В очікуванні українського: чи збільшить Україна експорт до Британії

В очікуванні українського: чи збільшить Україна експорт до Британії

І чим буде корисне скасування мит на національні товари до цієї країни

В очікуванні українського: чи збільшить Україна експорт до Британії
Фото: depositphotos.com

19 червня 2022 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт №0155 від 30 травня 2022 року «Про ратифікацію Угоди №1 у формі обміну листами між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії про внесення змін до Угоди про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії» («Угода про лібералізацію»). Як саме вплине на економіку України ця угода та чи стане це дієвим інструментом для збільшення експорту з України, розповіла Mind партнерка АО «Саєнко Харенко», керівниця практики міжнародної торгівлі Анжела Махінова

Фактично зазначена угода – це реалізація домовленостей України та Великої Британії, які були озвучені останньою ще 25 квітня 2022 року.

Запропонована угода про лібералізацію передбачає призупинення всіх мит та тарифних квот для експорту товарів походженням з України до Великої Британії строком на один рік. Спробуємо розібратися, як вплине лібералізація на експорт з України.

15 перших позицій експорту з України за вартісними показниками у 2021 році

Товарна позиція Вага, кг Вартість імпорту, $ Наявність обмежень на момент лібералізації
1512 Олії соняшникова, сафлорова або бавовняна та їх фракції, рафіновані або нерафіновані, але без зміни їх хімічного складу 132 454 191 170 109 390 н/а
1205 Насіння свиріпи або ріпаку, подрібнене або неподрібнене 238 446 542 155 577 740 н/а
7207 Напівфабрикати з вуглецевої сталі 230 636 170 150 896 590 н/а
1005 Кукурудза 597 035 074 135 412 350 Тарифна квота
108 355 тонн/рік на кукурудзу, кукурудзяне борошно та гранули:
1005 90 (00)
1102 20 (10-90)
1103 13 (10-90)
1103 20 (40)
1104 23 (10-30-90-99)

Мито на 1005 90 00: 94 €/т

8544 Проводи ізольовані (включно з емальованими чи анодованими), кабелі (включно з коаксіальними) та інші ізольовані електричні провідники із з’єднувальними деталями або без них; кабелі волоконно-оптичні, складені з волокон з індивідуальними оболонками, незалежно від того, зібрані вони чи ні з електричними провідниками або з’єднувальними пристроями 3 387 345 72 044 277 н/а
7209 Плоский прокат з вуглецевої сталі, завширшки 600 мм або більше, холоднокатаний (обтиснений у холодному стані), неплакований, без гальванічного або іншого покриття 48 970 520 41 423 720 н/а
7208 Прокат плоский з вуглецевої сталі завширшки 600 мм або більше, гарячекатаний, неплакований, без гальванічного чи іншого покриття 42 744 909 34 804 290 н/а
1001 Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин) 27 969 368 29 021 534 н/а
7213 Прутки та бруски гарячекатані, вільно укладені в бунти, вироблені з вуглецевої сталі 24 317 283 19 780 590 н/а
1704 Кондитерські вироби з цукру (включно з білим шоколадом) без вмісту какао 5 178 476 19 408 360 Тарифна квота 409 тонн/рік чистої ваги на оброблену продукцію з цукру:
1702 50 (00)
1702 90 (10)
1704 90 (99) (з вмістом цукру ≥ 70 %)
1806 10 (30-90)
1806 20 (95) (з вмістом цукру ≥ 70 %)
1901 90 (99) (з вмістом цукру ≥ 70 %)
2101 12 (98)
2101 20 (98)
3302 10 (29)

Мито на 1704 90 99:  9  + EA
MAX 18,7 + AD S/Z

2306 Макуха та інші тверді відходи і залишки, одержані під час добування рослинних жирів і олій, за винятком відходів товарної позиції 2304 або 2305, мелені або немелені, негранульовані або гранульовані 56 827 834 17 314 150 н/а
9403 Інші меблі та їх частини 6 411 902 16 234 481 н/а
7202 Феросплави 6 995 510 13 723 548 н/а
2902 Вуглеводні циклічні 8 892 735 8 911 970 н/а
1201 Соєві боби, подрібнені або неподрібнені 11 841 190 8 303 180 н/а

Дані: Державна митна служба України

Як видно з таблиці вище, український експорт представлений в основному сировинною продукцією. Водночас навіть до лібералізації до більшості із зазначеної продукції не застосовувалися імпортні мита чи тарифні квоти.

Там, де застосовувалися тарифні квоти, експорт з України здійснювався понад квоту зі сплатою мита (див. позиції по кукурудзі та кондитерських виробах).

Нагадаємо, що тарифна квота передбачає, що в рамках квоти мито не сплачується, а понад квоту сплачується встановлене мито. 

Що заважає зростанню експорту в Україні? 

Теоретично збільшення експорту могло б відбутися за рахунок квотованих позицій, а також за рахунок низки видів аграрної продукції, по якій будуть скасовані тарифні квоти і мита, наприклад, крохмаль, певні види пластівців, певні види круп, ячмінь тощо.

Однак наразі існує багато об’єктивних перепон для зростання експорту з України:

  • Угода про лібералізацію не скасовує/не призупиняє нетарифні бар’єри в міжнародній торгівлі. Це означає, що для промислової продукції потрібно дотримуватися всіх відповідних процедур оцінки відповідності, а для аграрної/продовольчої продукції потрібно визнання санітарних та фітосанітарних заходів (індивідуальне, галузеве чи системи загалом). Це потребує фінансових і часових витрат для українського бізнесу для отримання доступу на ринок Великої Британії.
  • Логістична проблема – блокування портів стало суттєвою перепоною для українського експорту. На жаль, найближчим часом вирішити її не вийде. Залізничні перевезення не зможуть повністю замінити порти.
  • Угода про лібералізацію не призупиняє дію спеціальних (захисних) заходів (тарифна квота +25% мита), які застосовуються до імпорту з України холоднокатаного плоского прокату, товстого листового прокату та прутків. Це суттєва відмінність порівняно з лібералізацією ЄС, яка у тому числі стосувалася призупинення дії антидемпінгових і захисних заходів.
  • Руйнування українських підприємств та/або суттєве утруднення їхньої виробничої діяльності (зокрема, у частині доступу до сировини тощо). Згідно з публічною інформацією, Україна в середньому отримає на 30–40% врожаю менше по агропродукції у 2022 році через воєнні дії.

Усі зазначені чинники в сукупності дають підстави вважати, що угода про лібералізацію не призведе до якісної зміни структури експорту (навряд чи топові позиції суттєво зміняться і ми побачимо найближчим часом якісь високотехнологічні позиції у структурі експорту) або до суттєвого збільшення його обсягів.

Однак, безперечно, це важливе стратегічне рішення для України з політичної точки зору!

Важливо ще звернути увагу на такі моменти:

  • Угода про лібералізацію прямо передбачає, що якщо імпорт певних позицій суттєво зросте, Велика Британія зможе повернути мита по відповідних позиціях.
  • Лібералізація буде двосторонньою, тобто експорт з Великої Британії в Україну також може зрости.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло