 вересня 2025 року

Нещодавно українське законодавство щодо публічних закупівель вчергове зазнало змін – оновлено Постанову №1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Експерти U-LEAD виділили три ключові норми, що набули чинності 4 вересня поточного року.
Перша – чіткість та прозорість вимог до тендерної документації з вимогами до учасника і переможця. Раніше норми доволі обтічно визначали, скільки саме додатків до тендерної документації чи який обсяг інформації в них має бути, аби відповідати нормам закону. Від 4 вересня норма визначає недвозначно:
«Перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі, оформлюються двома окремими додатками до тендерної документації. У зазначених переліках замовник розміщує посилання на відповідні вимоги тендерної документації, якщо включення таких вимог до переліків у повному обсязі ускладнило б їх сприйняття».
Отже, подаючи тендерну документацію, треб пам’ятати про:
- два додатки: з вимогами для учасників та з вимогами для переможця;
- запити всієї інформації та всіх документів, що вимагаються тендерною документацією.
Друга – повернення обмеження щодо внесення зміни ціни
У 19 пункті Наказу міститься виключний перелік підстав, на основі яких можливе внесення змін до істотних умов договору про закупівлю. З 4 вересня один з підпунктів отримав низку обмежень:
- збільшення ціни за одиницю товару може бути не більше ніж на 10 відсотків пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку;
- зміни до договору про закупівлю можуть бути внесені не раніше 90 днів з дня підписання договору про закупівлю або внесення до нього змін щодо збільшення ціни за одиницю товару;
- змінена ціна за одиницю товару не повинна перевищувати 50 відсотків ціни за одиницю товару, що передбачена в початковому договорі про закупівлю.
Ці обмеження, зокрема строки внесення змін щодо збільшення ціни, не розповсюджуються на закупівлі бензину, дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
Третя – умова щодо обов’язкового оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси у машинозчитувальному форматі під час укладення договорів про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту без використання електронної системи.
Особливостей визначено перелік підстав для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів. Зміни до пункту 13 Наказу тепер передбачають, що у разі укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, відповідно до даного пункту, уповноважені особи замовників протягом трьох робочих днів з дня укладення договору зобов’язані оприлюднити в електронній системі закупівель:
- звіт про договір про закупівлю;
- обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13;
- договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].