10 років у світі Big Data: чому прогрес навчив підприємців
Як змінилися комунікації та маркетинг

Десятиріччя тому, у вересні 2008 року, світ побачив спеціальний випуск журналу Nature, присвячений темі роботи з великими обсягами інформації. Сьогодні словосполучення Big Data не знає тільки ледачий, а використання можливостей цієї технології стає обов'язковим фактором успіху для будь-якої компанії. Що змінилося в маркетингу і комунікаціях за 10 років завдяки впливу «великих даних», розповідає Наталія Дадівєріна, PhD, СЕО PLEON Talan, директор PR&GR дивізіону комунікаційної групи AGAMA Communications.
Персоналізований клієнтський маркетинг
Було: ще 10 років тому, незважаючи на бурхливе впровадження сучасних технологій в український ринок комунікацій, рекламні стратегії зазвичай будувалися на зростанні потенційного охоплення за рахунок все більшого числа виходів у різних каналах; особливо сильно від цього явища страждали великі компанії, що впираються в межі розвитку через неадекватно швидке зростання співвідношення кількості залучених клієнтів до витрат.
Стало: сьогодні, аналізуючи потоки Big Data, «розумні» алгоритми можуть формувати персоналізовані пропозиції (наприклад, розсилки або банери) у реальному часі, ґрунтуючись на реальних перевагах, поведінкових шаблонах і споживчому досвіді потенційного клієнта.
Провідні гравці ринку з багатомільйонними і навіть мільярдними доходами все частіше застосовують витончені методи персоналізації рекламних пропозицій. Наприклад, мережа роздрібної торгівлі Macy's розсилає клієнтам акційні пропозиції зі знижками, зроблені на основі особистих переваг. А найбільший британський авіаперевізник British Airways пропонує лояльним клієнтам квитки за спеціальною ціною залежно від їх активності в мережі.
Миттєве отримання зворотного зв'язку
Було: у минулому сервіси та продукти створювалися на підставі припущень і прогнозів, якість яких безпосередньо залежала від безлічі факторів (досвід аналітиків, розуміння трендів, раптові зміни громадської думки, економічна ситуація), а підтвердження або спростування гіпотез з’являлися вже після реалізації проекту і могли коштувати компанії занадто дорого.
Стало: задоволеність (або незадоволеність) клієнтів, а також характер переважаючих думок стають доступними фахівцям практично відразу після запуску продукту, від початку рекламної кампанії або надання послуги; на підставі ранніх реакцій споживачів можна оперативно змінити тактику і запобігти нецільовій розтраті бюджету.
Не соромляться отримувати інформацію про переваги користувачів з перших рук навіть справжні гіганти індустрії розваг. Наприклад, стрімінговий сервіс Netflix використовує інсайти, отримані за допомогою Big Data, щоб робити власний контент цікавим для максимально широкої аудиторії. Теоретично в майбутньому це дозволить продукту точніше відповідати очікуванням споживача, що дуже важливо при великих фінансових витратах на виробництво.
Впізнавання і розуміння своєї ЦА
Було: маркетологи, сидячи у своїх кабінетах, вигадували кожен свого власного єдинорога – сферичного споживача у вакуумі, який всією душею цікавиться продуктом через яку-небудь очевидну причину.
Стало: data scientist може з високою точністю визначити, які групи людей з більшою ймовірністю звертають увагу на продукт, маючи на те абсолютно різні мотиви (статусність, зручність, задоволення, прихильність до моди тощо).
Залучення читачів до платної підписки – важлива мета видання The Economist. Однак пропонувати таку послугу всім підряд неефективно, тому вибір потенційного передплатника ґрунтується на аналізі cookie-файлів. А мережа Costco Wholesale за допомогою аналізу Big Data змогла виділити з усього числа своїх клієнтів тих, хто міг придбати потенційно заражені небезпечною бактерією фрукти, щоб попередити їх про небезпеку.
Всебічний контроль важливих бізнес-показників
Було: начальники відділів щомісяця/щокварталу/щороку вираїховували якісь абстрактні бізнес-показники, що через тижні та місяці узагальнювались в один величезний звіт, на підставі якого топ-менеджмент намагався приймати ефективні рішення.
Стало: завдяки можливостям Big Data актуальні бізнес-показники можна контролювати в реальному часі, отримуючи їх у формі структурованих даних інформації та виявлених прихованих закономірностей.
Хороший приклад – компанія P&G, яка використовує можливості Big Data для того, щоб контролювати неймовірно складні ланцюжки поставок. А комунікаційні групи VEON, T Mobile та інші активно і давно використовують «великі дані» для більш ефективної взаємодії з абонентами, прогнозування і запобігання їх відтоку. Приклад з локального ринку: «Київстар» не тільки сам працює з Big Data, а й активно ділиться знаннями, навчаючи молодих фахівців.
Наша цивілізація тільки починає усвідомлювати всі наслідки і можливості технологічного прогресу, але лише за 10 років проблему нескінченного накопичення неструктурованих даних без можливості їх практичного застосування нарешті почали вирішувати системними методами. Інше питання – як сильно зміниться галузь і все наше життя під впливом високих технологій за наступні 10 років?
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.