Війна за клієнта: чи вб'ють чатботи імейл і смс-маркетинг?
Та який канал комунікації обрати залежно від мети

Привернути увагу користувача, потенційного клієнта чи покупця можна в різний спосіб. Наразі компанії використовують усі можливі канали комунікацій – від смс до спілкування онлайн на власних сайтах за допомогою чатботів – або навіть проводять телефонні опитування чи одразу переходять до пропозицій.
Які канали працюють ефективніше і для якої мети їх використовують, розповів Mind CEO Handy.ai Володимир Дем’яненко на прикладі власних проєктів та кейсів «Укрпошти» та Приватбанку.
Сьогодні пів години «чистив» телефон від смс-спаму. Таксі, яке я ніколи не викличу, повідомлення від різних магазинів, у які я ніколи не піду, і ще з десяток повідомлень про знижки, якими ніколи не скористаюся.
У великих компаніях закладені чималі бюджети на комунікацію з клієнтами. Але вже зараз смс читають лише 10% користувачів. імейли же відкривають не більше 20% усіх клієнтів. Виникає питання: це хороша конверсія чи ми витрачаємо гроші задарма?
Як вибрати канал комунікації: смс, пошта або чатбот?
Із смс все майже однозначно: дорого (від 0,27 грн до 2,2 грн за повідомлення), обмеження по знакам і контент-можливостям, немає аналізу конверсії. Скільки людей отримали і прочитали інформацію, скільки просто видалили повідомлення, скількох зацікавила пропозиція, скільки скористалося запропонованою послугою – залишається загадкою.
Смс-розсилки виправдані тільки, якщо ЦА компанії з якихось причин не користується соцмережами або месенджерами. Наприклад, «Укрпошта» переважно робить розсилки у Viber. Але, коли потрібно зробити розсилку для пенсіонерів або людей, у яких Viber не встановлено, компанія використовує смс. А в Приватбанку клієнтам відправляють смс, щоб гарантувати своєчасне отримання інформації. Наприклад, якщо повідомлення в месенджерах залишаються без відповіді довгий час.
Імейл-розсилки на відміну від смс недорогі, мають розширені можливості для подачі інформації, налаштування автоматичних ланцюжків і хорошу аналітику. У пошті можна аналізувати кліки, дії і переваги клієнтів. А значить, шанс відправити клієнтам релевантний контент вищий.
Наприклад, ПриватБанк використовує цей канал для відправлення різних пропозицій індивідуальним і корпоративним клієнтам. Банк навіть розробив власний зручний інструмент для створення імейл-розсилок, який дозволяє імпортувати в нього спеціальний дизайн, вимірювати кількість цільових дій і конверсію кожної комунікації.
Проблема пошти – заспамленість та низький показник відкриттів. При максимумі витрачених ресурсів можна розраховувати лише на 20% відкриттів, тоді як у месенджері цей показник становить 70%. Не тішить і статистика переходів: 5% – в імейл проти 30% – у месенджері.
Особисті помічники на тлі імейл-розсилок мають неймовірно високі показники взаємодії. 98% повідомлень переглядають, причому 90% із них протягом 3 секунд після отримання. Взагалі перейти в месенджери варто хоча б тому, що там сидять 84% клієнтів.
Головні їхні переваги – швидкість, спілкування в реальному часі, збір інформації, персоналізовані розсилки та залучення користувачів.
Спілкування через ботів дають необмежені можливості: відправляти прості пуш-повідомлення, розсилати якісну візуальну інформацію або залучати користувачів в інтерактив, наприклад опитування або голосування.
Наприклад, для «Свободи слова Савіка Шустера» ми зробили віртуального помічника, який проводить опитування під час прямих ефірів і між ними. Під час прямого ефіру ток-шоу глядачі заходять у Telegram або Viber і беруть участь у голосуванні, а розумний помічник збирає та аналізує дані і вже до кінця ефіру видає результати. Зараз у боті понад 50 000 українців, з них активні майже 80%.
А ще вони дуже недорогі в порівнянні з іншими каналами комунікації. Наприклад, одного разу «Укрпошта» заощадила завдяки використанню бота майже 100 000 грн. Компанія порівнювала різні платні інструментам та свого розумного помічника. З'ясувалося, якби ту ж рекламну кампанію запускали в інших каналах, витратили б приблизно 100 000 грн, щоб залучити таку ж кількість клієнтів.
Чи вб'ють чатботи смс та імейли?
Ні, самі по собі чатботи – це просто хороший новий канал комунікації, все залежить від того, як буде реалізована комунікація. Мається на увазі й технічна складова, і контент, і регулярність, і потрапляння в правильну цільову аудиторію.
Відповідно, щоб канал працював і почав приносити користь бізнесу, варто вкластися в побудову сильної команди. З технічних фахівців будуть потрібні: розробник, дата-інженери та аналітики. З боку маркетингу: контент-архітектор, дизайнер, адміністратор.
Аналітики збирають інформацію, вивчають запити клієнтів, разом з інженерами вибудовують логіку взаємодії технічно розумного помічника з користувачами і тестують, наскільки останнім зручно спілкуватися з помічником.
Розробники втілюють ідею в життя. Їхнє завдання – зробити так, щоб чатбот працював без збоїв і був зручним для клієнтів.
Адміністратор – людина, яка керуватиме розумним помічником. Він має доступ до панелі управління, за допомогою якої планує рекламні або інформаційні кампанії, запускає і відключає їх у разі потреби.
І наостанок: особистим помічникам потрібен контент-продакшен. Саме продакшен вибудовує логіку спілкування, пише сценарії комунікації з користувачами, займається всіма інноваціями, створює нові підходи й вирішує, як об'єднати різні вміння, щоб все працювало злагоджено.
Команду чатбота можна як запросити, так і розподілити нові обов'язки між вже наявними співробітниками. Наприклад, ІТ-департамент цілком може створити й запустити бота самостійно, а маркетинговий відділ займатися аналітикою, адмініструванням і контент-продакшеном.
Як відстежувати ефективність
Розумні помічники дають можливість робити досить глибоку аналітику. Можна виміряти кількість і регулярність взаємодії користувачів із чатботом, кількість прочитаних повідомлень, відповідей і цільових дій.
При правильному підході – чатбот стає навігатором для бізнесу та дозволяє миттєво отримувати фідбек. Як відреагували на нові послуги або функції, яких функцій не вистачає користувачам, чи зручний новий інтерфейс?
І як бонус на виході бізнес отримує чітку картину своєї ЦА. Наприклад, у Приватбанку за допомогою аналітики чатбота створюють портрети клієнтів для поліпшення якості обслуговування, систематизують інформацію та навіть розробляють прогнози на майбутнє.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.