Очікування для здоров'я: коли медичні технології дійдуть до України
Чого не вистачає для впровадження інновацій і як подолати ці перешкоди

Щорічно ми чуємо про появу інноваційних технологічних рішень у медицині. Так, нещодавно було анонсовано початок випробувань домашнього робота, що контролюватиме вживання ліків. Вже зараз для зменшення рівня стресу пацієнтам надягають VR-шоломи.
Через кілька років у світовій практиці очікується масове використання штучного інтелекту (ШІ) для прогнозування і аналізування даних. Водночас Україна поки тільки на початку шляху з впровадження нових технологій у сфері медицини.
Чому впровадження інновацій вимагає багато часу і що потрібно для того, щоб це запрацювало в Україні, розповіла Mind Юлія Ізоніна, яка відповідає за медичні проекти в компанії GlobalLogic.
Попит – двигун інновацій, але вони неможливі без певних умов. Роль уряду – створити економічні та законодавчі умови розвитку для всіх учасників ринку, зокрема медичного. А МОЗ у свою чергу буде стежити за реалізацією реформ. Наприклад, зараз триває оформлення всіх лікарень як комунальних підприємств. Вони укладають договір з Національною службою здоров'я України (НСЗУ), щоб ця служба оплачувала за пацієнтів, яких обслуговує конкретна лікарня. І це все в межах концепції «Гроші йдуть за пацієнтом», прийнятої у 2017 році.
Держава може створити умови і допомогти із впровадженням страхової медицини, у рамках якої частина витрат покривається з бюджету, частину платить сам пацієнт і частину – роботодавець. Таким чином, фінансування медицини збільшується, і з'являються гроші, які можна інвестувати в поліпшення якості медичного обслуговування – технологічні інновації, підвищення рівня сервісу і т. д.
Про практику застосування нових технологій
В Україні вже зроблено перший крок назустріч останнім медичним трендам – створення повної цифрової бази даних про пацієнтів. З нею за допомогою аналізу big data ми зможемо побачити, скільки пацієнтів, які послуги надаються, яких фахівців не вистачає, а також зрозуміти, профілактику яких хвороб можна проводити.
Звичайно, зараз є базова статистика. Наприклад, ми знаємо, що в Україні, як і в усьому світі, головною причиною смерті є загострення серцево-судинних захворювань. Але проблема в тому, що така статистика найчастіше збирається вручну. Формуються звіти по лікарнях, потім вони передаються до Міністерства статистики. Дуже багато ручного заповнення, а значить, великий ризик некоректного заповнення інформації. При наявності централізованої бази все стане набагато простіше і швидше.
Знаючи тренди, можна не просто лікувати людей, а й організовувати комплексну профілактику. Зараз увесь світ переходить на превентивну медицину – щоб люди витрачали менше сил і часу на саме лікування і більше жили повноцінно.
У світовій практиці наразі акцентують на використання спеціальних пристроїв і сервісів для поліпшення медичної сфери в цілому і життя людини зокрема. Але в кожному випадку час їх впровадження відрізняється. Так, на розробку пристроїв потрібно в середньому 5–7 років. Якщо ж говорити про цифрові продукти на кшталт застосунків на мобільний телефон для зв'язку між пацієнтом і лікарем, то на їхню розробку в середньому необхідно від 1 до 3 років.
Перешкоди на шляху до покращення
В Україні поки не все так просто з впровадженням нового в медичній сфері: існує низка перешкод, які не дозволяють рухатися далі.
Законодавство: для ефективної взаємодії між компаніями та медичними закладами не вистачає законодавчої бази та зрозумілих бізнесу правил гри. Їх відсутність знижує привабливість України як для локальних, так і міжнародних компаній.
Вартість: нові медичні пристрої коштують дорого. Наприклад, інсулінова помпа обійдеться українському діабетикові в середньому у $8000. Мало хто може собі її дозволити. Вирішити таке питання могла б страхова медицина. Але і тут ми повертаємося до бюджету і прозорості законодавства.
Проте багато розробок уже є в Україні, наприклад, цифрові рішення на кшталт порталів для пацієнтів. У багатьох приватних клініках є онлайн-реєстрація, онлайн-отримання аналізів і електронні медкарти. Деякі навіть пропонують консультації телефоном або онлайн. По суті, у певному зародковому вигляді всі ці інновації до нас приходять, але все ж вони поки не мають масового характеру.
Україні варто розглядати проблеми, з якими вже зіткнулися інші країни, аби поліпшити досвід пацієнта і удосконалити медичну сферу.
Наприклад, у США, згідно з дослідженням HIMSS, головні перешкоди для впровадження технологій такі:
- брак бюджету,
- адміністративні процедури,
- низька швидкість прийняття технологій,
- відсутність загальнодержавної стратегії,
- відсутність чіткого показника повернення інвестицій,
- питання безпеки.
Роль приватних компаній
Крім того, у процес поліпшення можна і потрібно включатися бізнесу. І тут не обов'язково маються на увазі тільки фінансові інвестиції. Це можуть бути розробки нового обладнання, впровадження штучного інтелекту в уже існуючі медичні «гаджети» і т. д. Уже є прецеденти, коли державні установи звертаються до приватних компаній за допомогою. Наприклад, наша команда повідомила про готовність брати участь у проекті МОЗ e-Health.
Мені здається, що для повноцінного впровадження системи e-Health і концепції, яка за нею стоїть, необхідно ще від трьох до п’яти років. Головне – щоб поліпшення відчули самі пацієнти. Тим паче, що вони насправді зацікавлені в цьому. З власного досвіду я можу сказати, що в Україні є попит на спрощення комунікації з лікарем. У тому числі на цифрові продукти на зразок електронної медкарти, що буде повним джерелом даних про пацієнта. Справа за тим, щоб пацієнти ділилися своїми враженнями і давали зворотний зв'язок, аби держава могла активніше впроваджувати зміни.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.