Чому нотаріуси вийшли на мітинг проти корупції

Чому нотаріуси вийшли на мітинг проти корупції

Із чим не згодні працівники нотаріату та що пропонують державі

Этот текст также доступен на русском
Чому нотаріуси вийшли на мітинг проти корупції
Фото: pixabay

Наприкінці лютого відбулася резонансна подія у сфері нотаріату – всеукраїнська акція протесту нотаріусів. Під стіни Будинку уряду в столиці вийшло майже тисяча нотаріусів, окрім того, більшість нотаріусів по всій Україні не працювало на місцях. Причиною протесту стало те, що Мін'юст зобов'язав здавати кваліфікаційні тести реєстраторів, яких позбавили права підтверджувати угоди. У відомстві кажуть, що це вимушений захід. Виною всьому – часті помилки нотаріусів. Президент Нотаріальної палати України Володимир Марченко спеціально для Mind пояснює, чому система працює з перебоями і як це можна нівелювати без шкоди для гравців ринку.

Нотаріат та суспільство пов’язані набагато міцніше, ніж це може здаватися на перший погляд. Економіка держави базується на праві власності, а нотаріат це право не лише реєструє, а й захищає.

Звідки виник конфлікт? Вже кілька років нотаріуси мають повноваження державних реєстраторів, але ця функція не додаткова для нотаріуса, а напряму стосується вчинення нотаріальних дій. Тобто, нотаріус не може посвідчити договір купівлі-продажу будинку, не перевіривши та не зареєструвавши права на цей об’єкт.

Для цього нотаріуси користуються державними реєстрами. Але існує певний механізм відключення нотаріусів від цих реєстрів, який використовує Мін’юст. Причому «блокують» нотаріуса без попередження, і таке може трапитися навіть у процесі вчинення нотаріальної дії. Причини «блокування» у більшості випадків – технічні недоліки самих реєстрів, тобто нотаріуси та їхні клієнти страждають від недосконалого програмного забезпечення. Більше того, термін блокування обирається чиновниками Мін’юсту на власний розсуд, чітких критеріїв не існує, і така ситуація є просто абсурдною та не відповідає основним принципам права.

З яких причин відбувається блокування? Технічною помилкою, через яку нотаріуси на кілька місяців залишаються без роботи, а люди без нотаріусів, може бути, наприклад, не завантажена до реєстру кольорова копія документу. Права громадян при цьому не порушуються. Здавалося б, логічно було би просто завантажити цю копію, але ж ні, помилка залишається не виправлена, а нотаріус – без доступу до реєстру.

Останньою краплею стало те, що задля відновлення доступу до реєстрів від нотаріусів почали вимагати пройти тестування на знання реєстрів, не передбачене жодним законом. А процедура такої додаткової переатестації врегульована нечітко, є непрозорою, а тому містить безліч корупційних ризиків, робить можливим створення нових корупційних схем.

Чого вимагають нотаріуси? У резолюції, одноголосно ухваленій учасниками акції 25 лютого, висунуто низку вимог, але основоположна мета – забезпечити реформування нотаріату в Україні на основі системи нотаріату латинського типу та створення Е-нотаріату за безпосередньї участі Нотаріальної палати України.

Нотаріальна спільнота закликає владу відмовитися від спроб створення «квазінотаріату» (надання права вчиняти нотаріальні дії та здійснювати державну реєстрацію «уповноваженим особам»), адже такі дії ганьблять Україну на міжнародній арені, загрожують усій правовій системі та економіці України.

Необхідно також реформувати систему контролю в сфері державної реєстрації – запровадити конкретні критерії для моніторингу реєстраційних дій та диференціацію відповідальності (санкцій) за порушення в сфері державної реєстрації, а також розмежувати види відповідальності в залежності від відповідного виду порушення, допущеного нотаріусом або державним реєстратором.

Також, звісно, має бути скасовано незаконну переекзаменацію для нотаріусів та поновлено доступ до державних реєстрів нотаріусам, строк тимчасового «блокування» яких минув.

Яких змін потребують реєстри? НПУ також вже дуже давно має конкретні антирейдерські пропозиції, спрямовані на посилення захисту державних реєстрів від несанкціонованого доступу. Зокрема, запровадження двофакторної аутентифікації при вході реєстратора у відповідний реєстр, що унеможливить використання ключа реєстратора третіми особами в незаконних цілях.

Загалом, законодавство про реєстрацію та нотаріат потребує змін, але це мають бути законопроекти, розроблені висококваліфікованими експертами.

Mind надіслав запит до Міністерства юстиції з проханням пояснити позицію відомства щодо ситуації, що склалася. У разі надходження відповіді її буде опубліковано на сторінках нашого видання.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло