А поговорити: як зберегти навички живого спілкування у віртуальну епоху

А поговорити: як зберегти навички живого спілкування у віртуальну епоху

«10 заповідей» ефективної ознайомчої комунікації

Этот текст также доступен на русском
А поговорити: як зберегти навички живого спілкування у віртуальну епоху
Фото: pixabay

Сучасна людина все більше і більше перелаштовується на онлайн-комунікації і все менше спілкується особисто. Доходить до того, що популярністю користуються стартапи, наприклад, для любителів і цінителів вина, де ці самі любителі п'ють вино... по скайпу. Такі новини, що з'являються в медійному просторі мало не щодня, можна вважати настільки ж бентежними, настільки й «у дусі часу». При цьому дива прогресу – не привід відмовляти собі в задоволенні вибудовувати і підтримувати живе людське спілкування, впевнена Вікторія Єсауленко, маркетинг-директор Юридичної фірми «Астерс». Спеціально для Mind вона розповідає, як налагодити і зберегти особисту комунікацію в нашому надто віртуалізованому світі.

Не беріть інтерв'ю. Ми занадто часто чуємо від гуру комунікацій поради, що спілкуватися з новим знайомим треба, ставлячи якомога більше запитань. Хоча в беззаперечній користі від таких рекомендацій можна засумніватися з кількох причин. По-перше, вміння ставити правильні питання і вести ними співрозмовника в потрібному вам напрямку – це справжнє мистецтво, яке геть не кожен здатний одразу осягнути. А по-друге, чи не здається вам, що режим «питання – відповідь» дуже швидко зведе спілкування до формату інтерв'ю? Але інтерв'ю – це зазвичай досить одностороннє спілкування, і саме ця однобічність гарантує, що щирого контакту між людьми не буде.

Не ставте закритих питань. Але давайте все ж про мистецтво. За допомогою мистецтва питань можна «заритися» в будь-яку людину дуже глибоко, а рекомендацій і порад вистачить на цілу книгу. Але зараз згадаймо головне правило: якщо ви хочете встановити з кимось тісний контакт – якомога частіше користуйтеся відкритими запитаннями, а закритих по можливості уникайте.

Звернемося до конкретного прикладу (як то кажуть, відчуйте різницю):

– Ми зустрінемося ще раз?

vs.

– Де ви бажаєте зустрітися наступного разу – у нас в офісі або, може, пообідаємо в ресторані «Тамбурін», там відмінна індійська кухня.

Про себе – лише корисне. Запитання – відмінний інструмент налагодження відносин, якщо вони використовуються паралельно з історіями про себе. Наприклад, якщо ви написали книгу і на одному з тематичних заходів хочете запропонувати аудиторії її придбати, то можна це зробити дуже по-різному. З діаметрально протилежним результатом. Уявіть, що буде, якщо ви просто запитаєте якогось учасника: «Чи не хочете придбати мою книгу?». А він у відповідь: «Ні». І що? І все! А якщо бесіду вибудувати по-іншому: «Уявляєте, Ванесса Параді після того як розійшлася з Бредом Піттом, вирішила налагодити своє життя і купила мою книгу «Бажаю щастя в особистому житті». І ось нещодавно вперше вийшла заміж!»

Деталі – лише перспективні. Ви забезпечили співрозмовника безліччю цікавої інформації про себе: що у вас є книга; що ви знайомі з Ванессою Параді; і ви разом (із книгою) можете бути дуже корисні людям. Це дозволить продовжити бесіду на багато можливих тем: які досягнення є у співрозмовника, чи є спільні або інші просто цікаві знайомі, про гендерні питання та проблеми в країні і світі, цікаві або нецікаві події тощо.

Плюс, найважливіше – така підводка набагато швидше призведе до того, що співрозмовник захоче зробити покупку, ніж якщо поставити йому пряме несподіване запитання-пропозицію.

Дізнаючись – хваліть. Позитивні припущення відмінно працюють для того, щоб привернути до себе іншу людину і завоювати її довіру. Цим інструментом налагодження стосунків ми часто користуємося несвідомо і ситуативно. А можна використовувати його усвідомлено на користь справи і процвітання: «Ви справляєте враження професіонала найвищого рівня. У вас, напевно, відбою немає від клієнтів». Ви зробили людині відмінний комплімент, а це теж мистецтво; плюс, ви також відкрили величезні ворота в продовження бесіди і багато шляхів для її розвитку:

а) ви помилилися і людина вас виправить, даючи можливість побути психотерапевтом.

б) ви помилилися або ж маєте рацію, але людина запитає вас, чому у вас склалося таке враження. Це дасть вам можливість розповісти їй ще про свою високу думку щодо неї, запевнивши у власній повазі. Це зазвичай дуже налаштовує людей один на одного, дозволяючи зав'язувати тривалі стосунки.

в) ви маєте рацію, людина погодилася і готова ділитися з вами своєю експертизою.

Користуючись інструментом позитивних припущень, ви зможете зав'язати приємну за результатами для вас бесіду на найрізноманітніші теми, поглибити ваші знання про співрозмовника і поділитися інформацією про себе.

Не «зависайте». При цьому і в діловому, і в особистому спілкуванні, як і в будь-якій іншій справі, важлива ефективність. Тому з нього краще прибирати все зайве – непотрібні епітети, слова-паразити, звуки-розмазню – ееее, аааа. Особливо це стосується ділових зустрічей і переговорів. Час – найцінніший і, найстрашніше, незворотний ресурс, тому не витрачайте його на нісенітницю:

Що ви робили вихідними?

Ну, у нас взагалі не було ніяких планів, і ми довго валялися в ліжку, я грала з кішкою. Ти знаєш, наша кішка, напевно, вже зовсім доросла стала і практично не грайлива. Сергій читав щось в і-неті. І так, напевно, близько години. Тому ми снідали, потім... співрозмовниця щось подібне говорить ще довго, а наприкінці видає: До речі, ми ходили на новий фільм, «Капітан Марвел», нічого так, але все, вибач, треба бігти…

А вам як раз от про фільм і кортіло дізнатися, щоб визначитися – чи варто на нього сходити, чи ні.

Не «відморожуйтеся». Дуже корисна навичка – знаходити в співрозмовника щось особливо цікаве вам і розвивати ваше спілкування з особистою залученістю. Це корисно для того, щоб бесіда не повисала в порожнечі з незграбним мовчанням, яке обтяжливе для всіх, погано переноситься і після декількох разів повністю вбиває бажання продовжувати зустрічатися з тим співрозмовником, з яким це сталося.

У спілкуванні двох жінок це відбувається вкрай рідко, якщо вони хоча б трохи симпатизують одна одній. У жінки з чоловіком – теж. А ось чоловікові з чоловіком, особливо, якщо один з них – клієнт, і спілкування необхідно зробити цікавим – для нього і перспективним – для майбутнього контракту, навичка уникнення незручних пауз завжди знадобиться.

Розвинути її допоможе практика – для початку потренуйтеся на кішках близькій людині. Ось тут якраз стануть у пригоді питання, щоб визначити, які теми цікаві й зрозумілі співрозмовнику. Якщо тема близька і вам – отже, буде що обговорити. Якщо тема від вас далека, то вам доведеться повірити в те, що вона вам надзвичайно цікава. І з'ясувати якомога більше.

Невелика підказка. Жінкам найбільше цікаві персональні теми – особисте життя, сім'я, друзі, будинок, хобі. Чоловікам – їхні досягнення і захоплення.

Больові точки – табу. Тут цілком доречно згадати старе, але завжди популярне правило ознайомчої комунікації: не зачіпати теми політики, релігії, сексуальної орієнтації, здоров'я і доходів.

Даруйте емоції. Вчені, і не лише британські, багаторазово довели: найкраще запам'ятовується те, що викликало емоції. Чим глибше емоція – тим кращим буде запам'ятовування. Природно, позитивна емоція збільшує бажання продовжувати спілкування. Найефективніші інструменти з виклику позитивних емоцій – це комплімент і гумор.

Про компліменти потрібно пам'ятати головне правило: комплімент від лестощів відрізняє віра в те, що ви говорите. З гумором теж нескладно – якщо ви знаєте багато витончених анекдотів і вмієте їх розповідати, це може добряче прислужитися для додаткового забарвлення тієї чи іншої ситуації. Але знову ж таки: якщо спілкування лише зароджується, і ви ще недостатньо добре знаєте свого візаві, то краще ніяких жартів про політику, релігію та сексуальну орієнтацію.

Не лінуйтеся. Ну і наостанок – найголовніша порада: не лінуйтеся. Не йдіть шляхом найменшого спротиву, віддаючи перевагу квапливому онлайн-листуванню замість справжньої живої бесіди і, звичайно ж, живих людських обіймів. Якщо вони вчасні і доречні. Розмова віч-на-віч у реалі – аж ніяк не такий анахронізм, як його можуть спробувати уявити любителі вина по скайпу.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло