Летіти чи ні: чи запускати цивільні авіарейси з аеропорту «Ужгород»

Летіти чи ні: чи запускати цивільні авіарейси з аеропорту «Ужгород»

І наскільки безпечно це робити у воєнний час

Летіти чи ні: чи запускати цивільні авіарейси з аеропорту «Ужгород»
Фото: wikipedia.org

Наприкінці липня 2022 року Закарпатська обласна рада повідомила, що планує відновити пасажирські авіарейси з аеропорту «Ужгород», на забезпечення якого вже виділили 26 млн грн. Чиновники казали, що це можна вирішити «за місяць-другий». Однак пізніше в Закарпатській ОДА зазначили, що ужгородський аеропорт немає належної інфраструктури та дозвільних документів про можливість запуску регулярних рейсів на територію Євросоюзу. При цьому додали, що ОДА працює над вирішенням цього питання.

Mind поцікавився в ексголови Державіаслужби, експерта з авіаперевезень Дениса Антонюка, чи дійсно ужгородський аеропорт може приймати цивільні авіарейси у воєнний час.

Є дві складові для того, щоб починати виконувати цивільні авіарейси в аеропорту «Ужгород».

Чи можливо технічно організувати рейси в аеропорт «Ужгород»?

Злітно-посадкова смуга (ЗПС) в аеропорту «Ужгород» розташована так, що з одного торця є пагорб і невеликий підйом, на якому розташовані житлові будинки й магазини, які збудувала місцева влада декілька років тому. Це означає, що з того курсу літаки не можуть безпечно здійснювати посадку. Зробити це вони можуть лише з того торця злітно-посадкової смуги, який розташовано ближче до Словаччини  – саме на це посилаються, коли кажуть, що можна забезпечити зліт і посадку літаків. Планується, що посадка літака здійснюватиметься в повітряному просторі Словаччини та практично до торкання шасі літака до ЗПС знаходитиметься в просторі країни НАТО.

Окремо зазначу, що потенційно смугу можна було б збільшити до довжини необхідної для прийому великих літаків, але це непростий і нешвидкий процес домовленостей зі Словаччиною.

Технічно прямі рейси до аеропорту «Ужгород» можна було реалізувати вже  найближчої зими, але головне рішення і заходи щодо гарантування безпеки залежать від військових, які повинні забезпечити дотримання необхідного рівня контролю за повітряним простором. Після того як військові скажуть, що ризики прийнятні, зберуться Державіаслужба, «Украерорух» і разом із військовими ухвалять рішення, що, умовно, за «ось таких умов» можна летіти.

Чи є економічний зиск із запуску цивільних рейсів?

Паралельно з  вирішенням технічних питань із військовими, потрібно подивитися на комерційну складову  – і якраз вона є дуже сумнівною.

По-перше  – Захід України знаходиться дуже близько до аеропортів Східної Європи (як-от Кошице, Краків, Вроцлав тощо), які конкурують з «Ужгородом»  і до яких не існує питань щодо безпеки. Ці аеропорти мають розгалужену мережу від різних авіакомпаній (як низькобюджетних, так і далекомагістральних). Інфраструктура європейських аеропортів значно новіша й комфортніша за ужгородську, і, зрештою, відстань до цих аеропортів від кордону України лише 50–60 км. Тобто зі Львова чи Києва дістатися аеропорту «Вроцлав» не важче, ніж до аеропорту «Ужгород». 
 
По-друге, ми не розуміємо, скільки страхові компанії вимагатимуть сплатити за польоти до Ужгорода. І по-третє, як зазначалося, смуга в ужгородському аеропорту коротка та має обмеження.

Це означає, що здійснювати рейси в «Ужгород» зможуть лише літаки малої місткості  – наприклад, Saab 2000 або Embraer-145. Якщо літатимуть «маленькі» літаки, це означатиме, що крісло коштуватиме дорожче за таку саму відстань, коли такі рейси здійснювалися б на більш містких літаках, як-от Boeing-737 або Airbus 320

Якщо, наприклад, летіти з Ужгорода до Варшави на Boeing-737 і на якомусь маленькому літаку, то, як правило, собівартість крісла на великому літаку набагато менша. На тому й іншому літаках летить два пілоти, приблизно два бортпровідники, але, для розуміння, у Boeing-737 на 180 людей, а у невеликому літаку – на 48. Виходить, за ціною авіакомпанія повинна конкурувати з усіма навколишніми аеропортами біля Ужгорода – Кошице, Жешув, Вроцлав.

І зрештою, авіакомпанія програватиме всім сусіднім аеропортам, тому що авіакомпанії здійснюють туди рейси великими літаками і зазвичай літають лоукости (за зниженими цінами). До Ужгорода лоукости за тих умов, які є зараз, не полетять.

Ще одна проблема – це стиковка рейсів. «Ужгород» міг бути цікавим як точка входу до України для рейсів, які стикуються з далекомагістральними рейсами. Наприклад, пасажир летить за маршрутом Ужгород – Франкфурт – Нью-Йорк. У нього закладено дві години на стиковку у Франкфурті, і тут під час вильоту оголошують повітряну тривогу в Ужгороді. Чи ризикуватиме пілот і злітатиме під час повітряної тривоги? Ні, він чекатиме, поки тривога закінчиться.

Якщо тривога триває годину чи півтори, це означає, що в пасажира чималі шанси втратити стиковку, а в авіакомпанії – ризик втратити «пунктуальність». У кожного рейса в аеропортах є певний слот, і він обмежений. Якщо літак один раз запізнився на годину, два рази запізнився на годину, то аеропорт у нього запитає: «А що це за невиконання розкладу, за якого ти літаєш як хочеш?».

Тобто є багато питань щодо комерційної привабливості рейсів до «Ужгорода», якщо близько розташовані аеропорти-конкуренти.

Які авіакомпанії та куди летіти?

Я думаю такі польоти цікаві авіакомпаніям, які використовують літакі малої пасажироємності та могли б організувати стикування у власному аеропорту (заклавши при цьому не стандартні 40 хвилин – 1 годину, а 4–5 годин на стикування). З українських авіакомпаній це могла б бути Windrose, яка  має Embraer-145.

Найпривабливіші рейси для початку  – це Мюнхен, Франкфурт, Відень, Стамбул та Варшава, це дві або дві з половиною години польоту (або менше) і там, куди невеликі літаки точно здійснюють польоти (наприклад, мені подобається ідея з польотами до Відня).

Але взагалі я би це все розглядав як політичне рішення, мовляв, дивіться – в Україні є якийсь авіаційний зв'язок зі світом і країна має ознаки «нормального  життя».

З комерційного погляду до рейсів з аеропорту «Ужгород» є багато питань – ні смуга, ні умови не дозволять нормальний запуск цивільних рейсів з цього аеропорту у воєнний час.

Ба більше, хочу зазначити, що аеропорт «Ужгород» не єдина опція, яку можна було б розглядати, бо з подібними умовами є ще аеропорт «Чернівці» неподалік від румунського кордону, який може виявитися більш привабливим для відкриття польотів з України під час військового стану. Але до обох аеропортів досить багато питань, які необхідно вирішувати, і головне з них – а взагалі чи потрібно це зараз? 

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло