Покоління X і Y: як плисти в одному човні, але з різними цінностями
Які стосунки вибудовуються між керівниками та підлеглими з різних поколінь, і наскільки продуктивною є їхня співпраця

У багатьох компаніях паралельно працюють співробітники декількох різних поколінь. Швидше за все, одна з груп переважає, формуючи корпоративну культуру компанії. Але все ж важливо мотивувати, утримувати та розвивати співробітників обох поколінь. Основний корпоративний мікс зараз – це комбінація поколінь X і Y. Mind вирішив докладніше вивчити, як в одній компанії уживаються різні покоління, і що слід враховувати для раціональної організації їхньої роботи.
Соціолог, експерт академії ДТЕК Катерина Нагорняк і Анастасія Тюменцева, менеджер з комунікацій цієї академії, відзначають, що існує багато стереотипів про цінності та мотивації цих співробітників. За словами експертів, особливо «містифіковане» покоління Y, оскільки його цінності – все ще у процесі формування.
X і Y: які вони? На переконання американських вчених Нейла Хоува і Вільяма Штрауса, які в 1991 році опублікували книгу «Теорія поколінь», приблизно кожні 20 років у світі відбувається зміна поколінь, формуються нові цінності, склад розуму, принципово змінюються життєві пріоритети.
Покоління X. Це співробітники віком 37-55 років (1961-1980 років народження). «Х» відрізняється від інших поколінь тим, що в основному розраховує на власні сили, має альтернативне мислення, завжди поінформований щодо того, що відбувається в світі, готовий обирати і змінюватися. «Ікси» просуваються кар'єрними сходами протягом довгих років, дотримуючись одного напрямку, можуть дуже рідко змінювати місце роботи.
Покоління Y. Це мілленіали, що народилися приблизно з 1985 по 2003 рік (різні вчені визначають різні рамки). Покоління Y, навпаки, орієнтоване постійно зростати і розвиватися, прагне до максимальної інформованості та професіоналізму в декількох областях відразу. Для цього покоління не є нормою бути фахівцями в чому-небудь одному.
Покоління Z. Окрему увагу важливо приділити поколінню Z, або як його ще називають – центеніали (англ. Centennials). Це найменш досліджене і неоднозначне покоління сучасної молоді (поки що вони є частиною покоління Y).
Що кажуть соціологи? Опитування української молоді, проведене в 2017 році Центром «Нова Європа» та Фондом ім. Фрідріха Еберта спільно з соціологічною компанією GfK Ukraine, показало, що молоді люди (14-29 років) в Україні до сих пір є носіями одночасно і традиційних, і пострадянських цінностей. Прихильність до традиційних цінностей проявляється у ставленні до сім'ї і відносин, а пострадянських – до корупції і громадянської відповідальності. Нове молоде покоління Y і Z продовжує надавати особливого значення сім'ї та подіям, пов'язаним із цим (одруження, народження дітей), а також роботі й кар'єрі.
При виборі місця роботи молоді люди керуються в першу чергу економічними міркуваннями.
Серед факторів, які молоді українці вважають найбільш важливими при виборі роботи:
- дохід (96% вважають його важливим);
- стабільність (94%);
- можливість досягнення певних цілей (84%);
- можливості кар'єрного зростання (82%);
- робота у приємному колективі (82%).
Останні місця займають:
- можливість зробити щось вартісне для суспільства (72% вважають це важливим, і лише 38% із них вважають це дуже важливим);
- робота з людьми (68% вважають це важливим, і лише 42% із них вважають це дуже важливим).
Усе заради грошей? Дослідження, проведене компанією Hays, показало, що стимулом для розвитку покоління Y є саме гроші. В любові до грошей є свій плюс: прагнення заробити штовхає покоління Y до самовдосконалення. Важливо відзначити, що Y шукають самореалізацію за хороші гроші, для того щоб задовольняти своє бажання подорожувати, проводити час із друзями і близькими. Для покоління Y в роботі важливий баланс роботи та особистого життя.
Як уживаються два покоління в одній компанії? Академія ДТЕК провела дослідження, в якому 214 співробітників різних компаній оцінили своїх керівників з точки зору ефективності. Цікаво, що співробітники поколінь X і Y по-різному оцінюють своїх керівників. Крім того, керівники поводяться по-різному відносно співробітників іншого покоління.
Наприклад, керівники більше часу приділяють розвитку співробітників покоління Y:
Та й самі керівники покоління Y більше приділяють часу своєму розвитку:
Вплив цих двох показників відображається в тому, чи є керівник прикладом для своїх підлеглих:
У результаті керівників-Y частіше вважають прикладом самі підлеглі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.