Чому в Україні знову пропонують блокувати сайти без рішення суду

Чому в Україні знову пропонують блокувати сайти без рішення суду

Якими будуть наслідки у разі прийняття законопроекту №6688

Этот текст также доступен на русском
Чому в Україні знову пропонують блокувати сайти без рішення суду
Фото: pixabay.com

«Інтернет-цензура, повільний інтернет від декількох провайдерів-монополістів за європейською ціною – такі «плоди» отримає Україна у разі прийняття законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері», – підкреслювали телеком-експерти рік тому, коментуючи проект закону №6688.

Документ був зареєстрований у парламенті 12 червня 2017 року. У порушення норм Регламенту ВР його намагалися винести на розгляд на наступний день – 13 червня. Спроба не вдалася: поіменне голосування набрало лише 158 голосів. 

Здавалося б, шквал критики спонукає народних депутатів відправити скандальний законопроект на смітник. Але через рік його вирішили реанімувати: вчора, 21 червня, документ без правок був поданий на розгляд парламенту. Автори законопроекту – Іван Вінник (БПП), Дмитро Тимчук і Тетяна Чорновіл (обидва – «Народний фронт»). Mind попросив главу правління ІнАУ Олександра Федієнка розглянути пропоновані законопроектом новації і дати їм оцінку.

Ключові нововведення. Вже багато років поспіль сильні світу цього не можуть змиритися з тим, що не мають можливості управляти сегментом мережі інтернет в Україні. У законопроекті пропонується позасудовим механізмом зобов'язати операторів блокувати інформацію в інтернеті – за рішеннями прокурора, слідчого.

Все це подається під соусом національної безпеки, агресії, кіберзагроз тощо. Повірити в цей механізм складно.

Якщо пропонується позасудова практика, то на паритеті потрібно внести правки до законопроекту. Наприклад, у разі якщо «за рішенням слідчих і прокурорів» відбувається блокування, і оператор або провайдер не отримують такого рішення персонально – дані співробітники правоохоронних органів відшкодовують всі збитки, а далі несуть кримінальну відповідальність за такі дії. Інакше ми прийдемо до того, що будь-який дільничний виконуватиме функції РНБОУ.

З'явилися заяви деяких депутатів про блокування всього лише на 48 годин. Це викликає посмішку – адже не проблема зібрати масу дільничних слідчих, коли кожні 48 годин новий слідчий писатиме запит на блокування.

Та й фраза про персональну відповідальність слідчого, прокурора, поліцейського – це з розряду фантастики, при тому, що у нас в країні вже і адвокатів заковують у кайданки, а рівень довіри до правоохоронних органів все нижче.

Також оператори, провайдери повинні будуть за власні кошти придбати якісь комплекси для блокування того, про що напише дільничний. По суті, це та ж модель СОРМ в Росії, і ті ж чорні списки. Хоча навіть північні сусіди визнали її неефективність і безперечну марність.

Пропонується ввести і так званий реєстр судових рішень, який буде переданий під управління регулятору НКРЗІ. Хоча це взагалі не належить до повноважень регулятора.

Збільшується і штрафне навантаження на операторів при проведенні перевірок регулятором. Очевидно, що пропонуються вкрай незбалансовані, «драконівські» адміністративно-господарські санкції. Наприклад, за ненадання операторами даних про предмет перевірки на письмову вимогу посадових осіб НКРЗІ – штраф у розмірі 1% від річного доходу.

А деякі норми статей документа, по суті, вводять військовий стан в телеком-середовищі. Хоча для цього у нас є окремий законопроект, і далі потрібна тільки процедура. Надання права СБУ забезпечувати тимчасове обмеження і блокування доступу до певного інформаційного ресурсу рівнозначне заходам правового режиму воєнного стану, визначеного статтею 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

В результаті отримали документ, який в принципі не буде корелюватися з законом «Про телекомунікації» та інформаційною безпекою.

Профпідготовка авторів. Хотілося б промовчати про повну технічну безграмотність тих, хто писав цей законопроект, але створюється враження, що автори, не розуміючи термінів, ліпили їх, «аби було».

Законопроект містить численні грубі помилки. Наприклад: «доменні імена», «лінії доступу або вузли мережі Інтернет, що містять інформацію, поширення якої в Україні заборонено», «показники сторінок сайтів в мережі Інтернет» і т.д.

Коли чуєш ці перли про кібербезпеку від тих, хто у цьому нічого не розуміє, виникає непереборне бажання запропонувати цим «експертам» відвідати хоча б одну конференцію з цих питань і поспілкуватися з тими, хто безпосередньо у цьому розбирається.

Офіційні цілі. «Нам потрібен закон, щоб оперативно закрити сайти – розсадники вірусів і атак», – заявляють його лобісти. Це повна нісенітниця. Експлойти засаджуються у мережі за рік-два, а то й три до прогнозованої атаки, і нам потрібні системи аналізу, які будуть працювати на передбачення атаки та мінімізацію цих загроз. 

Нам потрібна культура протидії кібербезпеки, потрібен закон про критичну інфраструктуру. Нам потрібен закон про кібербезпеку і потрібна персональна кримінальна відповідальність посадових осіб – тих, хто відповідає на місцях за кібербезпеку підприємств. У цьому напрямку треба рухатися.

Наслідки у разі прийняття. Перш за все постраждають гравці телеком-ринку і їхні абоненти. Незайвим буде нагадати, що споживачі отримають інтернет-цензуру, повільний інтернет від декількох провайдерів-монополістів за європейською ціною. І водночас цей шлях може привести до активізації повністю нелегальних операторів, провайдерів. Їх стане ще більше. А управляти ними регулятор не зможе, тому що для НКРЗІ це – не суб'єкт ринку.

Також під прицілом – безліч суміжних ніш: ЗМІ, e-commerce, фінансовий сектор і інші компанії, які просувають свою продукцію через інтернет. Адже не виключено, що їх будуть намагатися блокувати на замовлення конкурентів, політиків або чиновників.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло