Час змін: як і навіщо змінювати діяльність
Про те, як знайти свій бізнес та зробити його успішним

Багато бізнесменів хоча б раз замислювалися про зміну діяльності або про відкриття додаткового напряму. У когось виходило перше, а хтось зупинявся на другому варіанті. При цьому в усіх – свої історії та передумови для таких рішень.
З якими труднощами стикається бізнес при бажанні змінити діяльність і чому варто цим займатися, поділилася своїм досвідом з Mind підприємець, ментор і лайфчейнджер, викладач курсу O&O Academy «Красивое состояние» Олександра Дергоусова.
Матеріал підготовлено у партнерстві із Pr-агентством Direct Communication.
Я змінила діяльність двічі за 13 років, які займаюся бізнесом. Перший раз це було у 2011 році, коли займалася корпоративними івентами. Ми були агентством повного циклу. Тоді прийшло чітке рішення: навіщо я себе обманюю, навіщо мучу свою команду, я не хочу займатися корпоративними святами. Це було восени, напередодні новорічних корпоративів, коли до нас заходили тендери і часи були непрості – відгомони кризи 2008 року. Я зібрала команду, сказала, що хочу займатися весіллями, і побачила, що у них така енергія пішла, натхнення. І я не пошкодувала жодної секунди, бо у нас як греблю прорвало. Далі була справа техніки.
Так ми пронеслися до 2016 року, це було п'ять приголомшливих років, які ми робили дуже складні проєкти, видатні, дорогі – і нам це подобалося.
У 2016 році відбувся етап, коли я вдруге пройшла шлях самовизначення і почала розуміти, що вже не отримую задоволення від того, чим займаюся. Це був перший дзвіночок. Крім того, я почала бачити зміни ринку. Бізнесмен повинен відслідковувати як свій внутрішній стан і стан своєї команди, так і ситуацію на зовнішньому ринку.
Спочатку я вирішила, що переросла і почала розширювати свої бізнеси, створювати нові проекти. Тоді я запустила бренд постільної білизни Home me, який став моєю другою пристрастю. У процесі створення нових проектів я зробила багато помилок, але кожна з них стала безцінним досвідом.
Які перші кроки в зміні діяльності?
Перший крок, який тобі потрібно зробити, – подивитися на себе, на свою організацію і на ринок і чесно, з внутрішньої правди, відповісти собі на питання: «Що мною рухає далі?». І якщо ти не хочеш продовжувати це робити далі, усвідомлюючи, що у тебе одне життя, і воно швидко проходить, потрібно дати собі чесну відповідь.
Другий крок – пройти болючу трансформацію. Коли ти починаєш бачити всі свої страхи, всі наслідки своїх рішень – розпрощатися з людьми, які не твої, закріпити підтримку однодумців. Я називаю це «стан ломки».
Третє – коли у тебе трапляється інсайт. Якщо є розуміння, в якому напрямку бігти, я не рекомендую поспішати. Часто, тікаючи від чогось, люди поспішають, не встигають задуматися над чимось новим. Тут можна наробити помилок, дуже важливо цю паузу зробити і усвідомити, чому я пірнаю в щось нове, яке моє бачення, якою є моя мета. Якщо цього не трапляється, автоматично настає наступний крок – це політ. Коли ти завмираєш і дивишся на світ навколо. І вже потім відчуєш свій наступний проєкт, а ти його відчуєш однозначно. Ось ця пристрасть повинна запалитися. Ти знову починаєш робити, і весь Всесвіт починає тобі сприяти.
Про стартові інвестиції
Успішний і відносно легкий запуск агентства для мене – чудо. Коли ми переключилися на організацію весіль, вже за перші місяці ми дуже багато заробили, що дало змогу бізнесові генерувати кошти на себе і розвиватися. У Home me були інвестиції, вони ще не окупилися, ми розвиваємося, запускаємо нові колекції, нові тканини. Що стосується мого викладацького шляху, менторства, то це швидше за інвестиції в себе, я спочатку попрацювала над собою і можу чимось ділитися. Окупилися вони вже з лишком і в матеріальному, і в нематеріальному плані.
Про плани на новий проєкт
За Home me у нас є план розвитку, дистрибуція і продаж в Україні. Це окремий ринок, на якому ми тестуємо, як працює бізнес-модель, і запускаємо ресерч з міжнародного ринку. Ми з'їздили на велику міжнародну виставку і отримали шикарний дорогий досвід, але не отримали фідбек в тому вигляді, в якому ми хотіли.
Тому зараз ми вивчаємо іноземний ринок і швидше за все це буде не у вигляді магазинів, а у вигляді дистрибуції, це буде B2B. Оскільки B2C вимагає дуже великих інвестицій у нашому напрямку. Орієнтуємося на ринок Європи та Америки. В Україні запускаємо нові колекції. Зараз запускаємо дитячу колекцію.
З чого почати?
Найголовніше – потрібно розуміти, що мною рухає, коли я починаю щось робити. Якщо мною рухає бажання створити щось нереальне, пристрасть, любов до проєкту – це один підхід, і зовсім інший, якщо рухає бажання щось робити, вкласти гроші. Людина може зробити багато дурниць і помилок. І це не найкращий стан. Друге – не боятися. Найстрашніше, коли людина проживає своє життя в стані «я боюся щось міняти». Немає жодного бізнесу, який стабільно і однаково працює. Розвиваються ринок і кон'юнктура, з'являються конкуренти, нові ідеї, маркетинг, інструменти, все це відбувається з божевільною швидкістю. У цьому кайф. Так само не варто чіплятися за певний рід діяльності – пройшли ті часи. Якщо взяти будинку Шанель, Луї Віттон – вони в наш час виживають лише за рахунок того, що це будинки з історією. Зараз зовсім інша динаміка. Потрібно перестати триматися і почати кайфувати саме від цих змін. Тоді ти живеш у темпі із Всесвітом і зі світом.
Це стосується всього: особистого життя, роботи. Люди бояться поміняти щось у родині, вони страждають, мучаться. Навіщо? Кому це потрібно? Коли ти настроюєшся на хвилю змін, ти стаєш птахом, що летить у пориві з вітром, і ти кайфуєш і насолоджуєшся. Це відбивається на твоєму зовнішньому вигляді, твоєму успіху, на твоїх досягненнях.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.