Трансформація КАСКО: чого чекають українці від страхових компаній
І як зробити страхування інноваційним

Протягом 2016 року українські страхові компанії за договорами страхування фізосіб отримали від громадян понад 13 млрд гривень. Це на 3 млрд гривень більше, ніж роком раніше. За інформацією Нацкомфінпослуг, більше половини від сукупних страхових надходжень склали платежі за добровільними видами страхування, а саме 6,9 млрд грн. Водночас найдинамічніші показники – у страхування наземного транспорту (КАСКО), медичного страхування (ДМС) і страхування туристів. Зокрема, кількість укладених договорів КАСКО зросла на 17% і склала 179 000.
Як зазначають у регуляторі, зростання пов'язане зі стабілізацією в економічному секторі країни. Частина громадян може дозволити собі дорогі покупки, такі як авто і відпочинок за кордоном. Водночас очікування поглиблення кризи змушує іншу частину населення витрачати свої заощадження, вкладаючи їх в предмети тривалого користування – знову-таки автомобілі або житло. З огляду на зазначені тенденції змінюються і вимоги до страхових продуктів. А для збереження і розвитку страхового ринку галузь повинна орієнтуватися на вдалий досвід західних країн. Як саме, пояснює Роман Степановський, директор з маркетингу компанії british auto club.
У січні 2017 року компанія E&Y опублікувала дослідження європейського ринку страхування. Відповідно до нього, всі без винятку страхові компанії в найближчому майбутньому сфокусуються на клієнті та його потребах. А саме – масово впроваджуватимуть інноваційні рішення і онлайн-сервіси, підвищуватимуть якість обслуговування, поєднуючи це з розумною ціновою політикою.
Але якщо в Західній Європі страховики вже позбавляються посередників і взаємодіють з клієнтом напряму, то на українському ринку така тенденція поки не є масовою. До того ж рівень довіри автомобілістів до страхових компаній дуже низький. І це – прямий результат ставлення страховиків до своїх клієнтів. Тривале, до декількох місяців, очікування виплати, заниження сум збитку, несумлінність СТО. Ось з чим у рядового автовласника асоціюється страхування. Плюс КАСКО – це ще й дорого. Наявність агентів та інших посередників призводить до подорожчання поліса на 20–50%.
Після такої «картини» вже не виникає питання, чому страхування за принципом «сплатіть зараз – і, можливо, колись ви отримаєте набагато більше» в Україні не працює. Багато хто з автовласників вважає страхування надто дорогою і марною послугою, що тягне за собою заплутану і складну процедуру. У підсумку поліси КАСКО мають лише 3% українських автомобілістів. Для порівняння: у Туреччині, де страховий ринок активно розвивається, КАСКО використовують 35% водіїв, а у Великобританії – 95%.
У серпні 2016 року компанія Advanter Group провела дослідження серед українських автолюбителів. Його учасниками стали одружені чоловіки віком 35–55 років, які проживають в найбільших містах України, володіють іномаркою вартістю від $5000 до $35 000 і не мають досвіду страхування свого авто.
Дослідження показало, що для автомобілістів дуже важлива сервісна допомога, яка позбавить необхідності шукати рішення раптових проблем у дорозі та дозволить зберегти спокій. Якщо авто потрапляє в ДТП або ламається, єдине бажання водія – якнайшвидше його відремонтувати і отримати компенсацію збитку.
І хоча ці послуги можна зустріти в полісах КАСКО, найчастіше вони реалізовані як додаткові опції, через які вартість поліса відчутно зростає. А водії дуже чутливі до ціни і не готові сплачувати зайве.
Восени 2016 року british auto club було проведено ще одне дослідження, в якому тестувалося сприйняття сервісу з різними комбінаціями послуг. За його результатами, від 63 до 94% опитаних автовласників потребують послуги, яка вирішуватиме їхні проблеми «тут і зараз» і може гарантувати виплату компенсації в короткі терміни. Така послуга потрібна їм не тільки у випадках, що пов'язані з ДТП або викраденням, але і в будь-яких позаштатних ситуаціях, що виникають у дорозі. Наприклад, коли розрядився акумулятор, заглох двигун або пробито колесо.
Плюс до всього водії не готові вникати в юридичні нюанси наслідків ДТП, вплутуватися в судові тяжби. Вони хочуть, аби цими питаннями опікувалася третя сторона. Тобто їм потрібен надійний сервіс, який включає в себе юридичну, технічну та фінансову підтримку. Причому за доступною ціною і з можливістю вибору способу оплати – як одразу, так і в розстрочку.
Відповідно, для розвитку ринку автострахування в Україні необхідно, щоб з'явився дієвий механізм захисту водіїв. І йдеться не лише про фінансову компенсацію в непередбачуваних ситуаціях, а про принципово новий вид підтримки автовласників. Така послуга повинна бути доступною в режимі 24/7 у будь-якій точці країни, а для її отримання має бути досить зробити один дзвінок або скористатися додатком на смартфоні.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.