Модернізація українських АЕС на межі зриву
Точка зору

Модернізація українських АЕС на межі зриву

Заміна застарілого радянського та російського обладнання на українських АЕС відтерміновується на невизначений період

Модернізація українських АЕС на межі зриву
Фото: УНІАН

Блокування нагальної модернізації українських АЕС та зрив їхнього переведення на європейські стандарти – це єдиний результат, який досягається штучними спробами зупинити виконання діючих договорів між НАК «Енергоатом» та європейськими виробниками.

Механізм блокування дуже простий: компанії, що програли на тендерах провідним європейським виробникам, подають численні скарги в правоохоронні та судові органи. Розгляд цих скарг може тривати роками – але до його завершення НАЕК «Енергоатом» не наважується продовжувати реалізацію вже підписаних контрактів, незважаючи навіть на передбачені ними санкції.

В українських АЕС часу на зволікання не залишилося взагалі – їхнє обладнання давно вже відпрацювало свій експлуатаційний термін і мало бути замінене ще багато років тому.

До того ж, назріває великий міжнародний скандал – між європейськими компаніями, які вже готові постачати обладнання для вітчизняних АЕС, та українською Державою, яка вагається, чи виконувати їй вже укладені та чинні договори.

В чому суть проблеми

Чеська компанія J.B.Plus, s.r.o., яка є офіційним дистриб’ютором австрійського виробника електродвигунів – ELIN Motoren GmbH, виграла тендер UA-2021-03-18-004897-b на поставку електродвигунів для українських АЕС. В якості організатора тендера виступала НАЕК «Енергоатом».

Між J.B.Plus, s.r.o., як переможцем торгів, та НАЕК «Енергоатом» було укладено договір від 26.07.2021р. № 53-146-01-21-00207 про закупівлю «Вертикального трифазного асинхронного електродвигуна з короткозамкненим ротором». Це технологічно складне обладнання, яке спроможні виконати буквально декілька компаній в Світі, виготовляється провідним австрійським виробником ELIN Motoren GmbH. Зазначений договір було укладено з повним дотриманням тендерної процедури та після тривалого узгодження технічних характеристик, адже йдеться не просто про двигун, а про двигун для атомної електростанції.

Принципово важливо: укладення контракту відбувалося в рамках реалізації стратегічної програми зменшення залежності від російських виробників та поступової заміни російського обладнання на українських АЕС на обладнання європейських та американських виробників – на необхідності якої неодноразово наголошував президент Володимир Зеленський. Але, після прямої збройної агресії, до якої вдалася РФ, така заміна стала не просто доцільною, вона тепер є безальтернативною.

Очевидно, що реалізація цієї програми – це не примха НАЕК «Енергоатом», а передумова для нормального функціонування атомної енергетики України як складової її національної безпеки та суверенітету. В нинішніх умовах недооцінити критичну важливість належного функціонування цієї галузі неможливо, адже від неї напряму залежить функціонування та незалежність (не тільки енергетична) України.

Після укладання договору на поставку пішла хвиля оскарження результатів тендеру. Хто стоїть за усіма цими скаргами, виявити неважко. Це ТОВ «Завод крупних електричних машин» (код в ЄДРПОУ 39968214) – одна з компаній, що зазнала поразки на тендері. Саме з її подачі були подані численні скарги до різних органів влади.

Спочатку була подана скарга до Антимонопольного комітету – її було відхилено ще до укладання договору J.B.Plus, s.r.o. та НАЕК «Енергоатом». В своєму рішенні за скаргою АМКУ, як уповноважений орган, відхилив всі доводи скаржника та констатував відсутність порушень тендерної процедури. Але, після укладення договору поставки, ті ж особи засипали скаргами правоохоронні органи та подали позови до Господарського суду м. Києва та Окружного адміністративного суду м. Києва.

Обидва суди не знайшли підстав для того, аби зупиняти виконання договору, але провадження, яке було відкрито ще в 2021р., наразі триває. Скільки буде тривати розгляд цих скарг та позовів в умовах війни в Україні – можна тільки здогадуватися, адже скаржник/позивач ТОВ «Завод крупних електричних машин» – перебуває та зареєстрований в м. Нова Каховка, тобто на тимчасово окупованій території, відтак, розгляд справ за його участю наразі є неможливим технічно і суди такі справи просто неформально «заморозили».

А двигун вже готовий до виготовлення австрійською компанію – із подальшим його монтажем на АЕС без зупинки реактора (що, до речі, було однією з принципових і складних умов тендеру, яку виконати спроможна навіть не кожна європейська компанія, що займається таким обладнанням). Це призводить до реальних збитків для австрійського виробника – в умовах невизначеності ситуації та незрозумілих перспектив подальшого виконання договору. При цьому, ситуація ускладнюється тим, що таке обладнання є індивідуальним, яке виготовляється під конкретного замовника, тобто поставити його іншому замовнику неможливо без тотальної та дуже дороговартісної переробки.

Модернізація українських АЕС на межі зриву
Хмельницька АЕС
фото: УНІАН

Хто блокує модернізацію АЕС

ТОВ «Завод крупних електричних машин», який є реальним ініціатором хвилі скарг, жодних негативних наслідків від своїх дій не має і не матиме. Ця компанія протягом тривалого часу було постачальником для НАЕК «Енергоатом», проте не змогла гідно конкурувати з J.B.Plus, s.r.o. Тому мотивація її дій зрозуміла – європейський виробник відсунув її від бюджетного фінансування. Стратегія теж – оскаржувати результати тендеру у всіх можливих інстанціях.

Як вбачається з ЄДР, ТОВ «Завод крупних електричних машин» було створено 26.08.2015 р. громадянином Молдови зі статутним капіталом 1000,00 грн. (одна тисяча гривень). Наразі воно належить двом фізичним особам: Соловчук Леонід Вікторович (45%) та Соловчук Євген Вікторович (45%), а також ПАТ «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Сателіт» (10%), єдиним бенефіціарним власником якого є Соловчук Віктор Михайлович. Тобто зазначене ТОВ є власністю двох братів та їхнього батька. Воно функціонує з використанням схеми ПІФ, яка дозволяє оптимізувати оподаткування.

Не маючи ані розробленого двигуна, який би відповідав тендерним умовам, ані можливості його виготовити, ТОВ «ЗКЕМ» подало свою заявку на участь в торгах, яку було відхилено в зв’язку з її невідповідністю критеріям.

Незважаючи на це, ТОВ «ЗКЕМ» продовжує намагатися зірвати закупівлю та виконання договору, укладеного замовником з переможцем торгів – чеською компанією J.B.Plus, s.r.o., яка є офіційним дистриб’ютором австрійської компанії ELIN Motoren GmbH (Австрія) та здійснює поставку двигуна виробництва цієї компанії.

При цьому, ТОВ «ЗКЕМ» відверто використовує та приписує собі багаторічні досягнення та історію іншої компанії з тією ж назвою, як на сайті, так і в листуванні, створюючи тим самим у замовників та споживачів враження тотожності цього ТОВ та колишнього державного підприємства.

На сайті ТОВ «ЗКЕМ» наведено детальну інформацію про тривалу історію ЗКЕМ, яка розпочалася з будівництва заводу в 1955 році.

Крім того, на тому ж сайті ТОВ «ЗКЕМ» зазначається, зокрема:

«В период с 2000 г. до настоящего времени на заводе освоен выпуск свыше 30 новых типов электродвигателей, что составляет более 100 типов исполнений».

«В 2004 году на базе разрабатывающих подразделений был образован «Инженерный центр» с приглашением большой группы специалистов, имеющих многолетний опыт разработки в области электрических машин и подготовки их производства, опыт организации и руководства работами по техническому маркетингу, взаимодействия с проектными институтами по организации внедрения разработанных изделий. «Инженерный центр» позволил «ЗКЭМ» модернизировать существующую номенклатуру, а также разрабатывать и внедрять новые типы электрических машин».

Щоправда, на сайті не згадується, що «ЗКЕМ» це саме ТОВ «ЗКЕМ» з кодом в ЄДРПОУ 39968214. Проте, інформація на цьому ж сайті про керівництво «ЗКЕМ»: генеральний директор Дробот В.В., представник власника Соловчук Є.В., свідчить про те, що йдеться саме про ТОВ «ЗКЕМ», створене в 2015 р.

Втім, за цією ж адресою: м. Нова Каховка, вул. Першотравнева, 35, тільки з іншою літерою – «А», розташоване ПрАТ «Завод крупних електричних машин» (код в ЄДРПОУ 30769085), яке формально повністю належить громадянину Грузії Бахтадзе Бесікі. Зазначене ПрАТ було створено в 2000 році в процесі реорганізації (виділення) з приватизованого державного підприємства та є виробником електричних двигунів.

Очевидно, що двигуни та інше обладнання виготовляються на потужностях ПрАТ «ЗКЕМ», адже новостворене ТОВ «ЗКЕМ» зі статутним капіталом 1000 грн. не має можливості придбати вартісне обладнання для їхнього виготовлення. Проте, з невідомих причин, в закупівлях бере участь не сам колишній завод, а його клон – ТОВ «ЗКЕМ», який, за мовчазною згодою ПрАТ «ЗКЕМ», використовує його досягнення та історію для введення в оману контрагентів. Ця мовчазна згода пояснюється тим, що власник ПрАТ «ЗКЕМ» Бахтадзе Бесікі є лише номінальним, а реальним контролером цього ПрАТ є ті ж самі особи, що є власниками ТОВ «ЗКЕМ».

Громадянин Грузії Бахтадзе Бесікі, який зареєстрований за адресою: Грузія, м. Каспі, вул. Зулуз, 11, є типовим підставним власником, адже за загальнодоступними даними державних реєстрів, він є одночасно директором численних підприємств та компаній, розташованих в Києві, Одесі, Чернігові, Донецьку, Вінниці, Запоріжжі, Дніпрі, Хмельницькому тощо. Але сумнівно, щоб він навіть у фізичному сенсі був спроможний здійснювати одночасне керівництво цими підприємствами та компаніями. Відтак, у ПрАТ «ЗКЕМ» є інші власники, які приховуються за ім’ям підставної особи.

В той же час, ТОВ «ЗКЕМ» не є правонаступником приватизованого державного підприємства «Південелектромаш» та не має жодного відношення ані до цього підприємства, ані до ПрАТ «ЗКЕМ», яке було створене на базі Цеху крупних електричних машин, що виділився з цього Заводу. ТОВ «ЗКЕМ» було створено в 2015 р. громадянином Молдови з порушенням законодавства (адже законодавством не передбачено можливість створення товариства з назвою вже існуючого іншого товариства) і не має жодного відношення ані до збудованого в 1955 році «Новокаховського електромашинобудівного заводу», ані до його правонаступників.

Зазначена вище схема не є логічною, але може бути спрямована на ухилення від сплати податків з використанням Пайового інвестиційного фонду, оскільки всі витрати несе завод, а всі прибутки отримує ТОВ.

Варто звернути увагу на те, що обидві компанії за даними ЄДР використовують один й той самий телефон +380554979500.

При цьому йдеться не про звичайне ТОВ, яке вчиняє антиконкурентні дії, а про ТОВ, яке претендує на поставку електродвигунів для атомних електростанцій, відтак, добросовісність якого має бути поза сумнівами.

Хто є переможцем тендеру

Натомість, чеська компанія J.B.Plus, s.r.o. не тільки пропонує обладнання провідного європейського виробника – австрійського ELIN Motoren GmbH, офіційним дистриб’ютором якого вона є, але й провела величезну підготовчу роботу з метою приведення цього обладнання саме до вимог, які висуваються НАЕК «Енергоатом».

19.06.2018 року компанія J.B.Plus s.r.o., за участі австрійських інженерів, на засіданні Ради фахівців з електротехнічного обладнання НАЕК «Енергоатом», яке проходило на майданчику відокремленого підрозділу «Южноукраїнська АЕС», провела презентацію на тему: «Виробництво та сервісне обслуговування двигунів для електростанцій потужністю від 300 кВт до 35000 кВт» (лист НАЕК «Енергоатом» від 20.04.2018 № 5576/03).

16.04.2019 представники J.B.Plus s.r.o. за участі австрійських інженерів ELIN Motoren GmbH провели у відокремленому підрозділі «Рівненська АЕС» НАЕК «Енергоатом» презентацію електрообладнання (лист НАЕК «Енергоатом» від 11.03.2019 № 3648/161).

Під час презентації було обговорено технічні деталі електродвигунів типу КНКМ 112 N06 виробництва ELIN Motoren GmbH – як аналогу електродвигуна ВАЗ-215/109-6АМ05 виробництва Російської Федерації, який використовується на енергоблоках відокремленого підрозділу «Рівненська АЕС» НАЕК «Енергоатом» в якості приводу головного циркуляційного насосу типу ГЦН-195М.

В подальшому, з метою визначення можливості використання електродвигунів виробництва ELIN Motoren GmbH, на атомних електростанціях НАЕК «Енергоатом» проведено низку технічних нарад з J.B.Plus s.r.o. та виробником двигунів ELIN Motoren GmbH, на яких було визначено критичні питання щодо необхідності доопрацювання конструктиву запропонованого електродвигуна КНКМ 112 N06 для можливості його використання замість електродвигунів ГЦН ВАЗ-215/109-6АМ05.

17.09.2019, після доопрацювання уточненого попереднього проекту аналогу електродвигуна ГЦН ВАЗ-215/109-6АМ05, проведено робочу зустріч австрійських інженерів з технічними спеціалістами в реакторному відділенні ВП РАЕС, де були обговорені попередні технічні параметри та деталі для підготовки Технічних умов електродвигунів типу КНКМ 112 N06 виробництва ELIN Motoren GmbH (лист ВП РАЕС від 03.09.2019 № 12698/161), з урахуванням того, що цей двигун розроблений в тих самих розмірах та габаритах, що й двигун російського виробництва. Відповідність двигуна австрійського виробництва розмірам та габаритам російських двигунів, які наразі використовуються на атомних станціях в Україні, надає можливість суттєвого зниження витрат на його монтаж без перебудови реакторного відділення чи виконання додаткових робіт з облаштування нового майданчику чи фундаменту.

31.01.2020 відбулася нарада під головуванням першого заступника Міністра енергетики та захисту довкілля України В. Шубіна з питань партнерства у сфері проектування, виробництва та поставки електрообладнання для потреб атомних станцій України, в якій брали участь представники Мінекоенерго, НАЕК «Енергоатом» та компанії J.B.Plus s.r.o. На цій нараді було обговорено питання щодо необхідності заміни електродвигунів для приводу ГЦН на українських АЕС, а також констатовано наявну фактичну потребу у даних двигунах в обсязі 10 одиниць у зв’язку з тривалою експлуатацією нинішніх двигунів та можливістю використання електродвигунів типу КНКМ 112 N06 замість електродвигунів ГЦН ВАЗ-215/109-6AM05 російського виробництва. Також було проведено презентацію технічних матеріалів електричних двигунів для приводу головного циркуляційного насосу типу ГЦН виробництва ELIN Motoren GmbH.

Модернізація українських АЕС на межі зриву
Обговорення двигуна технічною радою НАЕК «Енергоатом» на Південно-Українській АЕС, 2020 рік
Фото: пресслужба компанії J.B.Plus s.r.o.

За результатами наради було рекомендовано, зокрема:

  • ELIN Motoren GmbH протягом місяця направити до НАЕК «Енергоатом»  технічні умови на виготовлення двигуна та програму його випробувань;
  • НАЕК «Енергоатом» протягом 10 днів з дати надходження розглянути технічні умови на виготовлення двигуна та надати до ELIN Motoren GmbH попередній висновок.

Компанією J.B.Plus, s.r.o. листом від 11.03.2020 № 03-20/00-006 – на виконання протоколу наради Міністерства енергетики та захисту довкілля, що відбулася 31.01.2020, з питань партнерства у сфері проектування, виробництва та поставки електрообладнання – були направлені Технічна специфікація ТС 02-006-20, Програма та методика приймальних випробувань ПМ 02-007-20 на погодження до ДП «НАЕК «Енергоатом». Листом НАЕК «Енергоатом» від 31.03.2020 №4088/03 за результатами попереднього розгляду вищезазначених ТС та ПМ були надані зауваження та пропозиції до документів. Після доопрацювання Технічна специфікація ТС 02-006-20 була попередньо погоджена НАЕК «Енергоатом» протягом серпня/вересня 2020 року.

30.09.2020 відбулася нарада під головуванням тимчасово виконуючого обов’язки першого віце-президента-технічного директора Юрія Шейко (протокол від 20.10.2020 № 114) щодо виготовлення електродвигунів серії КНКМ111Y06 для ГЦН-195 енергоблоків АЕС з ВВЕР-1000 компанією ELIN Motoren GmbH. За результатами наради було вирішено, зокрема:

  • доопрацювати та погодити з ДП «НАЕК «Енергоатом» і ДІЯРУ програму приймальних заводських випробувань електродвигуна серії КНКМ111Y06;
  • відокремленому підрозділу «Атоменергомаш» ДП «НАЕК «Енергоатом» розглянути можливість виготовлення оснастки, пристосувань і інструменту, необхідних для монтажу, демонтажу та ремонту електродвигунів КНКМ111Y06;
  • відокремленому підрозділу «Атомремонтсервіс» розглянути можливість надання послуг по сервісному обслуговуванню електродвигунів серії КНКМ111Y06. Листом ДІЯРУ від 20.01.2021 № 15-28/765-2595 Технічна специфікація ТС 02-006-20 була попередньо погоджена.

Ці технічні деталі демонструють, яку тривалу підготовчу роботу було проведено заводом-виробником та компанією J.B.Plus, s.r.o., як його представником, для того, аби задовольнити всі вимоги НАЕК «Енергоатом», адже йдеться про технологічно складне обладнання, яке використовується на атомних електростанціях.

В цьому контексті абсурдними виглядають закиди ТОВ «ЗКЕМ», покладені в основу його скарг та позовів, про те, що технічна специфікація була погоджена замовником лише протягом місяця. Адже компанія J.B.Plus s.r.o. протягом трьох років (2018-2021рр.) проводила перемовини, здійснювала презентації електрообладнання та технічних деталей електродвигунів типу КНКМ 112 N06 виробництва ELIN Motoren GmbH, як аналогу електродвигуна ВАЗ-215/109-6АМ05 виробництва Російської Федерації, протягом року погоджувала Технічну специфікацію, аби в повному обсязі відповідати вимогам НАЕК «Енергоатом». Всі інші постачальники (як виробники, так і посередники) мали ті самі можливості для погодження свого обладнання. Так само вони мали ті ж можливості для участі у відкритій процедурі закупівлі. Проте, їхнє обладнання, так само, як і обладнання, запропоноване компанією J.B.Plus, s.r.o, мало відповідати всім без винятку вимогам, висунутим замовником, адже умови закупівлі визначає замовник, а в даному випадку невідповідність предмету закупівлі може мати катастрофічні наслідки.

Що буде далі

Наразі склалася ситуація, за якої НАЕК «Енергоатом», який має нагальну потребу у принаймні 10 одиницях таких двигунів, не може протягом понад року отримати навіть перший з них. Хоча цей двигун повністю відповідає всім висунутим вимогам, оскільки ТОВ «Завод крупних електричних машин» – клон ПрАТ «Завод крупних електричних машин» – заблокував виконання вже укладеного договору та поставку вже виготовленого за спеціальним замовленням обладнання, яке могло б поступово замінити російське обладнання та зняти залежність українських атомних станцій від російських постачальників.

Якщо судові та інші провадження будуть тривати роками, це несе за собою величезні втрати та ризики. Процедура ускладнюється тим, що суди, на підставі міжнародної конвенції, мають повідомляти іноземну компанію про судові засідання через Міністерства юстиції обох країн, що викликає тривалий судовий розгляд будь-якої справи з іноземним учасником.Ще одним ускладненням є перебування ініціатора судових справ на тимчасово окупованій території.

Наслідком цього може стати потенційний конфлікт з австрійським виробником, який не сприйматиме НАЕК «Енергоатом» та Україну в цілому як серйозного споживача свого обладнання. Це може на рівному місці вилитися у міжнародний скандал. І буде виглядати так, що стратегічне співробітництво між Україною та країнами ЄС у галузі атомної енергетики може зірвати «анонімний викривач», який почитав на сайті PROZORRO інформацію про закупівлі та вирішив, що ці закупівлі було проведено незаконно.

Не можна залишати поза увагою і те, що в нинішніх умовах ТОВ «Завод крупних електричних машин» в принципі не може бути ані учасником закупівель такого обладнання, ані постачальником такого обладнання, адже воно зареєстроване на тимчасово окупованій території. Там же розташовані його виробничі потужності. Країна-агресор протягом 8 місяців контролює і підприємство, і його персонал. Очевидно, що навіть після звільнення Нової Каховки Україна має бути вкрай обережною щодо розміщення стратегічних замовлень на підприємствах, що перебували в окупації, адже країна-агресор отримала необмежений доступ як до самого підприємства та його потужностей, так і до документації.

Окремим питанням є вимушене стягнення компанією J.B.Plus, s.r.o. з НАЕК «Енергоатом» неустойки та збитків, передбачених договором та законодавством, адже дзеркальні санкції ця компанія має сама сплатити ELIN Motoren GmbH. Проте це є крайнім заходом, адже головним фактором тут є не разове заробляння коштів, а тривала стратегічна співпраця.

Компанія J.B.Plus, s.r.o. готова надати зацікавленим особам документи та інформацію щодо викладених у статті фактів і даних, а також щодо відсутності в неї заборонених законом зв’язків із Російською Федерацією, її органами влади, фізичними та юридичними особами тощо.

Для отримання таких документів та інформації прохання звертатися за телефоном: +420606707200 або писати на електронну адресу: [email protected]

Матеріал рубрики «Точка зору» є відображенням особистої думки автора й може не збігатися з точкою зору редакції Mind. Він не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Ініціатива публікації, як правило, надходить з боку автора.

Редакція не несе відповідальності за достовірність і тлумачення наведеної інформації та виконує винятково роль носія. Матеріали в рубриці «Точка зору» можуть бути опубліковані як на комерційній, так і на безоплатній основі.

Основна вимога – суспільна значущість теми та відкрита публічна позиція автора.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло