Допомога Дорожньому фонду: як вплине повернення акцизів на ринок пального

Допомога Дорожньому фонду: як вплине повернення акцизів на ринок пального

І як впливатимуть на ринок так звані міні-НПЗ

Допомога Дорожньому фонду: як вплине повернення акцизів на ринок пального
Фото: depositphotos.com

Після початку війни ціни на нафту в Україні злетіли на 40%  –   зі $100 за барель до війни до $140 у середині березня 2022 року. Відповідно злетіли ціни на автозаправних станціях  – за розрахунками консалтингової групи «А-95», літр бензину коштував 50 грн.

Щоб підтримати споживачів, Верховна Рада спростила оподаткування  – зокрема, ввела «нульову» ставку акцизу на бензин, дизельне паливо та скраплений газ. Також ВР знизила ставку ПДВ на ввезення в Україну моторного палива з 20% до 7%.

Однак уже в серпні парламент прийняв у першому читанні законопроєкт №7668-д про повернення акцизного податку на пальне. У законопроєкті передбачається встановити акциз на газ в розмірі 52 євро/1000 л, на бензин і дизель – 100 євро/1000 л, акциз та ПДВ для альтернативних видів палива теж прирівнюється до 100 євро/1000 л.

Директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн розповів Mind, чому уряд вирішив повернути акциз на пальне саме зараз, як це вплине на ринок пального й до чого тут «міні-НПЗ»? 

Який ефект від повернення акцизів на пальне?

У серпні, коли ціна за барель нафти впала до $92, виник гарний момент для того, щоб повернути акцизи на пальне. До цього держава йшла на зустріч споживачам, коли їм було важко, але зараз ціни на нафту впали,  і можна повертати податки, тому що держава потребує грошей. Варто зазначити, що часткове повернення акцизів мине непомітно для покупців пального.

Обсяг бюджетних надходжень від запропонованого акцизу розраховується множенням ставки податків на обсяги відповідних видів моторних палив. Поки складно точно назвати параметри ринку, хоча вже можна говорити з більш-менш невеликою похибкою про споживання бензину, дизпального і скрапленого газу.

За розрахунками консалтингової групи «А-95», йдеться про 3 млрд грн на місяць за умови введення податку 100 грн на бензин і дизель, а також 52 євро на газ. Однак за умови початкового варіанту, коли була уніфікована ставка («все по 100») – розрахунки становили 3,4 млрд грн.

Багато це чи мало? Збитки від війни обчислюються сотнями мільярдів доларів, тому з цього погляду це  – мізер. Однак країна потребує хоча б підтримки наявної дорожньої інфраструктури та відновлення найбільш важливих об'єктів, зокрема мостів. Це потрібно як цивільному населенню, так і тим самим аграріям, які сьогодні основний обсяг своєї продукції експортують автомобільним транспортом.

Якщо до війни Дорожній фонд отримував приблизно 6 млрд грн на місяць, то зараз ми говоримо про 3 млрд грн. Якщо враховувати девальвацію гривні, фонд зменшився в рази, але він усе одно потрібен для того, щоб хоча б якось підтримувати дорожнє господарство.

Які ризики відновлення акцизів?

Найголовніша проблема  – несплата податків окремими гравцями та, як наслідок, викривлення конкуренції і втрати бюджету. Опосередковано це також буде мати наслідки й для споживачів, адже чим вище податкове навантаження, тим більше на ринку фальсифікату пального.

Високі ціні через дорогу закупівлю та логістику з Європи вже достатньо простимулювали так звані міні-НПЗ  –   нелегальні виробництва пального. 

Відновлення податків додасть заробітків і стимулів «міні-НПЗ», продукція яких далека від стандарту «Євро-5». Ця проблема стара, вирішити її уряд намагався й до війни, а зараз розраховувати на успіх не доводиться взагалі. Це також ставить під сумнів очікування зазначених бюджетних надходжень, адже небезпечний продукт витіснятиме легальний.

До речі, це додатковий аргумент на користь пропозиції уряду вирівняти всі акцизи  – «усе по 100». На відміну від бензину, скраплений газ в Україні не «бодяжать» і «міні-НПЗ» його не випускають. Тобто скраплений газ  – це більш надійне джерело наповнення бюджету. Крім того, однакова ставка нічим не загрожує споживачам скрапленого газу.

Цей міф був розвіяний за п'ять місяців дії однакового акцизу після того, як акцизи на всі марки пального скасували. Автогаз жодною мірою не втратив своєї привабливості. То чому це має статися, коли буде введена інша однакова акцизна ставка?

Проте під час парламентських слухань уряд не особливо наполягав на уніфікації. Як я розумію, він задоволений будь-яким ставкам акцизу  – це краще, ніж нічого. Але тепер треба бути готовим, що навіть мінімальні очікування не справдяться.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло