Відповідальність за злочини неминуча: коли можливий міжнародний трибунал над путіним

Відповідальність за злочини неминуча: коли можливий міжнародний трибунал над путіним

І як Україна може готуватися до цього судового процесу вже зараз

Відповідальність за злочини неминуча: коли можливий міжнародний трибунал над путіним
Фото: depositphotos.com

Міжнародний кримінальний суд (МКС) у Гаазі має намір почати розгляд першої справи про воєнні злочини росії в Україні вже цієї зими. Так, Україна може передати до МКС полоненого російського чиновника, який готовий надати свідчення трибуналу проти російських окупантів. Разом із потребою покарати російських злочинців різних рівнів українці прагнуть суду над головним злочинцем – президентом держави-терориста путіним. Які Коли останній може бути покараний за злочини проти українського народу, і взагалі про перспективи цього судового процесу розповів Mind експерт Truth Hounds, викладач кафедри міжнародного та європейського права НаУКМА, представник України в Комітеті із захисту культурних цінностей у разі збройного конфлікту ЮНЕСКО Дмитро Коваль.

Truth Hounds –  команда досвідчених спеціалістів з прав людини, яка документує воєнні злочини та злочини проти людства з 2014 року, бореться проти безкарності осіб, які вчинили міжнародні злочини, і проти серйозних порушень прав людини. Експерти організації розслідують, документують, моніторять, проводять адвокаційні заходи та сприяють розв'язанню проблем соціально вразливих груп.

Трибунал для путіна: міф чи реальність?

Близько 20 років тому в Гаазі відбувався суд над експрезидентом Югославії Слободаном Мілошевичем. Його звинувачували в скоєнні воєнних злочинів, геноциді та злочинах проти людяності. Зрештою, він не почув свій вирок і не поніс заслужене покарання через раптову смерть.

Саме справу Мілошевича часто порівнюють із потенційно можливою справою проти владіміра путіна, звинуваченого в скоєнні воєнних злочинів проти українського народу. Та чи відбудеться це? Особливо, коли майже щодня лунають заяви, яких, зокрема, побільшало після форуму країн-лідерів G7 і саміту НАТО, про те, що путін буде відповідати за скоєне.

Загалом історія знає приклади міжнародних трибуналів, компетентних притягати до відповідальності вищих посадових осіб держав, звинувачених у скоєнні злочинів проти людяності, порушенні норм міжнародного гуманітарного права, і/або скоєнні геноциду проти національної групи. Однак чи підходять вони для України та які є інші міжнародні інструменти, щоб задовольнити попит українців на встановлення справедливості?

Трибунали над вищими посадовцями країн: як це було?

Існують чотири види міжнародних злочинів, за які вищі посадові особи держави можуть бути притягнуті до відповідальності:

  1. Воєнні злочини.
  2. Злочини проти людяності.
  3. Геноцид.
  4. Злочин агресії (раніше відомий як злочин проти миру), який у Нюрнберзькому процесі над нацистами був названий найтяжчим, оскільки створив можливості для трьох попередніх. Це важливе уточнення для подальшого розуміння вірогідного трибуналу над путіним.

Міжнародний кримінальний суд було створено, зокрема, з метою притягнення до відповідальності вищих посадовців країн за грубі порушення норм міжнародного права.

У цьому суді слухалася справа експрезидента Судану Омара аль-Башира, підозрюваного в причетності до масового вбивства людей під час збройного конфлікту в провінції Дарфур. Його звинувачували у геноциді, скоєнні воєнних злочинів та злочинів проти людяності. Організація Об’єднаних Націй стверджувала, що з 2003-го до 2006 року в Дарфурі загинули близько 300 000 осіб, ще близько 2,5 млн були змушені покинути свої помешкання. За даними слідства, аль-Башир відправляв до Дарфура для придушення повстання загони арабського ополчення, які здійснювали масові вбивства, спалювали будинки та мародерствували. Ще під час конфлікту в ООН попереджали, що дії в провінції схожі за характером на вбивства в Руанді, а за методами – з етнічними чистками в Югославії, що вже мало характер порушень прав людини.

Лише 2009 року суд у Гаазі видав ордер на арешт аль-Башира за звинуваченням у воєнних злочинах. На той момент це був ще чинний глава держави, чого раніше в практиці МКС не було. Розгляд справи почався лише 2021 року. Це вказує на першу особливість таких трибуналів – їхня організація має пролонговану дію і чекати на швидке покарання для путіна не варто.

До речі, цікавий факт: рф, незважаючи на звинувачення, висунуті проти Омара аль-Башира та розгляд справи проти нього в Гаазі, приймала його на своїй території, зокрема останній раз 2017 року.

Другим прикладом можливого розгляду справи проти вищих державних посадовців є Спеціальний трибунал, створений ООН. Такі трибунали, до прикладу, створювалися для розслідування злочинів, скоєних під час конфлікту у колишній Югославії та Руанді. Серед обвинувачених, наприклад, трибуналу по Югославії були лідери Сербії та Республіки Сербської – Слободан Мілошевич та Радован Караджич.

До речі, рф не визнає факту геноциду мусульман у Сребрениці, яку порівнюють часто з подіями в Бучі Київської області в березні 2022 року. Вірогідність створення трибуналу під егідою ООН зараз виглядає сумнівною через те, що рф має право вето в Радбезі ООН, тобто не дасть його створити. До того ж не виглядає переконливо і перспектива того, що путін програє вибори, як Мілошевич, і новий режим визнає, що він співпрацюватиме з міжнародним судом щодо притягнення до відповідальності путіна та його оточення.

Ці два міжнародні суди звинувачували вищих посадовців у трьох зазначених вище міжнародних злочинах, проте Україні зараз важливо довести четвертий – злочин агресії. У цьому може допомогти приклад Нюрнберзького трибуналу. Коли йшлося про засудження засновників Третього рейху у 1942 році в розпал війни, мало кому здавалося це ймовірним. Втім, уже за три роки почалися слухання проти лідерів нацистського режиму, яких звинувачували, серед іншого, у скоєнні злочину агресії.

Чи може «справа путіна» розглядатися за українським законодавством?

Яким би великим не був попит українського суспільства на відновлення справедливості, вірогідність справи проти путіна за українським законодавством дуже примарна. Річ у тім, що в цьому випадку путіна, як вищого посадовця держави, може захистити перед національним законодавством імунітет, передбачений міжнародним правом. Проте цей імунітет не захищає його від юрисдикції міжнародних судів.

Виникає логічне питання: а що ж тоді може зробити українське правосуддя? Відповідь проста – розслідувати справи, пов'язані зі скоєнням воєнних злочинів представниками зс рф, а також комунікувати з Міжнародним кримінальним судом чи іншим спеціально створеним трибуналом щодо ситуації в Україні.

Встановленні факти в рамках процесів над підлеглими російського політичного та військового керівництва можуть відігравати важливу роль у майбутніх міжнародних процесах. А зібрана національним досудовим слідством інформація може серйозно допомогти розслідуванням, що проводитимуться вже міжнародними судами.

Модель нового трибуналу: що Україна може зробити?

Україні разом із партнерами, швидше за все, треба засновувати спеціальний трибунал для покарання путіна саме за акт агресії. У якомусь сенсі такий трибунал буде схожий на Нюрнберзький, коли група країн-союзників укладають спільну угоду – а ними для нас можуть бути США, Великобританія, Японія, ЄС і міжнародні організації – з метою створення трибуналу для високопосадовців рф і, зокрема, путіна. Для цього вже подібно до Лондонської декларації 1942 року, яка заклала основу для Нюрнберзького трибуналу, 4 березня 2022-го було проголошено Декларацію про створення Спеціального трибуналу для покарання злочину агресії проти України.

Чому саме трибунал для путіна за акт агресії є найбільш вірогідним та швидким? Акт агресії – заздалегідь заплановані дії, які можна підтвердити публічно, прикладом такого доказу може слугувати годинна лекція путіна про історію України й те, що Україну як державу «вигадав» Ленін 22 лютого 2022 року. Також доказами цього слугують систематичні викривлення факту існування українського державності в його промовах із початку гібридних воєнних операцій рф із 2014 року.

Що Україна може зробити для цього? Відповідь проста та складна водночас – збирати докази, комунікувати зі слідчими з Литви, Польщі, Німеччини, МКС. Оскільки проведення розслідування, зокрема встановлення зв’язку між конкретними злочинами й конкретними людьми, ідентифікація цих осіб, висунення звинувачення та притягнення їх до відповідальності – це дуже довгий процес і потребує численних доказів, то важливо не втомитися від війни, а продовжувати діяти.

І в цій справі важливо, щоб прокурори зробили все якісно, – висунули обвинувачення конкретним особам на підставі якісно зібраних доказів, щоб у результаті на лаві підсудних опинилися вищі керівники ЗС РФ, а не лише ті, хто виконував накази на середньому рівні. У цьому такі організації, як Truth Hounds можуть зіграти ключову роль, оскільки вони документують воєнні злочини рф на території України з 2014 року.

А трибунал для путіна обов’язково буде. 

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло