Вчимося давати зворотний зв'язок: як можна і як не можна
Як підвищити залученість співробітників і підняти їхню мотивацію

Світ стрімко змінюється, але людська сутність залишається незмінною. Нам необхідно усвідомлювати своє місце в соціумі. І зробити це найпростіше через взаємодію з собі подібними. Хто я, яка від мене користь, чи потрібен я тут? Куди йти далі? Це запитання, відповіді на які можна знайти тільки за допомогою фідбеку, який отримуємо від співрозмовника – друга, колеги, начальника, конкурента. Як його правильно давати і що категорично не можна робити, Mind розповіла Ірина Нікітчина, психотерапевт, co-founder 4ID «Студія корпоративної психології».
З раннього дитинства ми звикаємо оцінювати своє становище, шукати мету й навіть мріяти відповідно до того, як на нас дивляться інші. Чи критикують, хвалять, чи дають рекомендації та настанови. Зворотній зв'язок у дорослому житті є не менш важливим. Особливо, коли йдеться про командну роботу в досягненні бізнес-мети.
Маркетингові дослідження показали, що в керівника, який вміє давати й отримувати конструктивний зворотний зв'язок є всі шанси підвищити залученість співробітників і підняти їхню мотивацію, а отже – збільшити ефективність бізнесу загалом.
Цінність зворотного зв'язку в цифрах
Згідно з даними консалтингового агентства Gallup, 70% опитаних співробітників скаржаться на відсутність спілкування з начальством в достатній мірі. На їхню думку, це веде до втрати мотивації та залучення, оскільки вони не розумють ефективності або неефективності своїх дій.
Це ж агентство наводить ще одну вагому цифру: втрата мотивації і відстороненість співробітників, що зростає, призводять щорічно до фінансових збитків компаній у розмірі $550 млрд.
Опитування Harvard Business Review свідчить про те, що працівники потребують зворотного зв'язку: 57% опитаних виявили бажання отримувати не просто похвалу, а конструктивний фідбек. Навіть більше – краще негативний відгук, ніж взагалі залишитися без зворотного зв'язку!
Якісний зворотний зв'язок не просто знімає стрес і сприяє формуванню культури довіри в колективі. Позитивний фідбек покращує продуктивність працівника на 50%, а ефективність бізнесу – на 20%.
Що ж це таке – «конструктивний зворотний зв'язок»? Як правильно приймати цю «таблетку» і як грамотно використовувати її в умовах, коли співробітники часом «розкидані» за межами офісу, ось як зараз?
Не просто розмова...
Фідбек – це не відверта розмова. Це щось більше. Керівник, даючи зворотний зв'язок, оцінює дії підлеглого в минулому, щоб скорегувати або вплинути на його поведінку в майбутньому з метою домогтися бажаного результату. Для підлеглого ж конструктивний зворотний зв'язок – це можливість оцінити себе та свій внесок у загальну справу, підвищити самооцінку та визначити шляхи для самовдосконалення.
Фідбек – процес взаємовигідний для всіх сторін. Відсутність зворотного зв'язку або неправильна його подача дезорієнтує людину і вбиває бажання працювати.
Загалом зворотний зв'язок – один із головних інструментів у розвитку вашої команди.
Як не треба робити: «пастки» зворотного зв'язку
-
«Все й так зрозуміло, ми ж дорослі люди». Помилковою є думка, що давати фідбек про дрібні успіхи або промахи – це марна трата часу. Один співробітник вважатиме це байдужістю начальства до своєї персони, інший же вирішить, що заслужив повну довіру. І перший і другий втрачають мотивацію для зростання.
-
«Успіхи й так видно, треба зосередитися на усуненні помилок». Жертва постійної критики на свою адресу сприймає її як сигнал «годі й напружуватися». Адже, що б людина не зробила, видно тільки недоліки. Свідомість починає сприймати будь-яку критику й рекомендації як порожній звук і «пропускає повз вуха». Вічно незадоволений, прискіпливий начальник спонукає підлеглих приховувати помилки або перекладати відповідальність один на одного.
-
«Тільки позитив і похвали – це ж мотивує, чи не так?». Не зовсім правильно. Перекіс у бік «позитивного мислення» і постійних похвал присипляє пильність розуму. Якщо керівник не хоче говорити про невдачі співробітника, то останній їх і не побачить. І природно, не змінить підхід до справи. Навіть якщо підлеглий – чуйна й ранима людина, завжди є можливість знайти спосіб сказати йому правду.
-
«Це не годиться. Переробіть!». Не можна давати поверхневий зворотний зв'язок, не вникнувши в деталі ситуації. Висловіть власне бачення. Дайте зрозуміти, у чому конкретно людина помилилася.
-
«А ось півроку тому...». Несвоєчасний зворотний зв'язок не працює. Як із позитивним, так і з негативним відтінком. Позитивний результат, зафіксований своєчасним «підкріпленням» у вигляді похвали, формує нові нейронні зв'язки. Момент втрачено? Значить, потрібно просто забути.
-
«Давайте відразу про все, щоб двічі не збиратися». Обговорювати за один раз потрібно тільки один аспект. Фокусуйтеся на головному.
Як потрібно робити: 7 правил конструктивного зворотного зв'язку
-
Керувати емоціями. Зворотний зв'язок – це як дзеркало, у якому людина хоче побачити результати своєї роботи. Приготуйтеся оперувати тільки фактами. Якщо начальник то сварить казна за що, то захвалює так, що пора й насторожитися, – людина не в змозі адекватно оцінити реальний стан речей.
-
Обговорювати події і дії, а не переходити на особистості. Фрази «Як ви могли? Що ви собі думали?» не працюють. Запитайте конкретно, що саме вас турбує, не зачіпаючи особистість підлеглого. Особистість – справа тонка.
-
Говорити про конкретну подію. «Ви весь час спізнюєтеся!» – неправильне формулювання. Правильне: «Чому ви сьогодні запізнилися на 15 хвилин?»
-
Обговорювати подію відразу, не відтягуючи на безрік. Фраза «Ось пів року тому я не сказав...» – не спрацює, а спричинить недовіру. Мовчав пів року – значить, все влаштовувало, так навіщо піднімати це питання зараз?
-
Починати діалог, а не монолог. Залучайте співробітника до розмови, дайте можливість висловити свою думку. Тактовність – ваш союзник. Інакше недомовленість і затаєна образа з боку підлеглого невідворотні.
-
Хвалити прилюдно, критикувати віч-на-віч. У критиці використовуйте «принцип бутерброда»: похвала – критика – похвала. Так людина відчує свою значимість у ваших очах. І так культивується довіра.
-
Згадувати й говорити про те, що можна виправити. «План провалений. Уся робота зводиться нанівець. Тепер усі через вас залишаться без преміальних» – погано. Добре приблизно так: «Отже, план провалений і сьогодні сидимо без преміальних. Але давайте подумаємо, як цього уникнути наступного місяця. Я пропоную…».
Використовуючи ці сім правил у повсякденному житті компанії, уже через кілька місяців ви помітите, наскільки змінилися відносини всередині колективу. І наскільки продуктивніше стало спілкування з підлеглими.
Не буває поганого чи хорошого зворотного зв'язку. Він або є, або його немає. Сприймайте будь-який фідбек як подарунок і можливість зробити правильний висновок.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.