Discuss Discuss
Доставити все: як спростити логістику на ринку вантажних перевезень

Доставити все: як спростити логістику на ринку вантажних перевезень

І як оптимізувати процеси в цій сфері

Этот материал также доступен на русском языке
Доставити все: як спростити логістику на ринку вантажних перевезень

Компанії доставляють вантажі країною щодня. А їхні підходи до організації перевезень можуть значно відрізнятися та залежать від вантажопотоку, маршрутів і мети бізнесу. Андрій Чернявський, комерційний директор WareTeka, резидент Reactor.ua, розповів Mind, як організований український ринок комерційних вантажоперевезень, як можна поліпшити підходи компаній і стати постачальником торговельних мереж.

Знайти та організувати: як компанії шукають перевізників

Уявімо ситуацію, коли компанії потрібно доставити товар, наприклад, побутову хімію, із пункту А в пункт Б. Найбільш очевидний спосіб зробити це – найняти транспорт, що здійснить це перевезення. Однак ті, хто знайомі з ринком, розуміють, що можуть бути нюанси.

По-перше, необхідно підібрати автомобіль, що відповідатиме тоннажу й обсягу вантажу, тим самим отримуючи оптимальні витрати на перевезення (усі ми знаємо випадки, коли фрахтується 20-тонний автомобіль, просто тому що в конкретний момент нічого іншого знайти не змогли, а завантажується він лише наполовину).

По-друге, може виникнути ситуація, коли перевізник, що буде здійснювати доставку, не знайшовши зворотного довантаження з міста доставки, буде вимушений взяти вищу вартість, щоб частково компенсувати перегін автомобіля в найближчий населений пункт, де буде вантаж для зворотної доставки.

Є й інший підхід – попутний транспорт, або «довантаження». Суть його в тому, що компанії-вантажовідправники, за допомогою спеціалізованих інтернет-платформ (з оголошеннями про наявні вантажі та вільні автомобілі), шукають перевізників, що їдуть потрібним маршрутом, можуть забрати та відвезти вантаж до точки доставки. При цьому вантажовідправник платить не за весь автомобіль, а лише за те місце, яке займає його товар.

На перший погляд, схема проста та зручна. Однак до неї є низка запитань, як з боку вантажоперевізників, так і зі боку вантажовідправників.

Вантажоперевізники, що працюють за такою схемою, постійно або періодично стикаються з питаннями відсутності попутного вантажу з міста доставки, у яке вони приїхали з вантажем клієнтів, у місто, куди їм потрібно повернутися. Це питання зазвичай вирішується ще до того, як перевізник приїде в місто доставки та вивантажить товар у пункті призначення. Якщо не подумати про це завчасно, доведеться або чекати на вантаж, або переганяти порожній автомобіль у збиток собі.

Як показує практика, знайти вантаж для дороги назад не завжди виходить швидко. Тому, для того щоб поїхати з міста доставки, багато перевізників можуть знижувати вартість транспортування вантажу – лише б покрити витрати на паливо. І багато клієнтів на перевезення користуються цим.

До того ж попутні вантажоперевезення не завжди зручні й для самих клієнтів. Звичайно, якщо відправлення товарів у клієнта мають епізодичний характер, проблем і незручностей не буде. Однак, якщо відправлення здійснюються багатьма маршрутами систематично, завдання ускладнюється. Зазвичай, у компанії-вантажовідправника питання пошуку попутного транспорту – обов'язок штатного логіста. Це людина, яка, крім цього, контролює процес доставлення (терміни, питання в дорозі та на вивантаженні).

Популярна практика – коли логіст відповідає за все й одразу. Тобто, коли компанії-вантажовідправнику потрібно відправити по три палети в п'ять обласних центрів, логіст має знайти п'ять автомобілів, що візьмуть його вантаж, домовитися про ціну, відвантажити й потім контролювати доставку п'яти окремих перевізників (терміни доставки, коли приблизно прибуде на вивантаження, чи не вирішив водій заїхати куди-небудь ще тощо). А якщо одночасна доставка буде не в п'ять обласних центрів, а в 10? Такий стан справ призводить до великої завантаженості логіста та, як наслідок, – до частих помилок.

Ба більше, інтернет-майданчики, за допомогою яких знаходяться перевізники для «довантаження», не несуть жодної відповідальності за якість роботи та вантаж. Вони можуть визначати рейтинг тих чи інших перевізників або повністю видаляти їх з платформи, коли до якості їхньої роботи є питання. Однак, якщо щось трапиться – клієнт залишається з перевізником віч-на-віч.

До того ж часто при «довантаженні» немає можливості отримати важливі додаткові послуги. Наприклад: повернення документів, додаткове пакування, поартикульне розкладення коробок.

У вантажних автоперевезеннях є й інший, більш цивілізований, підхід.

Як спростити вантажоперевезення та вийти на новий рівень

У багатьох європейських країнах використовують інший підхід – збірні вантажоперевезення, або LTL. Абревіатура розшифровується як Less-Than-Truckload, тобто «неповне завантаження автомобілю». Оскільки така послуга потребує злагодженої системної роботи, її пропонують логістичні оператори.

Суть LTL у тому, що логістичний оператор здійснює такі перевезення в три етапи. На першому етапі за допомогою малотоннажного транспорту оператор протягом дня збирає дрібні палетні партії від різних відправників містом і переміщує їх на розподільчий центр. Після цього товари вантажать у магістральні 2-тонні автомобілі, що за ніч доставляють збірні вантажі між обласними центрами. Вранці наступного дня транспорт розвантажують на локальних розподільчих центрах, вантажать автомобілі меншого тоннажу й доставляють отримувачам.

Чому такий підхід найоптимальніший?

  1. По-перше, 3PL-оператор може гарантувати, що в 97% випадків вантаж буде доставлений вчасно.
  2. По-друге, стандарт збірних перевезень – це робота в палетному форматі: вантажі клієнтів приймаються на доставку тільки на піддонах. Це суттєво скорочує ризики того, що товар пошкодиться в дорозі, а також допомагає максимально утилізувати транспорт, що в свою чергу позитивно впливає на вартість доставки для клієнта.
  3. По-третє, логістичний оператор повністю контролює процеси – сам підбирає транспорт, планує графіки, несе повну відповідальність за вантаж і, що найважливіше, тримає в курсі клієнта, коли щось піде не так. Оператор надає зворотний зв’язок з одних рук незалежно від того, скільки відправлень та якими маршрутами замовив клієнт. Порівняйте обсяги роботи з контролю з боку клієнта: один перевізник із доставками в усі обласні центри або 10 незалежних перевізників із доставками в ті самі обласні центри. І звичайно ж, 3PL-провайдер надає повний комплекс додаткових послуг.

LTL-перевезення підходять тим компаніям, що відправляють вантажі дрібними палетними партіями. Наприклад, від 1 до 10 палет на одну точку вивантаження.

Якщо потрібно перевозити більше – вигоди з точки зору вартості не буде. Якщо кількість вантажу на одну точку вивантаження наближається до 15–20 палет – оптимально скористатися LTL-перевезеннями, що передбачають повне завантаження транспортного засобу вантажем одного відправника й доставлення з точки А в точку Б, минаючи розподільчі центри.

На шляху до торговельних мереж

Потужному поштовху для розвитку збірних палетних вантажоперевезень в Україні сприяли національні та локальні торговельні мережі. Сьогодні вони диктують жорсткі вимоги для постачальників. За невиконання умов з боку постачальника – суттєві штрафні санкції.

Одна з головних вимог усіх великих торговельних мереж України – товар має приїжджати на палетах. На одному піддоні має бути продукція з одним артикулом, у точній кількості згідно з замовленням мережі. Наприклад, якщо торговельна мережа замовляє в постачальника п'ять різних артикулів, усі ці товари повинні бути доставлені лише на монопалетах. І, якщо кількість товару по чотирьох артикулах назбиралася на повні палети, а п’ятий артикул – це всього лише одна коробка, постачальник все одно має доставити цей вантаж на окремій палеті.

Чому такі суворі вимоги? Головне завдання будь-якого ритейлера – стежити за тим, щоб полиці магазинів не були порожніми. Висуваючи жорсткі вимоги до постачання продукції та додаючи штрафні санкції, торговельна мережа прагне оптимізувати всі наступні операції оброблення товарів перед тим, як вони надійдуть у продаж.

Тому, якщо компанія хоче працювати з великими торговельними мережами, LTL-перевезення – кращий варіант. У нашій практиці часто трапляються випадки, коли спочатку торговельні компанії не хотіли пробувати інші формати роботи. Вони наймали диспетчерів, шукали машини на транспортних біржах. Це було зручно доти, поки вони не почали працювати з торговельними мережами.

Популярність збірних палетних перевезень зростає в усьому світі. Тому багато компаній намагаються створити не просто транспортні біржі, а повноцінні сервіси для вибору транспортних компаній, що надають гарантії.  Наприклад, Uber Freight об’єдналася з логістичним оператором BlueGrace Logistics і запустила напрям LTL-перевезень. В Україні платформа WareTeka також почала розвивати сервіс збірних палетних перевезень.

І хоча попутний транспорт користується стабільним попитом серед компаній, яким потрібні нерегулярні доставки, LTL-перевезення можуть стати більш якісною альтернативою.

Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS