Забезпечити видобуток: як змінилися правила надрокористування на час війни

Забезпечити видобуток: як змінилися правила надрокористування на час війни

Що буде з нафтою і газом в Україні

Этот текст также доступен на русском
Забезпечити видобуток: як змінилися правила надрокористування на час війни
Фото: depositphotos.com

Верховна Рада України 15 березня 2022 року ухвалила низку законів, які направлені на поліпшення обороноздатності України та переведення економіки на «військові рейки». Серед них є Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного» (законопроєкт 7038-д). Наразі документ передано на підпис Президенту. Що передбачає документ і який ефект від нього має отримати економіка, розповіли Mind радник, керівник практики енергетики та природніх ресурсів АО «Arzinger», адвокат Ярослав Чекер та юрист практики енергетики та природніх ресурсів АО Дмитро Мельнік.

Як зазначається в пояснювальній записці, метою ухвалення цього закону є підвищення ефективності справляння рентних платежів із видобування корисних копалин, забезпечення справедливого розподілу прибутків між державою та бізнесом, підвищення ефективності використання природних ресурсів на благо України та її громадян, збільшення надходжень до державного бюджету.

Що передбачає закон?

Цей закон передбачає дві групи змін:

  1. Податкові зміни. В свою чергу податкові зміни можна розділити на:
  • зміни підходів до розрахунків ставок рентної плати при видобуванні газу;
  • інші податкові зміни.
  1. Зміни та уточнення інших законів. Зміна підходів до розрахунків ставок рентної плати при видобуванні газу передбачає:
  • вдосконалення механізму розрахунку ціни реалізації природного газу для цілей обчислення рентної плати; та
  • запровадження диференційного розміру рентної плати при видобуванні природного газу.

Раніше фактичною ціною реалізації для природного газу (окрім сфери виконання спеціальних обов’язків щодо формування ресурсу природного газу для побутових споживачів і виробників теплової енергії) вважалася середня митна вартість імпортного природного газу, що склалася в процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України.

Тепер для визначення фактичної ціни реалізації для природного газу також враховуватиметься середньоарифметичне значення котирувань цін газу на звітний місяць (Front Month Settlement Prices) на нідерландському газовому хабі (ТТF) відповідно до інформації біржі ЕЕХ (The European Energy Exchange).

Середньоарифметичне значення середньої митної вартості імпортного природного газу та середньоарифметичного значення котирувань цін газу на звітний місяць на нідерландському газовому хабі буде фактичною ціною реалізації для газу.

Як зміниться рентна плата?

Визначення фактичної ціни реалізації газу важливе тому, що тепер така ціна буде визначальною для розміру ставки рентної плати: запроваджується диференційований розмір ставки рентної плати.

Якщо газ був видобутий зі «старих» свердловин на глибині до 5000 метрів, при ціні газу $150 за 1000 куб. м або менше розмір рентної плати складатиме 14,50%, якщо більше 150 але не більше $400 – то 29,00 %.

Якщо фактична ціна реалізації газу за податковий (звітний) період перевищує $400 – тоді розмір рентної плати становитиме 29,00 % від частини фактичної вартості газу в розмірі $400 за 1000 куб. м та 65,00 % від частини фактичної ціни реалізації газу, що перевищує $400 за 1000 куб. м. Тобто, наприклад, при фактичній ціні реалізації газу в розмірі $1000 за 1000 куб. м до частини ціни в розмірі $400 застосовуватиметься ставка рентної плати в розмірі 29,00%, а до $600 – 65%.

Диференційований розмір ставки рентної плати застосовується також до «старих» свердловин глибиною понад 5000 метрів та нових свердловин до і понад 5000 метрів.

Важливо, що держава залишає знижені ставки рентної плати для нових свердловин. Наприклад, якщо газ був видобутий із нових свердловин на глибині понад 5000 метрів, то при застосуванні аналогічних правил розмір ставки рентної плати становитиме 3,00 % (ціна газу $150 за 1000 куб. м або менше), 6,00% (ціна газу більше $150 і не більше $400) та, якщо ціна більше $400 – 6,00 % від частини фактичної вартості газу в розмірі $400 та 18,00 % від частини фактичної ціни реалізації газу, що перевищує $400 за 1000 куб. м.

Рентна ставка при видобуванні газу в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України, як і під час виконання договорів про спільну діяльність, залишилася незмінною – 11,00% та 70,00% відповідно.

Враховуючи високі ціни на природній газ, найближчим часом застосовуватимуться найвищі ставки рентної плати. Тому цей закон дійсно може збільшити надходження до державного бюджету України.

Як закон змінює ставки податків? 

Щодо інших податкових змін, то вони не стосуються сфери надрокористування:

  1. До 31 грудня 2024 року операції з надання послуг повітряного транспорту щодо внутрішнього перевезення пасажирів та багажу оподатковуються податком на додану вартість за ставкою у розмірі 7 % (раніше – 20 %).
  2. Розмір ставки акцизного податку на рідини, що використовуються в електронних сигаретах, збільшується в 3,3 раза.
  3. Встановлюється тимчасова норма (до 1 січня 2023 року) щодо оподаткування 5% роздрібним акцизним податком залишків вироблених та не реалізованих до 1 квітня 2022 року тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну.

Які ще зміни внесені до законодавства?

Щодо змін та уточнень інших законів, хочемо зазначити наступне.

По-перше, встановлюється гарантія стабільності вищенаведеного регулювання питань рентної плати до 2032 року. Це означає, що відповідні ставки рентної плати десять років не можуть бути скасовані, збільшені або переглянуті (проте можуть бути зменшені).

По-друге, встановлюється правило, що, якщо особа придбала спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами («Спецдозвіл») щодо певної ділянки нафтогазоносних надр і щодо такої ділянки було видано негативний висновок з оцінки впливу на довкілля (тобто якщо особа не може видобувати нафту й газ на відповідній ділянці), то така особа має право відмовитися від спецдозволу та отримати відшкодування всіх сплачених ним коштів за надання спецдозволу та будь-яких інших пов’язаних із цим платежів.

Наведена новація є доволі логічною. При купівлі спецдозволу інвестор витрачає значні кошти, які він хоче окупити за рахунок видобування вуглеводнів на відповідній території. Якщо буде визнано, що таке видобування шкодитиме екології, така діяльність буде забороненою. У такій ситуації інвестор і втрачає кошти, заплачені за отримання спецдозволу, і не матиме права на здійснення діяльності, за яку заплатив гроші.

Після зазначених законодавчих змін, з одної сторони, посилюються стимули для потенційних інвесторів інвестувати у видобування вуглеводнів в Україні (для них зменшуються ризики: їм повернуть гроші, якщо вони не зможуть видобувати вуглеводні через екологічні причини), з іншої – зменшиться простір для потенційних зловживань при отриманні висновку про оцінку впливу на довкілля (бо негативний висновок не призведе до втрати великих грошей з боку інвестора).

Інші зміни стосуються уточнень положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».

Як може спрацювати закон?

З огляду на поточні високі ціни на природний газ зміна механізму розрахунку рентної плати зможе принести додаткові надходження в бюджет. Проте це відбудеться, якщо російсько-терористичні війська не зможуть нанести значну шкоду основним газовидобувним активам України.

Щодо інших змін законодавства, то вони мають радше уточнювальний і одиничний характер.
На нашу думку, галузь надрокористування може стати однією з провідних галузей української економіки, яка буде локомотивом відновлення України одразу після нашої Перемоги.

Відповідно (можливо, не в період воєнного стану, проте одразу після його закінчення) Верховна Рада України повинна ухвалити закони, які спрямовані на подальше реформування сфери надрокористування України: законопроєкт № 4187, законопроєкт № 4344, новий Кодекс України про надра. Це може бути додатковим внеском для залучення масштабних іноземних інвестицій в українське надрокористування після війни.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло