facebook.com
mind
Роялті за музику: обережно, ліцензії стають недійсними

Роялті за музику: обережно, ліцензії стають недійсними

Як і чому музичні видавництва наводять лад з використанням належних їм авторських прав

Цей матеріал також доступний російською
Роялті за музику: обережно, ліцензії стають недійсними
Фото Shutterstock

За використання музики заклади HoReCa і Retail мають платити роялті. Це логічно, оскільки музика збільшує привабливість закладів для клієнтів, і за право її використовувати в своїй діяльності бізнес платить винагороду власникам цих творів. На ринку використання авторських і суміжних прав в Україні працюють понад 10 організацій колективного управління (ОКУ), які служать сполучною ланкою між бізнесом і власниками прав на музику – правовласниками. ОКУ видають дозволи підприємствам, що використовують музику способом публічного виконання – користувачам, збирають роялті та розподіляють ці суми між правовласниками. Проте дозволи не всіх ОКУ захищають підприємців від судового переслідування за нелегальне використання музики. Ситуація, що склалася, – наслідок вилучення великими правовласниками прав із дозволів більшості українських ОКУ.

Що відбувається на ринку авторського права, які наслідки це матиме для користувачів музичного контенту і як вибрати ОКУ, з якої підписувати договір, Mind розповів керівник юридичного відділу ОКУ «Українська ліга авторських і суміжних прав» Олександр Нікін.

Правовласники вилучають права з управління більшості ОКУ. У листопаді цього року низка великих музичних компаній, які є правовласниками практично всього музичного контенту, що використовується в Україні, вилучили свої права з управління 14 ОКУ. Відповідно право використовувати ці каталоги втратили всі користувачі, що використовують музику за дозволами цих ОКУ. Мова про такі компанії, як Warner Music Ukraine, «Світова Музика» (офіційний представник в Україні іноземних музичних видавництв Sony/ATV music publishing, EMI music publishing, «Олл Мьюзік Паблішинг»), продюсерське агентство Юрія Фальоси Falyosa Family Factory, «Чесна Музика», Universe Media Corporation, Best Music Publishing, MOON Records. Вони володіють авторськими і (або) суміжними правами на твори Девіда Боуї, Deep Purple, Linkin Park, Sia, Pink Floyd, In-Grid, Ані Лорак, Loboda, Наталії Могилевської, Alyosha, Віталія Козловського, Злати Огневич, Monatik, Олі Полякової, Ірини Білик, Олександра Пономарьова, TAYANNA, Тоні Матвієнко, Анастасії Приходько і багатьох інших популярних артистів.

Дозволити не можна заборонити: правове регулювання відносин правовласників і ОКУ. В Україні існувала й існує проблема, яка полягає в тому, що ОКУ мають можливість надавати право на використання не тільки творів, переданих їй в управління правовласниками, але і всіх тих треків, які у неї не вилучені з управління. У результаті склалася ситуація, коли багато ОКУ, не маючи насправді жодних повноважень від правовласників, надають право на використання творів користувачам і збирають за це гроші. Але в підсумку ці гроші не доходять до правовласників. У свою чергу, для користувача наявність договору з будь-якою ОКУ, навіть з тією, якій правовласники не передали свої повноваження, було захистом від судових претензій і штрафних санкцій.

Природно, така ситуація не влаштовує правовласників. Невдоволення музичних компаній викликають два чинники:

  • вони не отримують гроші за використання музики, яка їм належить, від цих ОКУ;
  • на ринку працюють ОКУ, що не контролюються правовласниками. Це означає, що вони не можуть впливати на тарифну політику, що в свою чергу призводить до заниження тарифних ставок.

Тому правовласники, в першу чергу великі, і почали кампанію з вилучення прав з управління недобросовісних ОКУ. Право проводити таку процедуру закріплено в законі «Про авторське право і суміжні права». У ч. 2 ст. 49 закону говориться, що «суб'єкти авторського права і (або) суміжних прав, які не передали організаціям колективного управління повноважень на управління своїми правами, мають право (...) вимагати вилучення своїх творів і об'єктів суміжних прав із дозволів на використання, які надаються організаціями колективного управління шляхом підписання договорів з особами, які використовують ці об'єкти».

Наслідки для ОКУ і користувачів. З моменту вилучення правовласником прав у ОКУ ця організація позбавляється права давати дозвіл на використання відповідних авторських прав користувачам. У свою чергу, користувачі втрачають право посилатися на наявність договору з ОКУ, у якій вилучені права, для підтвердження своєї сумлінності у разі судового переслідування.

Тобто з моменту, коли відбулося вилучення, користувач вже не може використовувати ті каталоги, які були вилучені. З огляду на той факт, що свої права вилучили компанії – правовласники найзатребуваніших творів в українських закладах HoReCa і Retail, власникам бізнесу потрібно істотно переглянути плей-лист і стежити, щоб в нього не потрапили ці треки.

Правовласники довіряють управління своїми правами двом ОКУ. Вилучення прав не торкнулися організацій колективного управління УЛАСП і ОКУАСП. Дані ОКУ – єдині на ринку, хто має діючі договори на управління цими каталогами та підконтрольні правовласникам. Відповідно, дозволи ОКУ УЛАСП і ОКУАСП гарантують легальність використання практично всього світового репертуару. Тому власникам бізнесу слід звернути увагу на те, дозволом якої ОКУ вони наразі користуються, і не чекати, поки відбудеться прецедент фіксації використання творів, на які цей дозвіл більше не поширюється. УЛАСП і ОКУАСП ведуть активну судову роботу, представники організацій проводять фіксації по всіх регіонах України. За останні роки напрацьована значна судова практика, і тільки у 2017 році було виграно понад 120 справ, загальна сума штрафів за якими становить більше 3 млн грн.

Несплата роялті – дороге задоволення. Природно, що користувачі музичного контенту, як і всі бізнесмени, хочуть мінімізувати свої витрати. У разі використання музичного контенту сума роялті за використання популярного світового репертуару вельми незначна і жодним чином не позначається на фінансовому становищі підприємств. Заплативши $20–40 на місяць, підприємець може легально використовувати музику, тоді як у випадку подачі позову за використання музики без дозволу спроби довести свою невинність за допомогою юристів і адвокатів і неминучий штраф обійдуться набагато дорожче.

Відповідно із законом використання музичного твору без дозволу суб'єкта авторського права і (або) суміжних прав є порушенням авторського права і (або) суміжних прав, передбаченим у пункті «а» ст. 50 закону про авторське право і суміжні права, за яке, згідно з пунктом «г» ч. 2 ст. 52 цього закону, передбачено можливість притягнення винної особи до відповідальності у вигляді сплати компенсації у розмірі від 10 до 50 000 мінімальних заробітних плат. На сьогодні розмір мінімальної зарплати – 3200 грн, з 1 січня вона становитиме близько 3800 грн.

Заходи безпеки під час укладання договору користувача з ОКУ. Через те, що під час підписання договору представники ОКУ можуть не повідомити користувачів про вилучення прав, що мали місце, при виборі організації колективного управління рекомендується перевіряти такі моменти:

  1. Згідно з договором дається дозвіл на використання і авторських, і суміжних прав, інакше не буде повного захисту.
  2. У ОКУ є договори з великими правовласниками. Як мінімум організація повинна мати повноваження управляти каталогами Warner Music, Sony/ATV Music, EMI Music, Universal Music.
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Viber та Telegram