«Вхід заборонено», або Кому пощастить із інтернетом

«Вхід заборонено», або Кому пощастить із інтернетом

Як забезпечити безперешкодний доступ до інфраструктури

Этот текст также доступен на русском
«Вхід заборонено», або Кому пощастить із інтернетом

Верховна Рада 12 листопада затвердила у першому читанні законопроєкт щодо доступу до інфраструктури об'єктів будівництва, транспорту, електроенергетики №2042. Раніше Mind розбирався з тим, що передбачає зазначена ініціатива. Детальніше про це – у матеріалі «Держава в смартфоні – стоп»: як муніципалітети та депутати підставляють Зеленського».

Що саме затвердили народні обранці під час голосування у Раді та як цей документ вплине на окремі ринки, зокрема телекомунікацій, пояснив Mind директор департаменту регуляторного забезпечення ПАТ «Укртелеком» Андрій Каленський.

Тема врегулювання доступу до об'єктів інфраструктури досить складна, ґрунтовна і багатогранна. Ринок давно обговорював її проблеми. Законопроєкт №2042 зрештою засвідчив, що його автори почули гравців ринку і намагаються їм допомогти. Він на часі.

Про перешкоди та проблеми із доступом

Законодавство про доступ до інфраструктури порівняно молоде і практику його ефективного застосування ще не вироблено.

До того ж були (поки що все ще є) певні колізії, невизначеності, недомовки і ще низка «не…». Як от, наприклад: через відсутність у законі чіткого розмежування між власником і балансоутримувачем, керуючі компанії (ОСББ та ін.), що не були фактичними власниками об'єктів, мали можливість ухилятися від підписання відповідних договорів з операторами телекомунікацій, обмежуючи таким чином права мешканців на доступ до телекомунікаційних послуг, наприклад, оптичного високошвидкісного інтернету, IP-телебачення та інших послуг.

Згідно з ухваленим у першому читанні законопроєктом, відтепер керуюча компанія зобов'язана укладати договір з доступу. Вартість плати за доступ, у свою чергу, не має перевищувати граничного розміру. Відповідно до статті 17 нового закону, така плата має обов'язково враховувати пропорційний розподіл витрат на утримання елементів інфраструктури об'єкта доступу, пов'язаних з наданим власником доступом, між всіма замовниками, що використовують одні й ті самі елементи інфраструктури об'єкта доступу.

Що передбачає законопроєкт

Для «Укртелекому» та інших операторів, можливо, він і не врегулює вмить всі суперечливі моменти і спірні питання щодо доступу до інфраструктури, але однозначно – це важливий крок до впорядкування ринку. Вказане, у свою чергу, сприятиме добросовісній конкуренції на ринку телекомунікаційних послуг, подальшому розвитку доступу до них, а зрештою – допоможе і в подоланні цифрової нерівності в нашій країні. До речі, у країні тисячі сіл, навчальних та медичних закладів, як і майже 6 млн українців (понад 40% сільського населення) не мають можливості підключитися до швидкісного інтернету. І щоб це подолати, треба підключити до фіксованого швидкісного інтернету 5300 сіл, де мешкає 3,8 млн українців. Та й чимало містян також хочуть мати вдома високошвидкісний волоконно-оптичний інтернет.

Провайдерам саме час починати розробляти та реалізовувати проєкти. А їм часто доводиться замість того, аби займатися забезпеченням громадян послугами зв’язку, витрачати час, і не тільки, на те, щоб «вибити» доступ до необхідної їм для цього інфраструктури.

Балансоутримувачі, особливо багатоквартирних будинків, полюбляють обмежувати цей доступ. І в результаті – унеможливлюється доступ мешканців цих же будинків до сучасних телекомунікаційних послуг. «Укртелеком», як й інші провайдери, теж стикався з подібними ситуаціями. Витрачав час на їх вирішення. А клієнти все чекали – коли ж у них будуть послуги. Один з нещодавніх прикладів з міста Дніпра, де балансоутримувач багатоквартирного будинку обмежував доступ до інфраструктури, що унеможливило отримання мешканцями телекомунікаційних послуг і порушувало стандарти чесної конкуренції. Отже сподіваємось, що новий закон запобігатиме подальшим «вивертам» з боку обслуговуючих компаній, які працюють на свою кишеню і зневажають інтереси власників квартир у своєчасному отриманні якісних та доступних телекомунікаційних послуг.

Хто виграє від нового закону

Закон встановлює правила ефективного використання наявної інфраструктури. Розбудова інфраструктури – це час та значні кошти. Виконання норм закону – це запорука швидшого та за менший кошт розгортання проводових мереж доступу до інтернету та мереж мобільного зв’язку 4G або 5G у майбутньому. Тобто в першу чергу від виконання вимог закону виграє споживач, який зможе отримувати якісніший інтернет за доступнішою ціною. Звичайно, виграє також і оператор телекомунікацій, який отримує можливість інвестувати в розгортання мереж. Крім того, спільне використання інфраструктури дозволяє зберігати природні ресурси та наявну архітектуру міст. Зрештою, від виконання закону виграє і держава, яка поставила собі за мету швидку діджиталізацію країни та активно впроваджуватиме надання адміністративних послуг через мережу інтернет.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло