Наввипередки: які гендерні відмінності в мотивації працюють
І як вони впливають на загальні результати діяльності
Усі хоч разу своєму житті чули вираз «чоловіки з Марсу, а жінки з Венери», навіть, можливо, дехто з вас або ваших близьких знайомий з творчістю Джона Грея, завдяки якому ми дізналися про таку метафору. Цей американський психолог у своїй книжці «Чоловіки з Марсу, а жінки з Венери» акцентував увагу читача на тому, наскільки різним є сприйняття в жінок і чоловіків. Якщо ж перенестися в реалії офісної роботи, то тут така сама ситуація: чоловіки і жінки мають кардинально різні способи підходу до своєї роботи і мають справу з різними перешкодами, які зустрічаються на їхньому шляху. Виходить, і мотивувати їх необхідно в різний спосіб, але як саме? У чому полягає різниця та які ефективні інструменти можна застосувати до обох гендерів, розповіла Mind генеральна директорка «Октава Капітал», керуюча партнерка Nota Group, голова комітету гендерної політики Національної асоціації адвокатів України, координатор Women in Security при ASIS Ukraine, Тетяна Андріанова.
З гендерного погляду чоловіки більше цінують, так звані інструментальні цінності (базова зарплата і бонуси) як мотиваційні фактори в їхній роботі та ідентифікації з роботодавцем. Тоді як жінки надають більшого значення міжособистим відносинам на робочому місці, шанобливому поводженню з боку роботодавця й можливості примирення роботи та сімейного життя. Отже, зрозуміло, що жінки більше цінують так звані м'які інструменти мотивації.
Чого потребують чоловіки і жінки на роботі?
Психологи з усіх куточків світу розглядають фактори мотивації чоловіків і жінок, але ті, хто працюють довгий час зі своїми співробітниками, розуміють психологію найманих працівників не гірше за психологів.
Авжеж, перша мотивація, яка може спасти на думку, – фінансова винагорода. Хоча хтось може подумати, що вона однаково цінується обома гендерами, це не так. Чоловіки, зазвичай, краще реагують на фінансову винагороду, ніж жінки, вони також старанніше працюють, аби її отримати.
Дослідження, яке провів Інститут лідерства та менеджменту, підтверджує цю думку в кількісному співвідношенні: 41% жінок вибрали базову зарплату як один із трьох основних чинників мотивації, тоді як аж 58% чоловіків включили її до свого списку.
Друга успішна мотивація – подяка. Похвала й визнання мотивують обидві статі. Однак жінки схильні позитивніше реагувати на більш часте визнання. У своїх роботах Рой Сандерсон з Incentivemag.com зазначає: «Жінкам подобається отримувати усні та письмові форми вдячності частіше, ніж чоловікам. Зупиніться і висловіть конкретну подяку, особливо на кожному етапі великого проєкту».
Влада – ось третій найпопулярніший мотиватор. Вона більше притаманна чоловікам, аніж жінкам, оскільки право ухвалювати рішення та особиста автономія – один із головних чинників мотивації.
Як уже було зазначено, жінки зазвичай більш мотивовані емоційними факторами. Вони відчувають необхідність у повазі, хочуть, щоб їхнє життя було збалансовано, і вірять у те, що співчуття є для них важливим ресурсом. Тоді як жінки хочуть чути підбадьорення й мати підтримку у своїй роботі, чоловіків більше мотивує вимірний успіх їхньої роботи.
Одним з основних чинників, через які жінки повертаються на роботу, є визнання. Це тісно пов'язано з їхньою потребою в повазі. Крім того, емоції тісно пов'язані з визнанням, що є ще одним важливим мотиватором для жінок. «Близькість, прихильність і альтруїзм – усе це загальні емоційно пов'язані мотиватори для жінок».
Якщо ви почнете у належний спосіб мотивувати своїх співробітників, то їхні жага до роботи, як і задоволення від неї, пропорційно збільшаться. У такий спосіб ви зможете підвищити продуктивність власного підприємства.
Як мотивувати співробітників?
Відповідно до гендерних відмінностей у стимулюванні необхідно пам’ятати про те, що кожен співробітник – це індивідуум зі своєю особливою динамікою. Для більшої ефективності Ілона Джерабек, психолог із Монреалю, радить розділити чоловіків і жінок на п’ять окремих кластерів відповідно до того, як вони вважають за краще бути мотивованими.
- Першопрохідці: це найпоширеніша група, у яку потрапляють 35% респондентів. Вони хочуть впливати на інших і залишити свій слід у світі загалом. У них альтруїстичні нахили, вони далекоглядні і люблять соціальні контакти. Вони не надто амбіційні для себе; вони хочуть, щоб їх просували по службі, але вони не наступатимуть на ногу іншим людям. Їх головні мотиватори – це альтруїзм, орієнтація на клієнта (бажання по-справжньому задовольнити клієнтів), натхнення, досягнення, соціальні контакти, ідентичність і мета, навчання, творчість, внесок або спадщина, а також веселощі та задоволення.
- «Робочі бджоли»: це друга за поширеністю група, 23% вибірки. Вони – робочі бджоли вашої організації, яким подобається структура і які хочуть добре виконувати свою роботу. Це люди, на яких можна покластися, щоб прийти вчасно і зробити роботу в міру своїх можливостей. Робота для них дійсно дуже важлива. Просіть 100%, і вони дадуть вам 150%. Їхні головні мотиватори – досягнення, стабільність, фінансова винагорода, структура і порядок, визнання і вдячність, влада і статус.
- Важковаговики: це третій за поширеністю тип – 12%. Їм подобається динамічне, напружене середовище, і вони зацікавлені в досягненнях і впливі на інших. Вони прагнуть тримати все під контролем, жадають статусу і схвалення. Баланс між роботою та особистим життям не є їхнім мотиватором. Вони часто є трудоголіками і отримують задоволення від цього тиску, якщо їм належним чином компенсують це. Вони також небайдужі до проблем. Чим більше мотивовані важковаговики, тим більше перешкод вони подолають, тим більше вони змагатимуться. Головні мотиватори для цієї групи – досягнення, відповідальність, активне / напружене робоче середовище, влада, статус і внесок у щось та спадщина.
- Самодіяльні: представники цієї групи, 11% вибірки, схильні зводити з розуму багатьох менеджерів, тому що вони здаються невмотивованими і вважають, що їм потрібно дозволити піднятися кар'єрними сходами без необхідності платити внески. Вони хочуть робити те, що їм подобається, і любити те, що вони роблять. Однак не робіть поспішних висновків: зосередившись на меті, яку люблять, вони не бояться важкої роботи і є майстрами балансування важких робочих навантажень у різних життєвих сферах. Ці люди досягають успіху в робочому середовищі, орієнтованому на роботу в команді, що заохочує участь, ентузіазм і неупередженість. Дайте їм проєкти, які дозволять їм мислити та можливо навіть діяти нестандартно. Головні мотиватори – це натхнення, соціальні контакти, фінансова винагороду, визнання і вдячність, творчість, сила, статус, мобільність, бажання залишити власний слід, а також веселощі та задоволення.
- Дослідники: п'ята за поширеністю група (9%), які ненавидять рутину, вважаючи за краще зміни та різноманітність. Не очікуйте, що вони залишаться надовго, але організуйте роботу так, щоб вони могли постійно дізнаватися щось нове. Загалом вони досить креативні. Головні мотиватори – це навчання, зміни та різноманітність, зміна роботи, творчість, незалежність, сила, мобільність, внесок і спадщина.
Менеджери мають знати, до якого кластеру належать люди, з якими вони працюють або яких вони хочуть найняти, а потім у межах цього кластеру їм необхідно знати ключові фактори мотивації. Якщо ви зрозумієте мотиви, то зможете організувати будь-яку роботу, щоб вона приносила задоволення.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.