Як розвинути інфраструктуру для електрокарів в Україні

Як розвинути інфраструктуру для електрокарів в Україні

Цікаві ІТ-рішення при розбудові зарядних станцій

Этот текст также доступен на русском
Як розвинути інфраструктуру для електрокарів в Україні
Фото: pixabay

Зі змінами у законодавстві Україна отримала сприятливі умови для розповсюдження електрокарів. Традиційно постає питання інфраструктури – і цього разу мова вже не про дороги, а про зарядні станції та програмне забезпечення для їхнього ефективного функціонування. Дмитро Вільчинський, директор енергетичних практик у Luxoft, розповів Mind про особливості розбудови цієї інфраструктури та про те, як далеко просунулася на цьому шляху Україна.

Як розвивається «електромобільний» сегмент у світі? Минулого року ми бачили нетривіальні та сміливі рішення на рівні держав та локальних органів урядування, пов'язані з екологічною кризою, що невпинно насувається. Уряди Сполученого Королівства, Франції, Норвегії та Нідерландів анонсували плани щодо повної заборони бензинових та дизельних авто до 2040 року. Влада Піднебесної проводить дослідження щодо розробки графіку призупинення виробництва та продажу традиційних авто. Сусідня Польща планує низку проактивних дій для підтримки електромобілів – національний Транспортний фонд має намір фінансово підтримувати виробників електричних авто та будувати інфраструктуру зарядних мереж.

Активна підтримка держави є першою з трьох невід’ємних складових успішного впровадження електрокарів. І хоча Східно-Європейський регіон не є лідером змін, Україна не відстає від світових трендів і має усі шанси зробити свій важливий внесок у боротьбу за чисте довкілля, адже 2018 рік вже відзначився рішучими діями з боку української влади: з першого січня було скасовано сплату акцизу та податку на додану вартість (ПДВ) при ввезенні нових і вживаних електромобілів.

Проте наступний крок для подальшого зростання ринку залежить, перш за все, від розвитку інфраструктури для таких засобів пересування. Приклад інших країн, згідно звіту «Глобальні перспективи електричних транспортних засобів 2017 року» (Global EV Outlook 2017: Two million and counting) демонструє, що інфраструктурні проблеми близькі навіть країнам з найбільшим відсотком проникнення електричних авто на ринку. Ба більше, поведінка власників електромобілів суттєво відрізняється від водіїв традиційних засобів пересування: найчастіше вони заряджають свої автомобілі вдома або на роботі. При цьому практично не користуються незалежними зарядними станціями, і найбільш поширеною причиною є складнощі з їх фізичною доступністю.

У США, згідно з дослідженням Green Car Reports, користувачі вважають, що наявне програмне забезпечення зарядних систем є далеким від ідеалу: найчастіше нарікання стосуються системи онлайн-пошуку таких станцій, оскільки вони не завжди містять актуальну інформацію.

І хоча в США існує більш ніж 17 000 зарядних станцій, які мають приблизно 47 000 зарядних шнурів, водій, прямуючи до пункту зарядки, не має точних даних щодо вартості заряду, чи буде в наявності вільний зарядний пристрій, який його режим роботи, тощо. Отже третя складова успішної трансформації автомобільної екосистеми – сучасне та доступне для широкого загалу програмне забезпечення.

А як йдуть справи в нас? В Україні поширенню станцій зарядки електрокарів заважає відсутність зручної, інтуїтивно зрозумілої системи керування та обліку пристроїв. Недивно, що це провокує певні складнощі з підключенням пристрою на зарядку та значну кількість зайвих маніпуляцій, наприклад, телефонний дзвінок у колл-центр, аби розпочати зарядку. З іншого боку, власники зарядних станцій констатують складнощі з обліком спожитої кількості електроенергії, виставленням рахунків та прийняттям оплат від споживачів. Це, звичайно, стримує розвиток ринку, незважаючи на те, що потенційних інвесторів, охочих встановити станції перед кафе, офісом чи торговельним центром, не бракує.

То як здружити бізнес та водіїв електромобілів? Для подальшого розвитку автомобільного ринку Україна цілком може скористатися своїми досягненнями у сфері IT. Наприклад, вже сьогодні представники імпортера електрокарів та однієї з IT-компаній України працюють над створенням  зрозумілої, якісної та конфігурабельної білінгової системи, яка у перспективі вирішить усі нагальні проблеми поширення зарядних станцій. Завдання такої системи – спростити доступ до зарядки споживачам та зробити процес контрольованим для власників пристроїв. Крім того, така система активно спілкуватиметься з користувачем – наприклад, повідомить вас, коли вже час закінчувати пити каву, бо зарядний процес завершується. Ключова ідея цього проекту – допомогти і бізнесу, і користувачам електромобілів.

Зручна білінгова система дасть поштовх появі більшої кількості зарядних станцій, які в свою чергу сприятимуть популяризації електромобілів, що в глобальній перспективі зменшить кількість викидів CO2. Важливість та високу перспективність цього проекту вже відзначили у Програмі «Інноваційні Ваучери», ініційованій Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) та профінансованій EU Neighbourhood Investment Facility. Наразі в Україні близько 400 зарядних станцій, на які можна встановити це програмне забезпечення та 3500 водіїв, які є потенційними користувачами цієї системи.

Ще одним прикладом IT-вирішення незручностей і для водіїв, і для бізнесу може слугувати система бронювання зарядної станції на конкретний час.

Через зростання кількості електромобілів знайти вільні станції стає все важче, а тому користувачі автомобілів не хочуть витрачати час або на очікування у черзі, або на дорогу до «зарядки», яка виявиться вже кимось зайнятою. Бізнес насамперед може автоматизувати процес й не втрачати потенційних клієнтів і, відповідно, прибуток.

Наступним кроком може стати інтеграція IT-рішень для електрокарів у вже існуючі сервіси та системи – навігатори, онлайн-банкінг, сервіси для подорожей тощо. Сьогодні вже існує та активно оновлюється онлайн-мапа із електрозарядками PlugShare від компанії Recargo. Проте підтримка нею інших додатків дозволить швидше увійти до повсякденних сервісів власників електромобілів. Якщо користуватися приватними зарядними станціями зручно, то чому не робити це частіше?

Динамічний розвиток інфраструктури для електричних автомобілів можливий лише за умови, що це буде вигідно як бізнесу, так і споживачам-власникам електрокарів. Адже зрозуміло, що безкоштовні зарядні станції не можуть бути масовим явищем – за електроенергію треба платити. Нове програмне рішення дозволить це зробити у зручний спосіб для користувачів електромобілів та допоможе бізнесу оптимізувати облік електроенергії, аби вчасно виставляти рахунки та отримувати плату. Доступність і зручність зарядних станцій – ключовий елемент, що впливає на кількість електрокарів в країні. Для розвитку необхідної інфраструктури Україна, як й інші країни, має пройти довгий шлях, однак перші значні кроки вже зроблено.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло