Бізнес під час війни: яку стратегію обрати для адаптації та виживання

Бізнес під час війни: яку стратегію обрати для адаптації та виживання

І які ефективні інструменти можуть стати в пригоді українським підприємцям

Бізнес під час війни: яку стратегію обрати для адаптації та виживання
Фото: depositphotos.com

Бізнес в умовах повномасштабної війни – справжнє випробування, але треба адаптовуватися і виживати. 

Кожен власник бізнесу знає, що найважливіше завдання зараз – не просто вистояти, а й стати сильнішими: прискорювати перемогу за рахунок сплати податків та соціальних ініціатив і зменшувати відтік людей за кордон, зберігаючи та створюючи робочі місця. Одне слово – успішно функціонувати в поточних умовах.

Якщо обирати серед різноманіття бізнес-стратегій, то актуальною для підприємців та бізнесменів України є стратегія адаптації. Детальніше про її основні складові  розповів Mind стратег, підприємець та засновник українського білетного оператора Karabas.com Максим Плахтій

Постійний моніторинг та аналіз подій

Звикайте до того, що немає неважливих для вашого бізнесу локальних або глобальних новин. Новини з фронту, зміни в оподаткуванні, відставка європейського високопосадовця, ембарго на російську нафту, санкції чи угода про українське зерно – все це впливає на бізнес, і в більшій чи меншій мірі потрібно це враховувати у своїй щоденній діяльності.

Звикніть, що в поточних умовах навіть купівля Ілоном Маском Твіттера опосередковано впливає на ваш середній бізнес в Україні.

Ви маєте навчитись швидко отримувати інформацію, аналізувати її та вирішувати, що робити з тим, що дізнались: використовувати для створення нових продуктів, для коригування поточної маркетингової стратегії чи для успішних переговорів. Головне – будьте в курсі. Це дозволить вам бути готовим. До чого? В тому-то і особливість ситуації – готовим треба бути до будь-чого!

Гнучкість: засновника, команди, клієнтів

Те, що ми вважали гнучкістю до повномасштабного вторгнення, – замало для суворих умов воєнного часу. За 9 місяців ми навчилися працювати і в машинах, і під звуки вибухів, і перебуваючи в стресі. А за  останній час –  ми навіть підлаштувались під умови часткового блекауту.

Взагалі гнучкість стрімко стає суттєвою конкурентною перевагою та головною рисою українського бізнесу.

На рівні власників компаній та топменеджменту гнучкість полягає, в першу чергу, в швидкому, але підпорядкованому стратегічному баченні, переспрямуванні ресурсів.

Наприклад, якщо на початку року ви планували бюджети на оновлення програмного забезпечення, то вже в серпні зрозуміли, що на ці гроші краще закупити генератори, бо взимку суттєво зростуть ціни або взагалі їх не буде де взяти.

Гнучкість команди – це, перш за все, готовність працювати в складних умовах: здатність виконувати незвичні завдання в нестандартні часові слоти – це новий стандарт роботи у багатьох компаніях. 

Особливо цікаво відмітити гнучкість, яку почали проявляти клієнти. Вимогливість до бізнесів не зникла, але з’явилась вдячність за те, що ми взагалі працюємо. І саме вона диктує готовність спільно робити соціальні проєкти – варто згадати великі збори на армію та гуманітарну допомогу, які разом із брендами роблять їхні клієнти.

Споживач воєнного часу готовий чекати, готовий віддати свою знижку або бонуси на ЗСУ, готовий знайти банкомат та оплатити готівкою, коли не працюють термінали, навіть готовий самостійно зробити собі чай, поки ви готуєте тістечка. І за це особлива дяка українцям –  найкращим клієнтам у світі!

Готовність створювати нові продукти «сьогодні на завтра»

Так, я справді  маю на увазі запуск нових проєктів у воєнний час. Важливо не робити ставку на щось одне, велике. Навіть якщо ви вкладались у нього роками. І роками це «одне і велике» приносило вам прибуток.

Важливо пробувати запускати нові невеликі проєкти та швидко (!) визначати, який з них має шанси бути успішним у теперішніх реаліях. І бути готовим при зміні ринкової ситуації  переключитись на інший – більш перспективний. Згоден, це може звучати занадто динамічно, але такий крок необхідний для стресостійкості бізнесу під час повномасштабної війни.

Надихайтеся  Netflix

Ця компанія відома тим, що першою склала чіткий набір правил і принципів управління адаптивною організацією.

Ось що треба нам засвоїти з «Довідника з культури свободи та відповідальності Netflix»: організації, які орієнтовані на процес, «не здатні швидко адаптуватися, оскільки співробітники дуже добре освоїли наявні процеси… ми ж намагаємося позбавитися правил, наскільки це можливо. У нас культура творчості та самодисципліни, свободи та відповідальності, яка будується на основі ретельно скоординованої та гнучкої командної роботи… мета компанії – бути одночасно великими, швидкими та гнучкими».

Тобто українським підприємцям треба ставати адаптивними – це означає, що нам необхідно дуже швидко аналізувати зовнішні фактори, не боятися експериментів, швидко розвивати нові продукти та бути готовим швидко  переключатись на нові умови ведення бізнесу. Слово «швидко» – ключове. В поточній ситуації не великі компанії домінують над маленькими, а швидкі над повільними.

Застосування інструментів стратегії адаптації – це можливість бізнесу не тільки вистояти, а й стати сильнішим навіть під час повномасштабної війни. Ми не можемо зупинятись, нам необхідно використовувати час війни для нових усвідомлень, впровадження нових ідей та здобування нових навичок, які знадобляться нам і після нашої Перемоги.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло