mind
Детально – про сталий розвиток у сигаретному бізнесі

Детально – про сталий розвиток у сигаретному бізнесі

Від зниження шкоди, завданої вживанням тютюну, до підтримки фермерів, які його вирощують, та рішення проблем, пов'язаних зі зміною клімату

Цей матеріал також доступний російською
Детально – про сталий розвиток у сигаретному бізнесі
Фото: ФМІ

Коли у червні 2000 року ООН створила нову ініціативу для організації, вона вперше почала співпрацювати не тільки з державами і державними установами, а й з бізнесом. Стало очевидним, що глобальні зміни і результати природоохоронної діяльності, які здійснюють окремі міста та країни, неможливі без впливу бізнесу. ООН звернула увагу на формування соціальної відповідальності глобальних компаній.

І ось через 18 років до ініціативи приєдналося 9000 компаній у 160 країнах. 28% компаній зі списку Fortune 500 приєдналися до Глобального договору Організації Об'єднаних Націй. У глобальному масштабі 66 млн осіб працюють в рамках Глобального договору. Зовсім недавно афілійовані компанії «Філіп Морріс Інтернешнл» в Україні приєдналися до цієї ініціативи, оскільки в Україні розташований її виробничий центр, який виробляє сигарети для 30 країн і окремі компоненти для інших ринків. Mind запитав Мігеля Колета, директора зі сталого розвитку «Філіп Морріс Інтернешнл» (ФМІ), які зміни повинні зробити компанії в рамках цієї ініціативи?

Принципи Глобального договору вимагають, щоб підприємства підтримували і забезпечували права людини, застосовували міжнародні трудові стандарти, скорочували вплив на навколишнє середовище і запобігали проявам корупції. Це означає, що компанії, які приєднуються до цієї ініціативи, зобов'язані мати політику і програми для підтримки цих принципів і публічно розкривати кожен рік конкретні результати своїх зусиль у даних областях.

Глобальні проблеми – в цифрах, на які може вплинути бізнес. Якщо ми не робитимемо нічого сьогодні, до кінця століття клімат зміниться на +4 градуси, а 65% міст в усьому світі зіткнуться з проблемою доступу до питної води. У світі понад 2 млрд людей страждають від нестачі чистої води, але до 2050 року ця проблема торкнеться 50% всього населення. Щорічно 13 млрд га лісів підпадає під вирубку. 40% сільськогосподарських земель уже знищено. 9 з 10 міських жителів страждають від забруднення навколишнього середовища. У 2015 році забруднення навколишнього середовища було зареєстровано як причина 9 млн смертей. До 2050 року в море може бути більше пластика, ніж риби.

Фінансова нерівність зростає. У 8 осіб на Землі – такі ж статки, що й у 50% світового населення, разом взятого. 10% працездатного населення в світі мають дохід менше $2 на день. Люди, які отримують такі невеликі гроші, продовжують працювати. Напрошується висновок, що компанії або не платять достатню для життя заробітну плату, або платять «у конвертах». В даний час 50 млн дітей у всьому світі залучено до праці. А в найближчі 10 років знадобиться ще 600 млн робочих місць. Кожну хвилину більше 20 чоловік переміщаються по всьому світу.

Існує 17 цілей сталого розвитку. Нинішнє завдання Глобального договору – просування цих цілей. Що може зробити відповідальний бізнес? Подумати про те, які глобальні проблеми близькі до бізнесу сьогодні, щоб включити їх у свою стратегію, а також попрацювати над їхнім досягненням на власному рівні. Це можуть бути еко-орієнтовані покупки, боротьба з корупцією, належні трудові відносини, турбота про спільноти, в яких працює компанія, тощо.

Ці цілі визначають 60 можливостей для покращення економіки. Якщо ви інвестуєте у ці області, економіка компанії зможе розвиватися набагато швидше.

В Україні було проведено дослідження для визначення того, що зупиняє або стимулює компанії на шляху до сталого розвитку. Були виділені два фактори: компанії повинні зрозуміти, чому вони це роблять, і який фінансовий ефект це приносить. Другий аспект – підтримка влади. Поки компанія не відчуває підтримки, їй буде важко реалізовувати сталий розвиток самостійно.

Стратегія сталого розвитку, яку ФМІ розробила протягом останніх двох років, ґрунтується на бізнес-стратегії, над якою ми працюємо вже багато років. У нас є чотири ключових стовпи, на яких сформульований наш підхід до стійкості.

  • По-перше, це зниження шкоди, пов'язане із вживанням тютюну.
  • По-друге – скорочення негативного впливу на навколишнє середовище.
  • По-третє – повага до людей, з якими ми працюємо протягом всього ланцюжка створення цінності, і розвиток наших співробітників.
  • Четвертим стовпом є удосконалення нашої практики управління, без якої ми не можемо досягти трьох попередніх.

Ці стовпи є релевантними для будь-якого бізнесу, але особливо очевидні для тютюнової компанії, з огляду на загальновідому шкоду, пов'язану із сигаретами.

Зниження шкоди від вживання тютюну. Так, куріння веде до серйозних захворювань. І єдиний спосіб повністю уникнути ризиків, пов'язаних з курінням, – не починати курити або кидати, якщо ви вже почали. Протягом багатьох років ФМІ інвестувала (і продовжує інвестувати) у дослідження й розробку менш шкідливих альтернатив для тих, хто продовжує вживати тютюн. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), до 2025 року по всьому світу, як і раніше, буде близько 1 млрд курців, тому успішна комерціалізація менш шкідливих альтернатив, прийнятних для цих споживачів, може надати надзвичайно позитивний вплив на практику охорони здоров'я.

Так, нікотин викликає звикання. Але головна шкода для курця обумовлена компонентами диму, які виникають при горінні тютюну. Завдяки тривалим і ретельним дослідженням компанії вдалося розробити продукт, який буде прийнятним для курця, але який не передбачає спалювання тютюну. Цей продукт генерує значно менше шкідливих речовин. Дослідження показали, що використання альтернативного продукту знижує потенційний ризик у порівнянні з тривалим курінням звичайних сигарет. В даний час компанія прийняла рішення якомога швидше замінити сигарети менш шкідливими альтернативами, в яких буде відсутній тютюновий дим, і зосередити свої ресурси на цьому баченні.

Скептицизм, який може бути породжений цією інформацією, зрозумілий, адже мова про компанію, яка домоглася величезного успіху саме у продажу сигарет. Але цей скептицизм можна розвіювати – прозорістю і відкритістю. Ми публікуємо свої результати в наукових рецензованих журналах і створили веб-сайт, де можна знайти детальну інформацію та дані наших досліджень. А до свого звіту про сталий розвиток ми включили ряд показників бізнес-трансформації, щоб прогрес у напрямку до нашого бачення можна було ретельно вивчити.

Наприклад: у 2017 році продукти без тютюнового диму становили всього 4% від загального обсягу наших продажів. Проте 39% глобальних комерційних витрат компанії вже були спрямовані на ці продукти, не дивлячись на те, що їх поки що не запустили у кожній країні. У багатьох інших країнах ми все ще перебуваємо на ранніх етапах комерціалізації, і продукти з потенціалом зниження ризику навіть не представлені на національному рівні.

При цьому не можна ігнорувати й інші соціальні та екологічні аспекти нашого ланцюжка створення цінності. Як і всі, ми залежимо від обмежених ресурсів цієї планети.

Дотримання прав людини. Сьогодні у компанії працюють більше 80 000 співробітників по всьому світу, різного віку і національностей, що говорять на 80 різних мовах. Їм пропонуються привабливі програми в області компенсацій і пільг, здоров'я і благополуччя, фінансового планування та освіти. Шануємо основоположні права трудящих, і приблизно 67% співробітників компанії підписали колективний трудовий договір.

У компанії – більше 50 000 постачальників по всьому світу. Як і більшість інших електронних продуктів, електронні пристрої наших бездимних продуктів збираються у Південно-Східній Азії. Сектор електроніки в цьому регіоні став сумно відомим своєю поганою трудовою практикою і порушеннями прав людини. Тому наш процес відбору нових постачальників включає ретельну оцінку умов праці та методів управління, в тому числі оцінки на місці зовнішніми сторонніми недержавними організаціями, щоб запобігати подібним зловживанням в нашому ланцюжку поставок.

Близько 90% тютюну компанія поставляє за прямими контрактами з більш ніж 350 000 тютюнових ферм з 28 країн світу. В останні роки ми поступово впроваджуємо інтегровану виробничу систему, йдучи від джерел на відкритих ринках. На даний час близько 2800 співробітників в сфері агрономії на місцях (що працюють на нас або наших постачальників) працюють з фермерами за контрактом, аби підвищити прибутковість фермерів, практики з організації трудових відносин та охорони праці, і зменшити вплив на навколишнє середовище.

Тютюн – цінний урожай, а іноді він – основне джерело грошових доходів дрібних фермерів. В африканських країнах з дефіцитом продовольства, як Малаві, Мозамбік і Танзанія, який являє собою реальну загрозу, ми вимагаємо і підтримуємо тютюнових фермерів, укладаючи контракти з нашими постачальниками для виробництва продовольчих культур та забезпечення, серед іншого, сертифікованим насінням, добривами і фінансовою підтримкою. У 2017 році 117 000 дрібних фермерів виробили 290 000 тонн продовольства.

Кліматичні зміни: кроки у вирішенні проблеми. Так, це одна з найбільших проблем, що стоять перед людством сьогодні. Значна частина викидів вуглецю, які викликають зміни клімату, пов'язана з промисловим виробництвом. CDP, більш відомий як The Carbon Disclosure Project («Проект по розкриттю інформації про викиди вуглецю»), є провідною міжнародною некомерційною організацією, яка оцінює роботу компаній по всьому світу в області зміни клімату. З більш ніж тисячі найбільших компаній світу, оцінених CDP в минулому році, операційний вуглецевий слід ФМІ майже на 90% нижче середнього. Крім того, ФМІ є однією з 25 компаній, що увійшла до «Кліматичного списку» CDP 2017 року за послідовне вживання комплексних заходів щодо скорочення викидів парникових газів, пом'якшення наслідків зміни клімату, а також прозорість розкриття нашої інформації.

До 2020 року ми хочемо, щоб викиди, пов'язані з нашою діяльністю, були на 30% менше базового рівня, встановленого в 2010 році. До 2030 року компанія прагнемо скоротити абсолютні викиди CO2 на 40% по всьому своєму ланцюжку створення цінності (так званому valuechain). Як приклад зусиль, спрямованих на досягнення цих цілей, ми переходимо на екологічно чисту енергетику і поновлювані джерела електропостачання, щоб до 2030 року досягти 80% поставки електроенергії з поновлюваних джерел.

Наше виробництво в Україні також є відмінним прикладом. Ми вже вклали 63 млн грн у будівництво котла для переведення роботи нашої тютюнової фабрики з газу на тверде паливо. В якості палива можна використовувати будь-який вид гранульованого біопалива, яке допоможе у кілька разів скоротити викиди парникових газів до атмосфери. Запуск котла запланований на цю осінь.

Існує багато інших областей, в яких ми активні, коли мова заходить про навколишнє середовище. А саме щодо управління відходами, в тому числі відходами після кінцевого споживача наших продуктів, або управління водними ресурсами, де ми недавно почали процес сертифікації по розумному використанню водних ресурсів на наших виробничих потужностях. ФМІ вітає зворотний зв'язок і відкрита для роботи з усіма зацікавленими сторонами у досягненні загальних цілей стійкості.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті