Безпечні реквізити: як працює комплаєнс при відкритті банківського рахунку

Безпечні реквізити: як працює комплаєнс при відкритті банківського рахунку

На що звернути увагу

Этот материал также доступен на русском
Безпечні реквізити: як працює комплаєнс при відкритті банківського рахунку
Фото: depositphotos

Національний банк України днями дозволив відкривати громадянам рахунки в банках за документами в застосунку «Дія». Але у банківській сфері продовжують працювати процедури з перевірки власників таких рахунків. Як працює комплаєнс при відкритті рахунку та на що варто звернути увагу бізнесу, розповіла Mind провідний юрист Міжнародної юридичної служби Interlegal Дарина Ляшенко.

Комплаєнс-перевірка клієнтів стала однією зі значних сфер роботи банківського сектору. Велика частина питань, що виникають при відкритті рахунку, стосується саме проходження коштів бенефіціара, його законослухняності, схеми планованої діяльності, типу бізнес-партнерів.

Кілька фактів про правила комплаєнсу для банків. До вищої категорії ризику належать:

  • компанії, що використовуються як інструменти для володіння особистими активами;
  • клієнти-нерезиденти;
  • компанії, бізнес яких пов'язаний із використанням готівкових коштів.

Варто зазначити, що оновлення інформації про клієнта автоматично є тригером для повторного проведення комплаєнсу. У більшості країн ЄС операції понад 15 000 євро також є критерієм для перевірки операції.

На практиці при відкритті рахунку клієнтам ми зіткнулися з деякими показовими ситуаціями, якими хочемо поділитися.

Необхідність підтвердження легального доходу

Засновником компанії була номінована особа, яка обіймає керівну позицію в компанії країни свого резидентства. За наявною практикою доходи в реальному обсязі не відбивалися в офіційних документах бухгалтерії компанії та банківських виписках. Банк висунув умову – підтвердження наявності достатніх коштів на заснування та ведення бізнесу. Приклади можливих варіантів для підтвердження джерела доходу наведено окремо в таблиці.

Безопасные реквизиты: как работает комплаенс при открытии банковского счета

Усіх офіційних засобів ледве вистачало для обґрунтування позиції. Банки не прийняли заявленого бенефіціара як істинного, тому у відкритті банківського рахунку було відмовлено.

Політично значущі особи (держслужбовці) – категорія з підвищеним ризиком

Служби комплаєнсу змушені через це бути більш строгими у своїх вимогах і мінімізувати ризики, пов'язані із сприянням відмиванню коштів із використанням рахунків їхнього банку. На практиці клієнт отримав запитання від банку про декларування компанії в Україні.

Дійсно, згідно із законом України, на момент наявності іноземного активу необхідно було його задекларувати. Норми щодо декларування компаній працювали для державних службовців ще до введення правил контрольованих іноземних компаній. Вдалося успішно провести перемовини з банком та уникнути закриття рахунку, мотивуючи тим, що в майбутньому актив буде задекларовано, а щодо минулого періоду – дійсно було упущення з боку власника. Але й це не критично. З огляду на невелику вартість активу кримінальної відповідальності за таке правопорушення не передбачено.

Контроль виконання національного законодавства бенефіціаром за рахунком

Служби комплаєнсу іноземних банків, працюючи з клієнтами з країн СНД, відстежують усі зміни до законодавства країн своїх клієнтів і досить непогано розбираються в ньому.

Підхід банків полягає в тому, щоб переконатися, що кошти, що є на рахунках у фінустанові, не отримані злочинним шляхом і є легальними.

Легальний дохід підлягає декларуванню та очищенню від податків. У розрізі таких вимог ми зіткнулися із ситуацією, коли клієнт отримав запит від банківського менеджера про підтвердження факту сплати податків із коштів, отриманих офшорною компанією клієнта. Обґрунтовуючи свої вимоги, у запиті банк послався на норму Податкового кодексу про постійне представництво. Ми надали роз'яснення, що критерії для виникнення постійного представництва нерезидента в Україні відсутні. У такий спосіб вдалося уникнути претензій.

Комплаєнс при відкритті рахунку в платіжних системах

З появою альтернатив банкам у вигляді платіжних систем проходити комплаєнс стало легше. Однак через деякий час платіжні системи у своїх вимогах також «підтягнулися». Вони теж є ліцензованими установами, які мають дотримуватися вимог місцевого регулятора щодо AML.

Наявність суворого комплаєнсу у вимогах при відкритті рахунку в платіжній системі вселяє більше довіри до неї та до того, що найближчим часом у неї не відберуть ліцензію за невиконання вимог місцевого регулятора щодо AML.

Саме відкриття банківського рахунку передбачає низку питань до вигодоодержувача бізнесу. Те саме спостерігається й щодо платіжних систем.

Під час розгляду профайлу компанії платіжні системи проводять свій внутрішній комплаєнс клієнта. У деяких випадках розгляд претендента на відкриття рахунку може передаватися на узгодження з банком, у якому в платіжної системи відкриті рахунки для отримання коштів клієнтів. Це так звані пул-акаунти.

Кошти, отримані клієнтом під час звичайної діяльності, будуть зосереджені на рахунках цього банку. Якщо портрет бенефіціара або бізнесу загалом не відповідатиме вимогам банку, платежі не проходитимуть.

Отже, при відкритті рахунку в платіжній системі проводиться додаткова перевірка не лише комплаєнс-групою цієї платіжної системи, а й банком, з яким вона працює.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті