15 млн грн сім'ям загиблих воїнів: які проблеми існують у цій процедурі
Порядок подачі заяви на виплати, законодавчі ініціативи та судова практика 2023 року
Протягом повномасштабної війни, яку розв'язала росія проти України 24 лютого 2022 року, Кабінет Міністрів та Міноборони неодноразово вносили зміни до порядку виплат військовим та членам їх сімей. Зокрема, військові строкової служби на період воєнного стану отримуватимуть додаткові 30 000 грн щомісяця. Крім того, зовсім нещодавно Кабмін постановив, що доходи військовослужбовців не оподатковуватимуться військовим сбором. Попри це одною з найболючіших тем залишаються виплати сім'ям загиблих військових. Так, за законом, рідні загиблого воїна мають отримати одноразову грошову виплату, розмір і порядок виплати якої також нещодавно було змінено відповідним наказом Міноборони. Які зміни передбачені цим документом, як оформити відповідні виплати, яка судова практика вже напрацьована в цій сфері та яких законодавчих змін можна очікувати найближчим часом, розповів Mind керуючий партнер Адвокатського об’єднання «Сабадаш, Різунов та партнери» Роман Різунов.
Порядок виплати одноразової грошової винагороди та інших виплат військовослужбовцям та членам їх сімей врегульовано постановою №168 Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану» і наказом № 45 Міністерства оборони України від 25.01.2023 «Про затвердження Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану».
Основними змінами, внесеними наказом №45, є розділення термінів виплати одноразової грошової допомоги (ОГД). Якщо раніше виплачувалося відразу 15 млн грн, то з початку 2023 року, коли отримано позитивне рішення про виплату, відразу виплачується 3 млн грн і в подальшому по 300 000 грн щомісячно. Ця сума ділиться пропорційно на кількість отримувачів допомоги.
Хто має право на отримання ОГД?
Право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого).
Утриманцями вважаються члени сім’ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за загиблого (померлого) військовослужбовця. Наприклад, повнолітні діти, які продовжують навчання в освітніх закладах за денною формою до досягнення ними 23 років.
Які документи потрібні для оформлення виплати?
Перелік документів, необхідних для отримання ОГД, подається особисто до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації заявника та є таким:
- заява про виплату;
- копія паспорту чи іншого документу, що посвідчує особу;
- копія ідентифікаційного номеру платника податків;
- свідоцтво про смерть військовослужбовця;
-
документ, що підтверджує родинні зв’язки із загиблим (померлим) військовослужбовцем:
а) для дружини/чоловіка – свідоцтва про шлюб;
б) для дитини – свідоцтво про народження дитини;
в) для батьків – свідоцтво про народження загиблого (померлого);
г) для осіб, які перебували на утриманні загиблого (померлого), – документ, що підтверджує перебування на утриманні загиблого (померлого) військовослужбовця. - згода на обробку персональних даних;
- довідка про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України (для осіб віком 16 років та більше);
- інші документи щодо призначення та виплати ОГД (за наявності).
Хто та за якою процедурою розглядає звернення про виплати?
Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням. Крім того, ТЦКСП паралельно збирає низку інших документів, які необхідні для отримання виплати.
Обласний (Київський міський) ТЦКСП перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання ОГД, а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи.
На підставі витягів із Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі – ДРАЦСГ) перевіряє документи, що підтверджують родинні зв’язки загиблого (померлого) із заявниками, у тому числі щодо зміни прізвища, імені, по батькові, встановлення батьківства, усиновлення, наявності запису відомостей про батька за вказівкою матері.
У подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень і подаються на розгляд комісії Міноборони.
Районні (міські) ТЦКСП, які здійснювали оформлення документів для призначення ОГД, повідомляють заявників (з дотриманням вимог чинного законодавства щодо захисту персональних даних) про ухвалене головним розпорядником коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання).
Які законодавчі зміни щодо одноразових виплат пропонують розглянути Верховній Раді?
Група народних депутатів 17 березня 2023 року зареєструвала у Верховній Раді законопроєкт №9117 щодо розширення кола осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги.
Законопроєктом пропонується віднести повнолітніх дітей загиблого військовослужбовця до категорії осіб, які мають право на отримання ОГД та на яких розповсюджуються інші пільги (адже наразі повнолітні діти за деякими винятками до такої категорії не входять), що кореспондується з колом осіб, які мають право на спадщину відповідно до чинного законодавства.
Яка судова практика напрацьована в цій сфері?
Судова практика щодо проблемних питань, які виникають під час отримання ОГД та оскарження рішень щодо відмови у виплаті лише формується, проте вже можна підвести певні підсумки із застосування норм права.
Суди загальної юрисдикції, до яких звертаються заявники (з метою подальшого отримання ОГД) у справах окремого провадження про встановлення фактів, що мають юридичне значення (підтвердження родинних стосунків між фізичними особами, перебування фізичної особи на утриманні або проживання однією сім’єю чоловіка та жінки без шлюбу та ін.), відмовляють у розгляді таких звернень або залишають їх без розгляду, посилаючись на те, що такі вимоги містять спір про право й мають розглядатися судами адміністративної юрисдикції у справах позовного провадження про оскарження рішень чи бездіяльності ТЦКСП або Міноборони (наприклад, ухвали у справах №285/441/23, 344/9221/22, 646/531/23, 276/1902/22). Слід також зауважити, що Міноборони бере активну участь у всіх судових справах і здійснює захист інтересів держави відповідно до своєї компетенції.
Отже, усі судові питання щодо виплати та нарахування ОГД мають розглядатися виключно адміністративними судами в порядку оскарження дій чи бездіяльності ТЦКСП.
Судова практика щодо оскарження відмови в отриманні ОГД наразі однозначних правових позицій не має, оскільки кожне окреме судове провадження має індивідуальні ознаки та різні обставини справи й залежить від обсягу зібраних доказів та інших факторів.
Змінити ситуацію щодо виплати ОГД для осіб, які перебували на утриманні військовослужбовця Сил оборони України та які вимушені доводити цю обставину в судовому порядку, могли б законодавчі зміни, а саме внесення військовослужбовцем при прийомі на службу відомостей про осіб, які, на його переконання, мають отримати ОГД або навпаки не мають (широкого розголосу набула історія щодо виплати частини ОГД біологічному батьку загиблого військовослужбовця, який не брав участі у вихованні сина з дитинства, однак претендує на частину коштів, які б могли отримати дружина та дитина загиблого героя) шляхом подання заяви чи заповнення відповідної анкети з переліком таких осіб. Визначити, що обов’язкову виплату отримує дружина та діти військовослужбовця, а решта осіб, які перебувають на його утриманні або мають право на виплату, вказуються ним самостійно у відповідному документі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.