Покоління X і Y: як плисти в одному човні, але з різними цінностями

Покоління X і Y: як плисти в одному човні, але з різними цінностями

Які стосунки вибудовуються між керівниками та підлеглими з різних поколінь, і наскільки продуктивною є їхня співпраця

Этот текст также доступен на русском
Покоління X і Y: як плисти в одному човні, але з різними цінностями
Фото Shutterstock

У багатьох компаніях паралельно працюють співробітники декількох різних поколінь. Швидше за все, одна з груп переважає, формуючи корпоративну культуру компанії. Але все ж важливо мотивувати, утримувати та розвивати співробітників обох поколінь. Основний корпоративний мікс зараз – це комбінація поколінь X і Y. Mind вирішив докладніше вивчити, як в одній компанії уживаються різні покоління, і що слід враховувати для раціональної організації їхньої роботи.

Соціолог, експерт академії ДТЕК Катерина Нагорняк і Анастасія Тюменцеваменеджер з комунікацій цієї академії, відзначають, що існує багато стереотипів про цінності та мотивації цих співробітників. За словами експертів, особливо «містифіковане» покоління Y, оскільки його цінності – все ще у процесі формування.

X і Y: які вони? На переконання американських вчених Нейла Хоува і Вільяма Штрауса, які в 1991 році опублікували книгу «Теорія поколінь», приблизно кожні 20 років у світі відбувається зміна поколінь, формуються нові цінності, склад розуму, принципово змінюються життєві пріоритети.

Покоління X. Це співробітники віком 37-55 років (1961-1980 років народження). «Х» відрізняється від інших поколінь тим, що в основному розраховує на власні сили, має альтернативне мислення, завжди поінформований щодо того, що відбувається в світі, готовий обирати і змінюватися. «Ікси» просуваються кар'єрними сходами протягом довгих років, дотримуючись одного напрямку, можуть дуже рідко змінювати місце роботи.

Покоління Y. Це мілленіали, що народилися приблизно з 1985 по 2003 рік (різні вчені визначають різні рамки). Покоління Y, навпаки, орієнтоване постійно зростати і розвиватися, прагне до максимальної інформованості та професіоналізму в декількох областях відразу. Для цього покоління не є нормою бути фахівцями в чому-небудь одному.

Покоління Z. Окрему увагу важливо приділити поколінню Z, або як його ще називають – центеніали (англ. Centennials). Це найменш досліджене і неоднозначне покоління сучасної молоді (поки що вони є частиною покоління Y).

Що кажуть соціологи? Опитування української молоді, проведене в 2017 році Центром «Нова Європа» та Фондом ім. Фрідріха Еберта спільно з соціологічною компанією GfK Ukraine, показало, що молоді люди (14-29 років) в Україні до сих пір є носіями одночасно і традиційних, і пострадянських цінностей. Прихильність до традиційних цінностей проявляється у ставленні до сім'ї і відносин, а пострадянських – до корупції і громадянської відповідальності. Нове молоде покоління Y і Z продовжує надавати особливого значення сім'ї та подіям, пов'язаним із цим (одруження, народження дітей), а також роботі й кар'єрі.

При виборі місця роботи молоді люди керуються в першу чергу економічними міркуваннями.

Серед факторів, які молоді українці вважають найбільш важливими при виборі роботи:

  • дохід (96% вважають його важливим);
  • стабільність (94%);
  • можливість досягнення певних цілей (84%);
  • можливості кар'єрного зростання (82%);
  • робота у приємному колективі (82%).

Останні місця займають:

  • можливість зробити щось вартісне для суспільства (72% вважають це важливим, і лише 38% із них вважають це дуже важливим);
  • робота з людьми (68% вважають це важливим, і лише 42% із них вважають це дуже важливим).

Усе заради грошей? Дослідження, проведене компанією Hays, показало, що стимулом для розвитку покоління Y є саме гроші. В любові до грошей є свій плюс: прагнення заробити штовхає покоління Y до самовдосконалення. Важливо відзначити, що Y шукають самореалізацію за хороші гроші, для того щоб задовольняти своє бажання подорожувати, проводити час із друзями і близькими. Для покоління Y в роботі важливий баланс роботи та особистого життя.

Як уживаються два покоління в одній компанії? Академія ДТЕК провела дослідження, в якому 214 співробітників різних компаній оцінили своїх керівників з точки зору ефективності. Цікаво, що співробітники поколінь X і Y по-різному оцінюють своїх керівників. Крім того, керівники поводяться по-різному відносно співробітників іншого покоління.

Наприклад, керівники більше часу приділяють розвитку співробітників покоління Y:

Та й самі керівники покоління Y більше приділяють часу своєму розвитку:

Вплив цих двох показників відображається в тому, чи є керівник прикладом для своїх підлеглих:

У результаті керівників-Y частіше вважають прикладом самі підлеглі.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло