З точки А до точки Б: як війна вплинула на перевезення вантажів
І як логістика переорієнтувалася на гуманітарку

Днями Генсек ООН Антоніу Гуттеріш заявив, що бойові дії в Україні «порушують ланцюги постачань і викликають стрімке зростання цін». Крім того, логістичні компанії скаржаться на брак водіїв, який також збільшує строки постачань. Як виглядає ситуація в цій галузі і як можна її поліпшити, розповів Mind керівник відділу міжнародних перевезень групи логістичних компаній ZAMMLER Олександр Кирилюк.
За даними групи логістичних компаній ZAMMLER, із початком війни логістика в Україні змінилася кардинально. Практично зупинилося доправлення комерційних товарів, перевозяться переважно гуманітарні та військові вантажі. Наразі гостро бракує водіїв – вони або у ЗСУ, або в теробороні, частина не ризикує вирушати в «гарячі точки». Також, якщо відправник товару – волонтерські організації, останні не завжди мають змогу компенсувати паливо. Водночас не всі перевізники можуть брати ці витрати на себе.
Коли нам надходить заявка про перевезення вантажу, одразу з’ясовуємо, хто відправник і на яких умовах будемо співпрацювати. За перевезення гуманітарних вантажів ми не беремо оплату – просимо тільки заправити вантажівку або компенсувати витрати палива. Виключенням можуть бути перевезення, коли, наприклад, вантажівка, вже у Львові, а завтра вона потрібна в Києві, тобто вона все одно буде їхати до столиці, і може «захопити» гуманітарний вантаж абсолютно безкоштовно, навіть без компенсації пального. Якщо ж не можливий жоден із варіантів – підключаємо колег по ринку, даємо клич по інших перевізниках – як правило, варіанти знаходяться.
Що таке гуманітарний вантаж?
Гуманітарний вантаж, або гуманітарна допомога – це вид безоплатної допомоги, зокрема засоби для життя, які безкоштовно поширюються поміж жителями районів, охоплених гуманітарною катастрофою, або тих, що перебувають на цій межі. Перелік гуманітарного вантажу в Україні визначив Кабінет Міністрів України постановою №224 від 7 березня 2022 року. У списку кілька сотень найменувань: від харчів, засобів гігієни та дитячих іграшок – до пального, великогабаритної техніки та боєприпасів.
Які умови доставки?
Буквально вчора вночі Кабмін спростив процедуру: так для завезення гуманітарної допомоги тепер потрібен лише один документ – декларація. Потрібно вказати відправника, отримувача, фактичне місце розвантаження, вид допомоги. Ще уряд скасував перелік товарів, які визнаються гуманітарною допомогою.
Тобто як І тепер не потрібно отримувати будь-які довідки від ВЦА чи інших органів влади, аби завезти гуманітарний вантаж. Це заощадить час на доставці.

Також віднедавна запровадили ще одну норму: гуманітарні вантажі в Україні мають оглядати та супроводжувати за маршрутом працівники Нацполіції. Адже почастішали випадки розкрадання вантажу.
Упродовж останнього часу водіям призовного віку дозволили виїжджати до ЄС під гарантії фірми – працедавця. Для цього представник фірми зазделегідь має оформити спеціальну заявку 18-60 для реєстрації. У такий спосіб можна здійснювати комерційні та гуманітарні рейси. Грузія, Болгарія і Румунія підтвердили готовність пропустити без дозволів українські транспортні засоби, але водії мають надати інформацію про назву автомобільного перевізника та номери транспортного засобу.
Бездозвільний режим для перевізників гуманітарної допомоги також уже запровадили Австрія, Естонія, Литва, Латвія, Словаччина, Польща та Німеччина (загалом 14 країн). А Угорщина скасувала плату за користування своїми дорогами, якщо водій везе до України гуманітарний вантаж.
З якими проблемами стикнулися перевізники під час війни?
Зараз складна ситуація – і в імпортних, і в експортних операціях. При тому що вони життєво необхідні для глобальної економіки. Україна – частина цивілізованого світу та інтегрована у світову торгівлю. Тим паче що доставки авіа і морем не працюють, а залізничні – обмежені.
Список товарів, які імпортує ZAMMLER GROUP – скоротився в рази. Зараз ми завозимо найнеобхідніше: харчі, засоби гігієни, побутову хімію, ліки, електронне устаткування. Це, в основному гуманітарні вантажі, з комерційних замовлень намагаємось виконувати критично важливі для наших постійних клієнтів. Великий бізнес тільки зараз підлаштовує свою логістику, як показує практика, малий та середній – реагує на зміни швидше.

Проте є свої нюанси в доправленні, якщо вантаж везуть закордонні компанії: проблема європейських перевізників у тому, що там не так багато охочих їхати з «гуманітаркою» безоплатно, за пальне. Вони довозять до кордону, і ми перехоплюємо. А в нас проблема інша – не всі готові їхати в «гарячі точки». Крім того, іноземні компанії не їдуть до України, тому що не хочуть ризикувати. До того ж, відповідна страховка швидше за все не діє.
З експортом теж є певні складнощі. З огляду на наші обсяги, він зменшився вполовину. Основна причина – скорочення експорту через те, що більшість підприємств не працює. Крім того, воєнний стан додав ще кілька факторів: ліміти на пальне, брак водіїв і маршрути, які зараз стали довшими – треба об’їхати небезпечні ділянки. Наразі ми возимо за кордон склотару, котли, електричні вітряки, холодильні установки.
Що можна зробити вже зараз, щоб поліпшити ситуацію в логістиці?
Щодо заклику Володимира Зеленського до бізнесу щодо відновлення роботи, у логістичній галузі все безпосередньо залежить від ситуації в країні: і кількості водіїв, і безпеки на автошляхах. Для того щоб спростити логістику на нашу думку, існує кілька шляхів.
- Зокрема, скасувати для перевізників ліміт на заправку пальним – на деяких АЗС є добові обмеження. Якщо ці обмеження зняти – збільшиться кількість рейсів.
- Ще потрібно у співпраці з Мінінфраструктури, ЗСУ та ТРО створювати безпечні маршрути для логістичних компаній, щоб водії могли об’їжджати небезпечні ділянки. Наразі такої інформації бракує, і маршрути формувати непросто.
- І по змозі – забезпечувати гуманітарні вантажі охороною.
Водночас, коли потреба в гуманітарних вантажах зникне, ми зможемо повернутися й до комерційних перевезень.
Яка ситуація за іншими напрямками в логістиці?
Щодо доставок товарів до України морскими шляхами, то наразі це неможливо. Українські порти закриті.
Контейнерні лінії скасували судозаходи, частину контейнерів (які на момент початку військових дій були в дорозі) доправили до транзитних портів перевалки в Туреччині, Єгипті та Греції. Частина – у прибалтійських портах.
Аналогічна ситуація і з авіадоставкою – наразі цивільні та комерційні авіаційні перевезення в Україні та за її межі тимчасово зупинені.
Водночас ми упевнені: для відновлення роботи логістичної галузі у звичному режимі знадобиться два дні. Тільки-но зупиняться бойові дії, повернуться водії, зможуть поїсти і прийняти душ та сісти за кермо – наземна логістика відновиться в повному обсязі. А от відкриття авіа- чи морських перевезень залежатимуть від глобального контексту, політичної ситуації.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.