Не тільки Tesla: ринок електрокарів в Україні зростає
Адже автовиробники мають що запропонувати
Українці продовжують нарощувати ринок електрокарів. Тільки протягом квітня було зареєстровано 2128 електромобілів, з яких тільки чверть нових, а решта вживаних. Усього з початку року перша реєстрація електрокарів в Україні була оформлена на 7000 електрокарів, 24% з яких були новими, а решта – вживаними. Як змінюються автомобілі на електроживленні і куди рухається ринок електрокарів, розповів Mind продуктовий менеджер онлайн-автоцентру AUTO.RIA Юрій Гембов.
Загалом протягом останніх п’ять років кількість електрокарів в Україні збільшилась із 6500 авто до майже 55 000, і така динаміка продовжується. Тільки протягом минулого року попит на електричні авто зростав шаленими темпами. Спершу паливна криза, спричинена російським вторгненням, призвела до неабиякого травневого буму. Далі під час вибору та купівлі авто відіграла свою роль ймовірність блекатуту. Отже, українці продовжують купувати електричні авто: як нові моделі, так і вживані авто. За даними нашого аналітичного центру, протягом 2022 року всередині країни перепродано майже 10 000 вживаних електромобілів, а вперше зареєстрованих вживаних авто – понад 11 000.
Щодо нових авто, то, за даними AUTO.RIA, ця кількість сягає більш як 2200. Найпопулярніші моделі нових авто – Volkswagen ID.4, Honda M-NV, BMW iX.
Автовиробникам є що запропонувати
Станом на зараз у лінійці майже кожного автомобільного бренду є електрокари. Щоправда не всі моделі є в Україні. Якщо говорити про офіційно представлені в нас автомобільні бренди з лінійкою електрокарів, то це: BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Audi, Porsche, Volvo, MG, Opel.
Найбільше в Україні електрокарів німецького виробництва. Наразі 50% від усіх електричних авто саме від цієї країни-виробника. Щодо вживаних авто, то першість за електричними машинами країни-виробника США, майже не поступаються в кількості японські авто, і тільки потім ідуть машини німецького виробництва.
Взагалі найширший модельний ряд електрокарів, представлених офіційно в салонах України, можна спостерігати в Mercedes-Benz та Audi – по сім моделей.
Вагома частка автомобільного ринку припадає на китайські авто. І тут не йдеться про їхні відомі марки, зараз Китай виробляє електрокари для таких брендів, як Volkswagen та Honda, але останні представлені під брендом DONGFENG. Звісно, більшість цих авто не представлені в Україні офіційними дистриб’юторами, тому питання гарантії, технічного обслуговування, пошуку запчастин і ремонту повністю лягають на плечі власників авто.
Навіть зважаючи на таку широку пропозицію електрокарів, українців усе ж продовжує цікавити, коли в нашій країні буде офіційно представлений бренд Tesla. Прогнозувати кроки Маска – справа дуже не вдячна. Але в Tesla діє особлива модель продажу авто.
Автосалони Tesla – це не зовсім ті салони, до яких ми звикли. Це здебільшого шоуруми, де потенційний покупець може ознайомитися з лінійкою авто та пройти тест-драйв, а замовлення авто відбувається вже онлайн. Тому виникає питання, чи готові ми купувати авто онлайн, не маючи змоги фізичного ознайомлення.
За результатами нещодавнього опитування AUTO.RIA, таких покупців трохи більше 10% від загальної кількості.
До речі, у 2018 році Україна була додана до переліку країн, у яких можна було замовити Tesla Model 3 на офіційному вебсайті компанії, але, на жаль, далі справа не пішла. Наразі найближча можлива країна доставки – це Польша.
Щодо вживаних авто марки Tesla, то, думаю, українці продовжуватимуть їх купувати, оскільки Tesla для багатьох – це не лише про авто, а й про ком'юніті та певні емоції. Але альтернатив у цій ціновій категорії зараз більш ніж достатньо.
Ціни на електрокари в Україні
Найдешевший електрокар на ринку нових авто стартує з $15 000, але це не офіційно представлений бренд в Україні. Якщо розглядати авто, які можна придбати в офіційного дилера з гарантією, то за $26 000 можна купити MG із запасом ходу 350 км.
Згідно з аналізом статистики продажів нових авто, найчастіше українці вибирають електрокари в сегменті $25 000 – 45 000. А от якщо розглядати вживані авто, то тут фокус на ціновий діапазон від $8000 до $14 000.
Ціна електрокарів преміум-лінійки стартує від $55 000 – 57 000 і залежно від обраної моделі та комплектації авто може сягати $250 000.
До речі, вартість вживаної Tesla може коливатися від $20 000 до $95 000. Якщо орієнтуватися на середній бюджет, який українці віддають за вживану Tesla, а саме – $40 000 – 50 000, то тут може бути багато інших альтернатив нових електрокарів. До прикладу, Hyundai Ionic 5 та 6, Volvo XC40 Recharge чи навіть Mercedes-Benz EQA.
Вживані електрокари – дивимося на батарею
Найпопулярніші в Україні вживані електрокари – Tesla та Nissan Leaf. Значна частина цих авто викуплена зі страхових аукціонів США з певними пошкодженнями. Тип пошкодження та якість їхнього усунення можуть впливати як на певну низку функцій автомобіля, так і на ціну.
Якщо ж розглядати вживане авто без пошкодження, то основний момент, на який варто звертати увагу при купівлі – це батарея. Дуже часто з’являється чимало міфів про поведінку акумулятора, але насправді ключовим тут є саме його тип.
Здебільшого в електрокарах використовують літій-іонні батареї, а їх можна розділити на типи, серед найпопулярніших: NCA, NMC та LFP. Деякі з них надають більшу довговічність, тому кількість циклів у них значно переважає над іншими, а деякі надають більшу потужність.
Також важливим показником, на який варто звернути увагу при купівлі вживаного авто – це SOH (стан здоров’я) батареї. Він відображає її поточний стан і відсоток ємності.
Де і за скільки заряджати авто
У 2021 році Міністерство інфраструктури Україні підрахувало кількість зарядних станцій в Україні, тоді цей показник становив 3244 станції з 7661 терміналом. На той момент – це 4 авто на одну зарядну станцію, що було одним із найкращих показників у Європі. Але зараз кількість як електромобілів, так і інфраструктури для них значно збільшилася. Насправді важко уявити відкриття нового ТЦ чи офісного приміщення без зарядних станцій для власників електрокарів. Для зручності українці створили чимало онлайн-мап і навіть окремі застосунки, які містять інформацію щодо розташування зарядних електростанцій. До прикладу, одну з таких карт можна побачити за лінком.
Та попри досить позитивні інфраструктурні показники, в Україні електрокар продовжує асоціюватися з можливістю заряджання вдома (приватні будинки, таунхауси, наявний гараж тощо). Навіть якщо зарядна станція поруч, ми нерідко бачимо випадки, коли з 10-го поверху багатоповерхівки тягнеться кабель зі звичайною розеткою для заряджання поруч припаркованого авто. Пов’язане таке явище з вартістю.
Власники електрокарів здебільшого використовують зарядні станції тоді, коли потрібна швидкість. Вартість 1 КВт/год для домогосподарств коливається від 1 до 1,7 грн залежно від тарифу. Вартість КВт/год на зарядній станції становить у середньому від 10 до 14 грн. Тож, якщо постійно заряджати авто на зарядних станціях, вартість 1 км коштуватиме приблизно як на дизельному авто.
Електрокари змінюються
Протягом останніх кількох років електрокари, як і звичайні авто, достатньо модернізувалися й отримали нові функції.
Значно розвинулася система безпеки, поліпшилось автопілотування, з’явився віддалений доступ до транспорту через застосунок. А от щодо тільки електрокарів, у більшості моделей спостерігається збільшення ємності батареї та зміна швидкості заряджання авто.
Наприклад, 2010 року Nissan Leaf мав батарею 24 кВт/год, а вже 2019-го – 62 кВт/год, що майже втричі потужніше.
Електрокари поки не головне сімейне авто
Незважаючи на розвиток інфраструктури для електрокарів та стрімку модернізацію моделей, чимало водіїв все ж розглядають електрокар як друге, а не як основне сімейне авто. Для багатьох електрокар і досі не є засобом пересування на довгі дистанції.
Аби електрокари вибороли першість і стали основним сімейним авто, виробники продовжують рух у напрямку збільшення ємності акумулятора для зростання запасу ходу та прискорення заряджання авто. Можливо, вже скоро електрокари заряджатимуться за лічені секунди і проїжджатимуть при цьому тисячі кілометрів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.