Знайшли тінь: як виправити проблему з дефіцитом паркомісць у столиці
Та про евакуацію автомобіля, операторів парковок і все про паркування

За порушення правил паркування транспортних засобів у липні до міського бюджету надійшло 1,55 млн грн, за даними Департаменту транспортної інфраструктури. У середньому щодня за порушення правил паркування евакуюють близько 300 автомобілів.
Серед найчастіших порушень – зупинка на велосипедних смугах та смугах громадського транспорту, на пішохідних переходах, на виїздах із прилеглих територій, на перехрестях тощо.
Тимур Ткаченко, перший заступник директора Департаменту міського благоустрою КМДА, розповів Mind, які є норми парковок, чому в столиці дефіцит паркомісць та як можна його вирішити.
Про норми паркування в Києві
Нормами паркування визначається єдиний порядок організації та функціонування платних місць для паркування транспортних засобів на території міста Києва з метою:
- забезпечення належного благоустрою територій, у тому числі благоустрою автомобільних доріг, міжквартальних проїздів та тротуарів;
- збільшення пропускної спроможності проїзних частин вулиць міста;
- підвищення безпеки дорожнього руху та дисципліни водіїв;
- впорядкування паркування транспортних засобів на вулицях, майданах та міжквартальних територіях міста;
- забезпечення місцями для паркування таксі та таксомоторів, що використовуються на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Києві, та інше.
Хто контролює паркомісця
Організація та експлуатація місць платного паркування транспортних засобів у Києві здійснюється лише оператором, якого було визначено органом місцевого самоврядування, – КП «Київтранспарксервіс». Або підприємствами, з якими оператор уклав відповідний договір.
Умовою користування земельної ділянки комунальним підприємством «Київтранспарксервіс» для облаштування спеціально обладнаних та відведених місць для паркування є розробка та погодження комунальним підприємством схем організації дорожнього руху.
Які обов’язки у операторів?
Оператор та орендар, якщо з таким укладено договір про експлуатацію місць для паркування, зобов’язані утримувати території парковок в належному санітарному стані. Якщо санітарний стан не відповідатиме нормам (сміття, розташування елементів благоустрою без дозвільної документації та ін.), інспектор благоустрою має право вживати заходів щодо порушників Правил благоустрою – вносити припис з вимогою усунути порушення та складати адміністративний протокол за ст. 152 КУпАП.
Відведені місця – це місця платного паркування, які знаходяться на земельних ділянках, що не мають балансоутримувача. Вони повинні бути огороджені, обладнані дорожніми знаками, мати освітлення та приміщення для охорони, можуть мати дорожню розмітку та бути оснащені пристроями для контролю часу паркування.
Спеціально обладнані місця – це місця для паркування транспортних засобів, розміщені на проїжджій частині доріг чи за її межами, визначені відповідними дорожніми знаками, можуть мати дорожню розмітку, можуть бути оснащені спеціальними пристроями для контролю часу і способу паркування, сплати збору і послуг паркування, необхідним технічним обладнанням для запобігання викраденню транспортних засобів (огорожею, в'їзними та виїзними бар'єрами, шлагбаумами, приміщеннями для охоронців тощо).
Оператор не має права
Здійснювати будь-яку діяльність, крім надання платних послуг з паркування транспортних засобів та обладнання таких місць, що полягає у впровадженні інноваційних технологій (сучасних систем паркування), нанесенні дорожньої розмітки, встановленні відповідних дорожніх знаків, огорожі та інших елементів благоустрою.
Допускається відсутність дорожньої розмітки залежно від погодних умов, бруду тощо при наявності установлених відповідних за змістом дорожніх знаків, що позначають межі та спосіб поставлення транспортного засобу на стоянку.
Що робити, якщо авто евакуювали?
Департамент міського благоустрою не відповідає за евакуацію чи штрафи. Але якщо ви не знайшли своє авто на місці, де залишали, потрібно зателефонувати 102 чи на гарячу лінію патрульної поліції за номером (044) 287-82-82, щоб дізнатися, чи дійсно ваше авто евакуювали.
Далі зверніться в поліцію за адресою вул. Народного Ополчення, 9. Тут можна отримати всі квитанції, які видає інспектор з паркування: на оплату перевезення автомобіля евакуатором на штрафмайданчик, збереження авто на штрафмайданчику і на оплату адмінштрафу.
За адресою вул. Довнар-Запольського, 8 варто оплатити послуги евакуатора і за зберігання авто на штрафмайданчику.
Далі потрібно приїхати на штрафмайданчик (вул. Хотчевіча, 8 або інший, якщо цей вже переповнено) і забрати свій автомобіль.
Про штрафи та вартість евакуації для водія
Сума штрафу: зупинка і стоянка в зоні знака, який забороняє зупинку і стоянку, – 255–510 грн. За несплату парковки – 20-кратний розмір від вартості 1 години паркування (від 140 до 200 грн). При оплаті протягом 10 днів є «знижка» в 50%. Зупинка і стоянка в місцях для водіїв з інвалідністю або осіб, що їх супроводжують, – 1020–1700 грн. При повторному порушенні – 2040–2550 грн.
Транспортування авто на штрафмайданчик коштує від 720 до 1020 грн, вартість стоянки на штрафмайданчику – 144 грн на день. Таким чином, паркування в недозволеному місці обійдеться мінімум у 1230 грн.
Про кількість паркомісць та машин
У столиці достатньо місць для паркування автівок, де не заборонено здійснювати стоянку, згідно з чинними Правилами дорожнього руху, – понад 300 000. Також для зручності мешканців та гостей столиці існують відведені та спеціально обладнані майданчики для паркування.
Паркувальні майданчики бувають:
- муніципальними – 1019 (паркомісць – 49 795);
- безкоштовними – 48 (паркомісць – 24 131);
- комерційними паркінгами – 59 (паркомісць – 14 610).
З кожним роком кількість автівок у Києві збільшується. На сьогоднішній день у міській мережі нараховується понад 1 млн автівок, хоча інфраструктура столиці розрахована на близько 500 000.
На мою думку, найкращий спосіб розвантажити і без того перенасичену автотранспортом міську мережу – це намагатися більше користуватися альтернативними видами транспорту (громадський транспорт, велосипед тощо).
Чому виник дефіцит та до чого він призводить
Попри вже озвучену цифру зареєстрованих автомобілів у Києві, кожного дня до міста в'їжджає і велика кількість машин з передмість, інших областей. Понад 700 000 людей, що мешкають у передмісті, щодня їздять до Києва на роботу, в особистих справах.
Місто розвивається, з’являються нові житлові масиви, будуються торговельно-офісні центри, бізнес-центри. Тому з’являється необхідність забезпечення паркінгами об’єктів комерційної нерухомості, що генерують додатковий автотранспортний потік. Також не менш важливим завданням є забезпечення паркомісцями нових об’єктів нерухомості. Наявність місткого паркінгу в безпосередній близькості або в структурі таких об’єктів допоможе частково вирішити транспортне питання міста.
У місцях, де поки недостатньо паркувальних майданчиків, місто зіштовхується з тим, що водії залишають свої автівки на тротуарах, зелених газонах і навіть на смугах громадського транспорту та трамвайних коліях. Деякі «розумники» навіть паркуються на території дитячих майданчиків.
Хаотичне нагромадження транспортних засобів також спостерігається у дворах багатоквартирних будинків, особливо в районах, побудованих до 2000 року. Ці райони не розраховувались на таку кількість машин.
Це є порушенням Правил дорожнього руху, Правил благоустрою Києва та становить небезпеку для інших учасників дорожнього руху.
Щоб позбутися цього явища у дворах, сьогоднішні забудовники мають в обов’язковому порядку планувати доступний для майбутніх мешканців паркінг.
Як вирішити проблему?
Вирішення проблеми нестачі паркувальних майданчиків у місті шляхом будівництва різних типів паркінгів передбачено Генеральним планом розвитку Києва до 2025 року та Концепцією розвитку паркувального простору в Києві. Зокрема, у Генплані столиці одним з основних напрямків розвитку транспортного колапсу є будівництво підземних та наземних багаторівневих паркінгів у житлових масивах та біля транспортних пересадкових вузлів.
Вирішувати це питання місто планує не тільки будівництвом нових майданчиків, але й зменшенням кількості автівок на дорогах. Для цього з’являться шість перехоплювальних паркувальних майданчиків, один з яких – біля станції метро «Видубичі» – вже розпочав роботу в тестовому режимі. Таким чином, ті люди, що їдуть в Київ з передмість, матимуть змогу доїхати до майданчика власною автівкою та пересісти на більш швидкий транспорт – метро.
Перехоплювальні паркінги плануються на в’їздах у столицю за п’ятьма напрямками поблизу таких станцій метро:
- «Академмістечко»
- «Святошин»
- «Червоний Хутір»
- «Іподром»
- «Сирецька»
Також у Києві активно розвивається велотранспортна інфраструктура, завдяки якій є можливість розвантаження хоча б центральної частини міста. Наразі місто очікує на нову велодоріжку, що поєднає Солом’янку та Хрещатик.
Щодо усунення проблеми хаотичного паркування авто у дворах багатоквартирних будинків, то тут має включитися муніципалітет. В ідеалі необхідно розробити концепт. І в рамках цього – побудувати в спальних районах столиці багаторівневі підземні паркінги, а де це можливо – підземні стоянки. Для цього варто розробити алгоритм щодо залучення приватних інвесторів. Водночас варто зобов’язати девелоперів передбачати у своїх проєктах паркінги неподалік нових житлових комплексів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.