Захворіло у світі
143,629,848
Померло у світі
3,059,987
Вилікувалось у світі
122,010,330
Захворіло в Україні
1,974,118
Померло в Україні
40,796
Вилікувалось в Україні
1,514,472
Загасити пожежу: що призводить до вигоряння на роботі

Загасити пожежу: що призводить до вигоряння на роботі

І як попередити цю проблему

Этот материал также доступен на русском
Загасити пожежу: що призводить до вигоряння на роботі

Вигоряння – одна з проблем на професійному шляху фахівців. Згідно з дослідженням Gallup, з нею стикалися 76% опитаних. Як результат – знижується продуктивність не тільки спеціаліста, а й всієї команди. Вигорілі фахівці на 63% імовірніше візьмуть лікарняний і у 2,6 раза частіше шукатимуть іншу роботу. А навіть якщо залишаться, їхня ефективність не буде високою.

Про те, що призводить до вигорання, як вчасно його розпізнати й допомогти собі та колегам, розповіла Mind специалистка People Development GlobalLogic Елена Михайличенко.

Психологічний контакт

У кожного фахівця є свої очікування від співпраці з компанією, і навпаки. Це називається психологічний контракт, який буває негативним і позитивним. Основа позитивного – довірливі відносини між фахівцем і компанією, коли обидві сторони виконують свої зобов'язання. У такому разі міцний зв'язок формується швидко, і команда стає більш ефективною і стійкою (до вигорання, зокрема).

Якщо фахівці не довіряють менеджеру, колегам по команді або компанії, то контракт стає негативним. Психологічний зв'язок – «Я роблю щось цінне і корисне» – переривається, і людина вигорає.

Некероване навантаження

«Чим більше відпрацьованих годин, тим вище навантаження, а якщо працюєш 40 годин на тиждень, то все в нормі». Це поширена, але не зовсім правильна думка. Хоча перепрацювання збільшують імовірність вигорання, набагато сильніше впливає сприйняття свого обсягу роботи.

Якщо фахівець укладається в 40 годин, але весь цей час він у стресі через кількість завдань або частоту зустрічей із клієнтом, то навантаження виходить з-під контролю. У цьому разі менеджера може допомогти людині зрозуміти причини вигорання, розподілити завдання та, можливо, залучити додаткові ресурси.

Нечітка й непрозора комунікація

Якщо задачі поставлені розпливчасто, вимоги суперечливі, а зони відповідальності не окреслені, фахівець стає менш продуктивним. Йому потрібно більше часу й зусиль, щоб зрозуміти, що від нього вимагає керівник. Часто це викликає нерозуміння і фрустрацію в команді. І навпаки, чітко формулюючи свої очікування, менеджери допомагають фахівцям бути більш ефективними та спокійними.

Невиправданий тиск часом

Часто терміни, що вже майже добігли кінця, і жорсткі дедлайни викликані неправильними естимейтами (попередньою оцінкою потрібного часу і зусиль на завдання) або помилками з боку команди (це означає, що люди вже в стресі). У такому разі команда може зіткнутися з ефектом сніжного кому: пропустивши один дедлайн, починає відставати до наступного і далі за зростанням. Тому важливо зупинитися та правильно розподілити навантаження й час.

Якщо ж перепрацювання необхідне та виправдане, менеджерам потрібно оцінити, як виконати завдання  найбільш ефективно, а по завершенню винагородити внесок фахівців. Це може бути бонус, додатковий вихідний, тимбілдинг, схвальний відгук клієнта – все, що допоможе вирівняти ситуацію.

Відсутність підтримки

Тут все просто. Підтримка – головне, що може запобігти вигоранню. Якщо людина відчуває, що за нею є той, хто допоможе та прислухається, то навіть найскладніші челенджі та важкі ситуації до снаги. Фахівці, які повністю згодні з тим, що вони відчувають підтримку свого менеджера, приблизно на 70% менше схильні до вигорання.

Як запобігти вигоранню та допомогти фахівцю

  1. Слухати. Якщо керівник слухає про проблеми в проєкті, то фахівці в ньому вигорають на 62% рідше. Члени команд хочуть знати, що менеджер щиро дбає про них як про людей.
  2. Заохочувати командну діяльність. Згуртовані команди – дуже сильний мотиваційний фактор. Тому важливо створити середовище, у якому люди допомагають одне одному й у кожного є хтось, хто готовий вислухати та допомогти.
  3. Зважати на думку кожного. Коли фахівці знають, що їхні думки мають значення, вони відчувають себе більш залученими, а також готові брати на себе більше відповідальності. Це почуття причетності знижує вигорання, оскільки дає відчуття контролю над своєю діяльністю.
  4. Показувати сенс і цінність кожного завдання, визнавати внесок, який робить кожна людина для досягнення спільної мети. Якщо фахівець розуміє цінність своєї роботи й досягнень, то більшою мірою захищений від професійного вигорання.
  5. Регулярний фідбек. Важливо фокусуватися передусім на сильних сторонах людини й на тому, що в неї виходить добре. Коли в людей є можливість розкрити свої сильні сторони, вони стають більш залученими й менш схильними до стресу. Менеджери отримують максимальну віддачу від своєї команди, коли вони знають сильні сторони фахівців і допомагають талантам розкритися.

Вигорання відбувається поступово

Найкраща стратегія – заздалегідь звертати увагу на глибинні причини та створювати середовище, де ризики вигорання мінімальні. Адже основні його причини часто пов'язані зі стосунками між командою та керівником. . З боку менеджера також важливо навчити фахівців відстежувати свій психологічний і емоційний стан і вчасно реагувати на перші ознаки вигорання.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті