Переробити або утилізувати: як організувати безвідходне виробництво

Переробити або утилізувати: як організувати безвідходне виробництво

І як дотримання принципу сталого розвитку допомагає розвиватися бізнесу

Этот материал также доступен на русском языке
Переробити або утилізувати: як організувати безвідходне виробництво

Сталий розвиток – один із головних трендів світового бізнесу, якому намагаються слідувати і свідомі українські компанії. У межах проєкту «КСВ відповідальний бізнес» Mind розповідає про проєкти, які вони втілюють у цій сфері.

Директор із виробництва пивоварної компанії AB InBev Efes Андрій Герінг розповів Mind про те, що дає бізнесу управління ресурсами, зокрема відходами, і як це допомагає принципам сталого розвитку.

Зростання світового населення призвело до того, що управління ресурсами є вкрай важливим аспектом ведення будь-якого бізнесу. Компанії мають реагувати на виклики та пам'ятати про ту роль, яку вони відіграють у реалізації тих чи інших рішень.

Sustainability сьогодні – не просто новомодне поняття. Це необхідність впроваджувати проєкти, що зберігають ресурси, підвищувати екологічність виробництва, шукати надійних постачальників і партнерів для реалізації загальної стратегії сталого розвитку.

Навіщо рахувати відходи?

Нарешті і в Україні, як і в усьому світі, набирає обертів тренд підвищення екологічності виробництва – все більше компаній починають впроваджувати проєкти, спрямовані на переробку або повторне використання сміття, відходів і тари.

Ми давно вивели кілька ключових принципів, один з яких – це скорочення відходів. Щоб дотримуватися цього принципу, необхідно оцінити їхній обсяг, види та динаміку накопичення. Після цього вже можна спробувати впровадити більш економічні технології та виробничі процеси. Також тут допомагає повторне використання тари й упаковки. Так, компанія виробляє екологічно дружню упаковку, і більшість скляної тари і кегів повертається на завод, де після ретельної обробки використовується повторно з дотриманням усіх стандартів і норм безпеки.

Як утилізувати, якщо не можна переробити?

Але що робити, коли при виробництві утворюються відходи, які не можна використовувати повторно? Їх можна продати спеціалізованим компаніям, що здійснюють їхню переробку. Тут важлива й підготовча робота, адже на заводах необхідно впровадити сортування відходів за типами – провести так звану категоризацію, налагодити регулярний збір, після чого кожна категорія відходів передається партнерам, які спеціалізуються саме на переробці цього виду сировини.

На цьому етапі важливо переконатися, що компанії-партнери насправді здійснюють переробку, а не відправляють відходи на полігон. На сьогодні, наприклад, у нас сортуються склобій, ПЕТ-преформи та пластик, органіка й алюмінієві бляшанки й успішно направляються на переробку.

Нещодавно наші європейські колеги розробили систему полімерних кегів PureDraught (виглядає як кег у кегі), яка дозволяє подавати повітря в зовнішню ємність, тоді як пиво з внутрішньої – виштовхується. Система допомагає зберігати пиво свіжим у чотири рази довше, адже воно не стикається з повітрям. Такі кеги легше за металеві, їх не потрібно повертати виробникові, а можна відправити на місцеву переробку, що скорочує вуглецевий слід.

Як створити безвідходне виробництво?

З останніх інноваційних проєктів нашої компанії – безвідходне використання ячменю. AB InBev Efes підтримала відкриття компанії EverGrain, заснованої колишнім керівником зі сталого розвитку AB InBev Грегом Белтом. Основна діяльність EverGrain – переробка відпрацьованого ячменю на продукти, багаті рослинним білком і клітковиною. Для компанії це новий і більш екологічний спосіб утилізації пивної дробини, яка становить близько 1,4 млн тонн на рік.

Якщо говорити про пивоварну галузь глобально, то вона виробляє близько 9 млн тонн відпрацьованого ячменю на рік. Найчастіше пивну дробину утилізують, скармливая худобі, або використовують як добриво. Але близько п'яти років тому Грег Белт задумався про альтернативний спосіб утилізації відходів ячменю.

Попри те, що дробина більше не підходить для варіння пива, вона містить багато поживних речовин. Саме так з'явилася ідея створення EverGrain – виробника продуктів, багатих на білок і клітковину, які активно використовують у харчовій промисловості.

Згідно з Глобальним звітом HealthFocus International (HFI) 2019 року, чверть споживачів у всьому світі збільшили кількість рослинних продуктів у своєму раціоні та навіть готові платити за них більше. Продукти рослинного походження – одна з категорій у світовій харчовій галузі, яка зростає швидше за інших. Це, зокрема, вплинуло на ухвалення рішення про подібне партнерство.

Також наша компанія розробила живильний безалкогольний напій на основі відпрацьованого ячменю, який схожий на протеїновий коктейль або смузі. Він багатий на харчові волокна, рослинний білок і незамінні жири. У ньому злаки ферментуються у спосіб, схожий на те, як молоко перетворюється на йогурт. У цей напій можна додавати фрукти, горіхи або спеції та отримати екологічно чистий ячмінний «коктейль» на рослинній основі, створений для підтримки здорового способу життя.

Отже, можу зазначити, що дотримуватися принципів сталого розвитку, відкриваючи нові ніші, використовуючи інноваційні розробки і підтримуючи розвиток інноваційних стартапів, з одного боку, стає все легше. З іншого – дозволити собі це можуть не всі. Але кожному бізнесу з огляду на це так чи інакше необхідно визначити свою власну версію «стійкості», реалізовувати проєкти й оптимізувати виробничі процеси.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті