Столиця з розумом: «сьогодні» і «завтра» системи Kyiv Smart City
Чим наповнять систему «місто в смартфоні» і чого очікувати в найближчому майбутньому

Повноцінний запуск єдиного електронного квитка в громадському транспорті Києва перенесли на 2020 рік. Про це повідомив наприкінці жовтня директор департаменту інформаційно-комунікаційних технологій КМДА, співкоординатор ініціативи Kyiv Smart City Юрій Назаров.
За його словами, систему е-квитка потрібно вдосконалити. Нагадаємо, що ще не всі автомати з їхнього продажу підключені. Крім того, система вже давала збої, і пасажири метрополітену короткий час не могли скористатися електронним квитком у метро.
Однак е-квиток – це лише маленька частина інновацій, які сьогодні вводить Київ в рамках Kyiv Smart City. Які перемоги вже досягнуті в цій сфері, а також як йде впровадження онлайн-сервісів для громадян і чи запрацює найближчим часом ідея «держава в смартфоні», Юрій Назаров розповів Mind більш детально.
Матеріал підготовлений у партнерстві з PR-агентством Direct Communication.
Якщо говорити про сервіси і про проекти Kyiv Smart City, то їх варто розбити на декілька блоків.
1. Перший блок сервісів інформує про владу, про її діяльність.
Це, наприклад, відкриті бюджети, електронні закупівлі, єдина карта міського майна «Майно». Тобто сервіси, які роблять владу прозорою і дають можливість жителям постійно отримувати інформацію про те, що відбувається з фінансами, закупівлями, який статус у конкретної земельної ділянки або де знайти велодоріжку.
2. Другий блок – це сервіси електронної демократії.
За їх допомоги жителі можуть впливати на життя в місті, комунікувати з владою. Це такі сервіси, як контактний центру 1551, система інформування киян, електронні петиції, громадський бюджет.
3. Третій блок – це масові сервіси.
Це запис на прийом до лікаря, онлайн-черга в дитячий садочок, оплата послуг ЖКГ, особистий кабінет жителя і мобільний додаток Kyiv Smart City, за допомогою якого міська влада надає можливість отримувати послуги.
4. Технологічні сервіси.
Це міська система відеоспостереження, електронний квиток, система диспетчеризації комунальної техніки і громадського транспорту (у нас на весь муніципальний транспорт встановлені GPS-трекери), розумне освітлення тощо.
Про проекти Kyiv Smart City
Якщо говорити про масові сервіси, то, наприклад, відкритий бюджет дає можливість на порталі міста подивитися всю інформацію про доходи і витрати в бюджеті. По конкретному району, департаменту, лікарні. Коли, кому і скільки заплатили.
Серед сервісів е-демократії один з найпопулярніших – це громадський бюджет, коли жителі використовують ресурси міського бюджету на ті проекти, які їм цікаві. Вони їх ініціюють, потім проходить голосування. Таким чином у нас з'являються спортивні майданчики, комп'ютерні класи, Wi-Fi-точки, проводяться ремонти будинків або дахів. Це проекти з абсолютно різних сфер. Тільки цього року ми забезпечуємо реалізацію 554 різних проектів.
Контактний центр дає можливість вирішити комунальні проблеми: прорвало трубу, перегоріла лампочка в під'їзді, сміття, яма на дорозі. Можна зателефонувати за коротким номером 1551 або зайти на портал, у мобільний додаток, і відправити відповідну заявку. Оператор передасть її відповідній службі та проконтролює, виконана вона чи ні.
Окремий напрямок у межах Smart City – безпека в місті. У Києві встановлено понад 7000 камер відеоспостереження, вони підключені до міського дата-центру, єдиного ядра системи. Створено 12 моніторингових залів Національної поліції в Києві, у патрульній поліції, у Службі безпеки України, в Нацгвардії, в УДО і т. д. Спецслужби використовують систему для розкриття злочинів, для розшуку злочинців, автомобілів, так як функціонує система розпізнавання осіб і номерів. Також ми використовуємо систему для муніципальних потреб, для контролю роботи комунальних служб і трафіку. Завдяки камерам ми розуміємо, який трафік, яка швидкість, скільки машин заїхало в Київ і виїхало.
Наша ідеологія – це надання всіх сервісів у одному місці, ми створили Київ ID, кабінет киянина, де ми пропонуємо всі сервіси в одному місці в електронному вигляді. Таким чином, особистий кабінет киянина – це єдина точка входу для всіх сервісів.
«Місто в смартфоні» як частина всеукраїнської системи
Наступний крок – це система «місто в смартфоні». Ми створили мобільний додаток Kyiv Smart City, яким сьогодні користуються вже понад 130 000 киян. Вже зараз вони можуть згенерувати в додатку і оплатити проїзд у транспорті за допомогою QR-коду, також можна поповнити картку е-квитка. Крім того, доступна оплата послуг ЖКГ, афіша подій, купівля квитків. Зараз ми розробляємо функціонал оплати парковки і можливість записатися на прийом до лікаря. Надалі поступово збільшуватимемо кількість сервісів, якими кияни зможуть скористатися в смартфоні. Те, що декларується на рівні програми «країни в смартфоні». Зараз ми це робимо на нашому регіональному рівні, рівні міста, і наша стратегія – перевести всі сервіси в електронний вигляд.
Один з наймасовіших сервісів – це е-квиток, дуже важкий, у тому числі технічно, проект. Ми обладнали весь наземний транспорт валідаторами, це понад 1200 одиниць транспортних засобів, перепрошили турнікети в метрополітені й наша ідея – запропонувати жителям спосіб оплати, який їм зручний.
Перше – це картка Kyiv Smart Card.
При купівлі 50 поїздок пасажир отримує знижку 1,5 грн на кожну поїздку. Також для оплати проїзду ми пропонуємо скористатися банківською картою, в метро вже це можна, в наземному транспорті така можливість з'явиться найближчим часом.
А просунуті користувачі зможуть скористатися для розрахунку смартфоном.
Наприкінці жовтня у нас відбулася 10-мільйонна поїздка в громадському транспорті, оплачена за допомогою е-квитка. Це говорить про те, що сервіс користується все більшою популярністю серед городян.
Також є картка киянина, якою користуються в громадському транспорті пільговики, які їздять у транспорті безкоштовно, і місто компенсує ці поїздки. За карткою киянина можна отримати знижки на пільговий хліб у мережі «Київхліб», знижки на 300 видів ліків в муніципальних аптеках КП «Фармація». Також ми починаємо випуск електронних карток учнів. Вони дадуть можливість школярам вже зараз їздити безкоштовно в транспорті. Потім ми плануємо встановлювати турнікети в навчальних закладах. І ця картка буде єдиним способом доступу в школу і до свого електронного кабінету, де можна буде подивитися домашнє завдання, оцінки.
За всіма системам ми отримуємо постійний зворотний зв'язок від городян через наш кол-центр. В основному це позитивні відгуки – про зручність сервісу. Але бувають звернення, наприклад, про розбиті валідатори або про те, що щось не працює. У таких випадках ми оперативно реагуємо і виправляємо поломки.

З чого починався Kyiv Smart City
Взагалі Kyiv Smart City – це не проект, а ініціатива активних громадян міста і бізнесу. Ми об'єдналися, і завдяки цьому стала можливою цифрова трансформація міста.
Так, у 2015 році ми опитали понад 1000 людей, 52 експертів з ринку. Далі з топ-менеджерами Київської адміністрації визначили ключові напрямки, розробили концепцію про те, яким має бути місто до 2020 року.
Ми визначили п’ять ключових сфер, найбільш болючих для жителів. Це транспорт, ЖКГ, безпека, медицина і реформування системи управління. Саме в цих напрямках ми рухаємося.
Наприклад, була впроваджена міська система документообігу – в КМДА всі документи курсують в електронному вигляді, 9000 користувачів кожну секунду пересилають і підписують е-документи. Також ми розвиваємо активно мережу Wi-Fi. У нас зараз 14 основних місць, де він працює. Наступного року ми плануємо покрити ще 50 місць. Весь наземний транспорт, а також основні туристичні місця, площі мають точки доступу до міського Wi-Fi.
Крім цього, ми активно займаємося інтернетом речей: встановлюємо датчики, зокрема екологічні, які показують жителям стан повітря. Хочемо, щоб наступного року цих датчиків було 1000. Датчики якості повітря, води, рівня води, пожежні датчики – все це зводитиметься до єдиного ситуаційного центру.
Про плани
Наступного року ми знову почнемо писати концепцію на наступний період (після 2020 року). Зараз основний акцент – це платформа великих даних з усіх джерел для їхнього аналізу. Це необхідно, щоб розуміти, як поліпшити життя в місті. Потім платформа інтернету речей, встановлення максимальної кількості датчиків, які показуватимуть, що відбувається в місті.
Третє – це штучний інтелект. Ми зараз пишемо чат-бот, який відповідатиме на різні запитання мешканців.
І четверте – акселератор міських проектів.
Наше завдання – стимулювати розвиток інновацій у місті, ми для цього надаємо дані, а також місто, як технологічну платформу, на базі якої народилося п’ять стартапів. Скоро у нас знову буде хакатон, за результатами якого ми наберемо ще приблизно стільки ж ідей і будемо допомагати інноваційному ком'юніті розвиватися, будувати бізнес. А жителям це дасть новий додатковий сервіс.
Такі чотири ключові напрямки на наступний рік.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.