Зміна вивіски чи концепції: чого чекати бізнесу з початком роботи БЕБ
Що не так на старті та як це виправити
З 25 листопада почало роботу Бюро економічної безпеки. На цю подію з нетерпінням очікував увесь український бізнес. Щоправда, попри стриманий оптимізм, питань до новоствореного органу залишається ще чимало. Яких саме, спеціально для Mind окреслив член Наглядової ради Української ради бізнесу, президент Асоціації платників податків України Грігол Катамадзе.
Уперше декларація про те, що економічні злочини розслідуватиме єдиний орган, прозвучала у березні 2014 року. Знадобилося сім років і титанічні зусилля президента, який остаточно поставив крапку в цьому питанні, підписавши 22 березня 2021 року Закон України «Про Бюро економічної безпеки України» № 1150-ІХ. Усі ці сім років український бізнес та експертна спільнота терпляче очікували на створення єдиного аналітичного органу, який розслідуватиме лише злочини економічного характеру.
На що розраховували й що «пішло не так»?
Були великі сподівання на те, що після того, як запрацює БЕБ, припиниться постійний тиск із боку значної кількості правоохоронних органів, і ми прийдемо до цивілізованої моделі взаємодії держави та бізнесу, де обидві сторони є партнерами. Проте із самого початку до функціонування Бюро економічної безпеки було чимало питань.
Окрім того, що БЕБ досі не має умов для роботи – приміщення, техніки та інфраструктури, не вирішено й питання з його фінансуванням. У бюджеті на наступний рік на діяльність Бюро економічної безпеки закладено 621 млн грн. Якщо розділити ці кошти на 4000 працівників БЕБ (така кількість передбачена законом), отримаємо суму, якої недостатньо навіть на забезпечення заробітної плати, не говорячи вже про забезпечення умовами й засобами праці.
Чого ще не вистачає?
Згідно з повідомленнями від уряду, наразі центральний апарат БЕБ укомплектований кадрами на 30%. Цього достатньо, щоб запустити аналітичну та правоохоронну функцію бюро. Але, при тому що з моменту підписання закону пройшло дев’ять місяців, у нового правоохоронного органу досі немає своєї будівлі, і ми спостерігаємо ганебну картинку наради колективу просто на вулиці.
Крім того, залишаються ризики того, що до нового органу потраплять ті самі кадри, які «кошмарили» підприємців у попередніх контролюючих органах.
Якщо замінити тільки вивіску, докорінно не змінивши філософії взаємодії з бізнесом, дуже скоро БЕБ перетвориться на ту саму податкову міліцію з її «вибірковими» перевірками та ласими до хабарів співробітниками.
Що в підсумку?
Те, що БЕБ починає роботу, очевидно, позитивний сигнал для всіх. Але для того, щоб новостворена правоохоронна інституція справді виконувала функції аналітичного, а не карального органу та була спрямована на профілактику, превенцію економічних злочинів, потрібно виконати кілька умов.
По-перше – кадрова чистота, щоб до Бюро економічної безпеки не потрапили колишні співробітники економічних департаментів, які заплямували свою репутацію.
По-друге – гідне фінансування: без цього зацікавити висококласних фахівців буде неможливо.
І по-третє, робота має проходити прозоро та зрозуміло для всіх стейкхлодерів. Тоді результати його розслідувань викликатимуть довіру.
Якщо ж після початку роботи бюро нічого не зміниться, то є підстави для побоювань, що на бізнес очікує додаткове навантаження та тиск, а країну – втрата довіри з боку міжнародних партнерів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.