Віртуальне регулювання: що потрібно врахувати в законопроекті про криптовалюти
І як у цьому питанні може допомогти досвід Євросоюзу

Парламентський комітет з питань фінансової політики та банківської діяльності почав роботу над законопроектом про криптовалюти. Про це наприкінці минулого тижня повідомив глава комітету Сергій Рибалка. За його словами, наявний IT-потенціал дозволяє Україні претендувати на лідерство в розвитку нових фінансових технологій. І тому країна потребує розвитку цивілізованого фінансового ринку. Юрист юридичної фірми «Антіка» Єлизавета Белей спеціально для Mind пояснює, які норми необхідно внести в підготовлюваний законопроект, щоб забезпечити адекватну взаємодію всіх учасників процесу роботи з криптовалютами, а які норми краще не вносити, щоб надмірно не зарегулювати цю сферу.
Україна входить до топ-5 країн світу за кількістю людей, що користуються різними біткойн-гаманцями. А згідно з дослідженнями, проведеними для журналу Forbes політичним аналітиком Беном Карнсом, – і взагалі лідирує в революції цифрових валют.
При цьому правовий статус криптовалют в Україні поки не визначений, хоча і прямої законодавчої заборони на операції з їх використанням не існує. Саме тому ані роз'яснення НБУ, ані лист ДФС, ані інші підзаконні нормативно-правові акти не можуть замінити собою закон, який би прямо врегулював або заборонив оборот криптовалют у державі.
Якщо мова йде про правове регулювання операцій з використанням криптовалют на державному рівні, то, з огляду на специфіку даного інструменту валютного ринку, втручання повинно бути мінімальним, щоб не нашкодити розвитку і поширенню технологій, але максимально знизити юридичні ризики для учасників крипторинку, встановити межі дозволеного.
У першу чергу, слід внести в законопроект визначення основних понять і термінів, а саме – що таке криптовалюта, віртуальна валюта, електронні гроші, цифрова валюта, електронна торгівля, блокчейн, токен, майнинг тощо, провести класифікацію валют для відповідного регулювання.
По-друге, для системного розуміння потрібно позначити правовий статус біткойну та інших криптовалют, бірж віртуальних валют.
По-третє, розробити відповідний звід правил поводження з криптовалютами – документ, який формалізує правила обороту цифрової валюти, а також правила її майнингу (виробництва), які нададуть учасникам ринку правові гарантії з боку держави і захистять її споживачів.
По-четверте, з метою припинення можливого відмивання коштів, отриманих злочинним шляхом, слід розробити фінансові заходи боротьби з шахрайськими схемами і кіберзлочинністю. І природно, визначити, які саме державні органи братимуть часткову участь в регулюванні ринку криптовалют.
Щоб криптовлаютний бізнес не пішов у тінь, не потрібно вводити заборону на здійснення такої діяльності або створювати такі вимоги, які дозволять працювати лише великим учасникам і проектам. Можливо, варто дотримуватися позиції Європейського суду, який відніс транзакції з біткойнами до платіжних операцій з валютами, монетами і банкнотами. І постановив, що вони не підлягають оподаткуванню ПДВ, рекомендувавши всім країнам-членам ЄС звільнити криптовалюти від стягування цього податку.
Також слід провести чітку розмежувальну лінію між, з одного боку, користувачами віртуальної валюти (на яких не поширюватимуться вимоги, наприклад, щодо реєстрації, ліцензування та ведення документації), і адміністраторами і обмінниками, з іншого боку, діяльність яких передбачає надання послуг з «переміщення грошей». Виходячи з аналізу світової практики, комерційна діяльність з продажу біткойнів та інших цифрових валют повинна обкладатися податком. Високий рівень захисту прав споживачів повинен співвідноситися з основним чинником, а саме вільним рухом послуг інформаційного суспільства.
Підбиваючи підсумки, хотілося б підкреслити, що навіть якщо нове явище не потрапляє під жодну з існуючих нині правових конструкцій, то це не означає, що потрібно її ігнорувати або не визнавати.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.