Коронавірус vs бізнес: 5 кроків для виживання під час кризи

Коронавірус vs бізнес: 5 кроків для виживання під час кризи

Які саме якості варто розвивати керівникам просто зараз

Этот текст также доступен на русском
Коронавірус vs бізнес: 5 кроків для виживання під час кризи
Фото: pixabay

Фінансові аналітики у всьому світі прогнозують відчутний спад провідних економік у найближчі два роки. Не вдасться уникнути рецесії і менш вагомим гравцям глобальних ринків. Разом з тим криза – час розпаду старих схем і народження нових бізнес-процесів. Про те, як залишитися на плаву і успішно пережити час змін, спеціально для Mind розповідає Василь Бурлака, співзасновник компанії з організаційного консультування Facilit-8, Scrum Master у Monsoon Consulting (Ірландія).

Для розвитку бізнесу нинішня криза стала таким самим масштабним потрясінням, як і льодовиковий період в світі біологічної еволюції. І точно так само ті, хто вижив і зайняв хороші місця в новому харчовому ланцюжку, мають низку схожих особливостей на кшталт теплого хутра або, наприклад, вміння полювати великою групою. Які ж це риси?

Адаптивність. Логічно почати з неї, адже саме вона і забезпечила виживання. Що таке висока адаптивність, як вона виглядає? У першу чергу це готовність приймати:

  • факти,
  • нові ідеї,
  • рішення,
  • свої власні поразки.

«Звучить не дуже-то інноваційно, – скажете ви. – Все це вважається класичними цінностями будь-якого успішного бізнесу вже багато десятиліть». Це дійсно так. Але важливо згадати, що ключовий елемент адаптивності – це швидкість.

Жодна нова ідея і жодне революційне рішення не спрацюють, якщо вони ухвалюються набагато довше, ніж встигає змінюватися світ. Багато в чому саме швидкість і стала гігантським вододілом між тими, хто встиг пристосуватися, та іншими. Але швидкість повинна спиратися на інший важливий елемент.

Довіра. Найдорожча валюта в усі часи. Люди більше не сидять у офісах, їм не можна заглянути через плече і подивитися, що там вони роблять. Це і раніше-то не давало особливого успіху, але карантин дуже швидко розставив все на свої місця. Менеджери так чи інакше змушені довіряти своїм підлеглим, а ті повинні довіряти своїм менеджерам і їх планам. У свою чергу власники бізнесу повинні довіряти і менеджерам, і працівникам, і вселяти їм довіру – що у них буде наступна зарплата і що у компанії є плани і стратегія. Звучить як суцільна ідилія, чи не так? Насправді це не так вже й складно – судячи з усього, багатьом це вже вдалося.

Довіра – один з найсильніших базових патернів у всіх культурах. Вона має величезне значення в нашому житті, бо забезпечує кооперацію. Можна помітити, що нерідко хороші фахівці відмовляються від корпоративних матеріальних бонусів заради теплої довірчої атмосфери – і такі люди зазвичай генерують безліч відмінних ідей для своєї компанії. Навіть більше, високий рівень довіри зазвичай викликає бажання взяти на себе більше відповідальності, залучатися до завдання, робити «як для себе» – просто заради виправдання наданої довіри.

Добре, а як же розвинути цю саму довіру? Що дасть змогу створити якусь універсальну систему довіри не тільки в малих, а й у великих компаніях – там, де працюють сотні, а то й тисячі людей?

Ризик-менеджмент – ось що стало зброєю нового часу. Швидкість, яку ми з вами визнали ключовим елементом адаптивності, перетворила ризик-менеджмент з громіздкої доісторичної туші на швидкого і спритного хижака. Давайте розглянемо простий логічний ланцюжок.

Щоб реагувати на умови, що швидко змінюються, потрібно підвищувати швидкість ухвалення ідей і рішень, а для цього потрібна довіра між усіма. «Довіряй, але перевіряй», – говорить прислів'я. І дійсно, результати виконання завдань можна перевіряти набагато частіше, ніж це робили раніше. В IT-компаніях, наприклад, є давно усталені практики щоденних коммітів і рев'ю коду: наприкінці дня всі члени команди відправляють все, що встигли написати за день, у репозиторій, а зранку керівник перевіряє їх код і видає коментарі.

Таким чином, будь-який ризик або неточність виявляються вже наступного дня. Тобто виробничий цикл став набагато коротше, швидше і безпечніше.

Для менеджерів завдання теж ускладнилося. Їм потрібно забезпечувати грамотне точкове планування: розбити всі завдання на невеликі логічні кроки, здійсненні протягом короткого відрізка часу. А також – придумати систему оцінювання результатів, яка добре працює на малих відрізках. Неповороткі квартальні цілі більше не встигають за швидкими змінами, і на зміну їм приходять більш маневрені: тижневі та щоденні.

Отже, у нас тепер замість декількох довгих етапів є безліч коротких, кожен з яких можна виконувати і вимірювати окремо. Це відразу ж тягне за собою два корисних ефекти: по-перше, у нас різко знижуються ризики і супутні втрати за рахунок їх раннього виявлення, зменшуються витрати на їх усунення, а також скорочуються потенційні простої інших взаємопов'язаних виробничих етапів. Зменшення витрат, своєю чергою, підвищує прибутковість – а це важливий бонус у нинішній час.

Другий ефект – позитивна динаміка: у цілому кількість успішно завершених завдань стає більше, оскільки серйозні помилки практично не встигають виникати, а якщо вони все-таки з'являються – їх простіше усувати на невеликих відрізках.

Продовжимо логічний ланцюжок. Отже, ідеї і рішення ухвалюються швидко, надходять у роботу, і там вони поділяються на максимально короткі відрізки – такі, щоб їх можна було легко і швидко моніторити. Витрати на покриття ризиків знижуються, успішність виконання завдань підвищується. Співробітники починають більше довіряти своїм менеджерам, бачачи позитивні зміни і чітке планування.

Менеджери більше довіряють своїм співробітникам, зокрема й тому, що тепер це легше забезпечити. Загальний індекс довіри зростає, а це додає впевненості й клієнтам. У свою чергу керівництво компанії починає більше довіряти експертній думці підлеглих, підвищуючи кількість і якість нових ідей – і коло замкнулося.

Люди і взаємини, таким чином, стали ключовою цінністю нового часу. Процеси геть розпадаються, корпоративні політики горять і переписуються, а на перший план виходять конкретні особистості. Вся ця система, що красиво і швидко працює, яку ми з вами тільки-но розглянули, можлива тільки завдяки людям, які дотримуються правил гри, заразом покращуючи і адаптуючи їх. Завдяки тим самим людям, які тепер набагато більше втягуються в те, що вони роблять, дають ідеї та рішення і втілюють їх.

Загальна криза допомогла «струсити» зайвих людей з синекур і показати, хто дійсно дає користь, а хто просто паразитує на усталених недоліках системи. Вертикальна ієрархія все більше переходить в горизонтальну, пострадянський авторитаризм змінюється меритократичним підходом, коли лідерство дістається тим, хто заслуговує його справою.

Змінюються і взаємини: посилюється важливість довіри, швидкі та часті комунікації неминуче формують більшу прозорість і допомагають швидше виявляти проблеми. Можна помітити, що в багатьох компаніях різко підвищився рівень конструктивного фідбеку від співробітників – а це часто призводить до поліпшень у тих дрібницях, які зазвичай і заважають роботі.

Система оцінки результатів – наші старі добрі KPI – штука, яка у всіх є, але не всі розуміють, що це таке і навіщо. Будь-якому читачеві, напевно, хоч раз доводилося стикатися з необхідністю зробити що-небудь, «щоб на папірці красиво було», чи не так? Дійсно, вся наша швидка виробнича схема з щоденними апдейтами, з комунікаціями і довірою, зі зниженими ризиками і частим вимірюванням результатів просто не матиме сенсу, якщо ми не знаємо, що саме ми вимірюємо, як і навіщо.

Ті KPI, які мали сенс і були всім зрозумілі, вижили і розвинулися. Ті ж метрики, які були зроблені для галочки і не несли реальної користі, лопнули відразу ж або тягнули з собою на дно всю компанію. Наприклад, час, який якийсь співробітник витрачає на протирання штанів у офісі, більше не є ключовим KPI, адже зараз той самий співробітник може виконати своє завдання набагато швидше просто тому, що йому ніхто не заважає.

Наприклад, філія компанії Microsoft в Японії ще до кризи провела експеримент: співробітників перевели на 4-денний робочий тиждень, скоротивши таким чином кількість робочих годин у середньому на 20%. При цьому, згідно зі звітом, ефективність роботи зросла на 40%.

Навіть більше: ми вже не можемо покладатися на розпливчасті формулювання. Не можна сказати дизайнеру: «Зроби, щоб все було красиво» – і потім завтра вранці перевірити, скільки відсотків «красивого» він уже зробив. Є висока ймовірність, що ваші уявлення будуть дуже різними. У звичайній ситуації керівник просто уточнив би пару деталей, попросив переробити, і так доти, поки не отримає бажаний результат. Це довго, дорого, зате звично і затишно. Криза вибила нас з цієї зони комфорту, ми не можемо дозволити собі марних трат. Точність і здійсненність стали нарешті основними критеріями нових KPI.

Давайте перевіримо, чи всього нам вистачає в нашому логічному ланцюжку. Отже:

  1. Бізнес швидко адаптується до змін за рахунок збільшення швидкості ухвалення нових ідей і рішень на їх основі.
  2. Нових ідей стає більше за рахунок взаємної довіри між експертами та керівництвом. Менеджмент фокусується на точковому короткостроковому плануванні, розділяючи великі завдання на маленькі, легко контрольовані кроки, які можна виміряти.
  3. Це значно знижує ризики, різко збільшує швидкість виконання завдань у цілому, скорочує виробничий цикл і знижує витрати. Рівень довіри зростає, стрес падає, продуктивність підвищується.
  4. Система оцінки результатів стає більш чіткою, дозволяючи точніше вимірювати прогрес, а найголовніше – чіткі цілі дозволяють всім краще фокусуватися на своїй справі.
  5. Згідно з науковими дослідженнями, люди, які розуміють, що і навіщо вони роблять, набагато щасливіші, а щасливі люди працюють краще.
Коронавірус vs бізнес: 5 кроків для виживання під час кризи

Може виникнути враження, нібито це все звучить дуже вже казково, але озирніться навколо: бізнес, який зараз на плаву, є найкращим підтвердженням того, що ця теорія вірна. Однак це не означає, що домогтися всього вищесказаного можна легко і швидко. Це важка праця, що вимагає перегляду безлічі усталених поглядів і цінностей, звичок і традицій, вимагає навчання новим навичкам – і все це за дуже короткий час.

У кінцевому підсумку, це завдання керівництва – вирішувати, що буде для компанії більш виграшною стратегією: навчитися новим навичкам в екстреному порядку самому або наймати експертів з організаційного консультування, які проведуть діагностику, допоможуть налагодити бізнес-процеси і навчать адаптуватися до нових умов, якими б вони не були. Адже кризи приходять і йдуть, а корисні навички залишаються.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло