В очікуванні українського: чи збільшить Україна експорт до Британії
І чим буде корисне скасування мит на національні товари до цієї країни

19 червня 2022 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт №0155 від 30 травня 2022 року «Про ратифікацію Угоди №1 у формі обміну листами між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії про внесення змін до Угоди про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії» («Угода про лібералізацію»). Як саме вплине на економіку України ця угода та чи стане це дієвим інструментом для збільшення експорту з України, розповіла Mind партнерка АО «Саєнко Харенко», керівниця практики міжнародної торгівлі Анжела Махінова.
Фактично зазначена угода – це реалізація домовленостей України та Великої Британії, які були озвучені останньою ще 25 квітня 2022 року.
Запропонована угода про лібералізацію передбачає призупинення всіх мит та тарифних квот для експорту товарів походженням з України до Великої Британії строком на один рік. Спробуємо розібратися, як вплине лібералізація на експорт з України.
15 перших позицій експорту з України за вартісними показниками у 2021 році
Товарна позиція | Вага, кг | Вартість імпорту, $ | Наявність обмежень на момент лібералізації |
1512 Олії соняшникова, сафлорова або бавовняна та їх фракції, рафіновані або нерафіновані, але без зміни їх хімічного складу | 132 454 191 | 170 109 390 | н/а |
1205 Насіння свиріпи або ріпаку, подрібнене або неподрібнене | 238 446 542 | 155 577 740 | н/а |
7207 Напівфабрикати з вуглецевої сталі | 230 636 170 | 150 896 590 | н/а |
1005 Кукурудза | 597 035 074 | 135 412 350 |
Тарифна квота 108 355 тонн/рік на кукурудзу, кукурудзяне борошно та гранули: 1005 90 (00) 1102 20 (10-90) 1103 13 (10-90) 1103 20 (40) 1104 23 (10-30-90-99) Мито на 1005 90 00: 94 €/т |
8544 Проводи ізольовані (включно з емальованими чи анодованими), кабелі (включно з коаксіальними) та інші ізольовані електричні провідники із з’єднувальними деталями або без них; кабелі волоконно-оптичні, складені з волокон з індивідуальними оболонками, незалежно від того, зібрані вони чи ні з електричними провідниками або з’єднувальними пристроями | 3 387 345 | 72 044 277 | н/а |
7209 Плоский прокат з вуглецевої сталі, завширшки 600 мм або більше, холоднокатаний (обтиснений у холодному стані), неплакований, без гальванічного або іншого покриття | 48 970 520 | 41 423 720 | н/а |
7208 Прокат плоский з вуглецевої сталі завширшки 600 мм або більше, гарячекатаний, неплакований, без гальванічного чи іншого покриття | 42 744 909 | 34 804 290 | н/а |
1001 Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин) | 27 969 368 | 29 021 534 | н/а |
7213 Прутки та бруски гарячекатані, вільно укладені в бунти, вироблені з вуглецевої сталі | 24 317 283 | 19 780 590 | н/а |
1704 Кондитерські вироби з цукру (включно з білим шоколадом) без вмісту какао | 5 178 476 | 19 408 360 |
Тарифна квота 409 тонн/рік чистої ваги на оброблену продукцію з цукру: 1702 50 (00) 1702 90 (10) 1704 90 (99) (з вмістом цукру ≥ 70 %) 1806 10 (30-90) 1806 20 (95) (з вмістом цукру ≥ 70 %) 1901 90 (99) (з вмістом цукру ≥ 70 %) 2101 12 (98) 2101 20 (98) 3302 10 (29)
Мито на 1704 90 99: 9 + EA |
2306 Макуха та інші тверді відходи і залишки, одержані під час добування рослинних жирів і олій, за винятком відходів товарної позиції 2304 або 2305, мелені або немелені, негранульовані або гранульовані | 56 827 834 | 17 314 150 | н/а |
9403 Інші меблі та їх частини | 6 411 902 | 16 234 481 | н/а |
7202 Феросплави | 6 995 510 | 13 723 548 | н/а |
2902 Вуглеводні циклічні | 8 892 735 | 8 911 970 | н/а |
1201 Соєві боби, подрібнені або неподрібнені | 11 841 190 | 8 303 180 | н/а |
Дані: Державна митна служба України
Як видно з таблиці вище, український експорт представлений в основному сировинною продукцією. Водночас навіть до лібералізації до більшості із зазначеної продукції не застосовувалися імпортні мита чи тарифні квоти.
Там, де застосовувалися тарифні квоти, експорт з України здійснювався понад квоту зі сплатою мита (див. позиції по кукурудзі та кондитерських виробах).
Нагадаємо, що тарифна квота передбачає, що в рамках квоти мито не сплачується, а понад квоту сплачується встановлене мито.
Що заважає зростанню експорту в Україні?
Теоретично збільшення експорту могло б відбутися за рахунок квотованих позицій, а також за рахунок низки видів аграрної продукції, по якій будуть скасовані тарифні квоти і мита, наприклад, крохмаль, певні види пластівців, певні види круп, ячмінь тощо.
Однак наразі існує багато об’єктивних перепон для зростання експорту з України:
- Угода про лібералізацію не скасовує/не призупиняє нетарифні бар’єри в міжнародній торгівлі. Це означає, що для промислової продукції потрібно дотримуватися всіх відповідних процедур оцінки відповідності, а для аграрної/продовольчої продукції потрібно визнання санітарних та фітосанітарних заходів (індивідуальне, галузеве чи системи загалом). Це потребує фінансових і часових витрат для українського бізнесу для отримання доступу на ринок Великої Британії.
- Логістична проблема – блокування портів стало суттєвою перепоною для українського експорту. На жаль, найближчим часом вирішити її не вийде. Залізничні перевезення не зможуть повністю замінити порти.
- Угода про лібералізацію не призупиняє дію спеціальних (захисних) заходів (тарифна квота +25% мита), які застосовуються до імпорту з України холоднокатаного плоского прокату, товстого листового прокату та прутків. Це суттєва відмінність порівняно з лібералізацією ЄС, яка у тому числі стосувалася призупинення дії антидемпінгових і захисних заходів.
- Руйнування українських підприємств та/або суттєве утруднення їхньої виробничої діяльності (зокрема, у частині доступу до сировини тощо). Згідно з публічною інформацією, Україна в середньому отримає на 30–40% врожаю менше по агропродукції у 2022 році через воєнні дії.
Усі зазначені чинники в сукупності дають підстави вважати, що угода про лібералізацію не призведе до якісної зміни структури експорту (навряд чи топові позиції суттєво зміняться і ми побачимо найближчим часом якісь високотехнологічні позиції у структурі експорту) або до суттєвого збільшення його обсягів.
Однак, безперечно, це важливе стратегічне рішення для України з політичної точки зору!
Важливо ще звернути увагу на такі моменти:
- Угода про лібералізацію прямо передбачає, що якщо імпорт певних позицій суттєво зросте, Велика Британія зможе повернути мита по відповідних позиціях.
- Лібералізація буде двосторонньою, тобто експорт з Великої Британії в Україну також може зрости.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.