Регулярна аналітика зовнішнього середовища спростить шлях до інвестора

Регулярна аналітика зовнішнього середовища спростить шлях до інвестора

Кейс в агро про залучення інвестицій

Регулярна аналітика зовнішнього середовища спростить шлях до інвестора
Фото: https://unsplash.com/

Залучення інвестицій – завжди виклик, а якщо це відбувається під час війни – і поготів. Якщо врахувати, що інвесторів насамперед цікавить співвідношення ризиків і потенційного прибутку, то цілком логічно постає завдання детально дослідити ринок з його можливостями та ризиками, побудувати реалістичні прогнози – словом, створити повноцінний і переконливий бізнес-план. В Україні така практика ще не є чимось звичним та відпрацьованим у всіх галузях, але ситуація поступово змінюється. На що варто звертати увагу і які аналітичні підходи та інструменти використовувати, розповів Mind на прикладі кейсу у великому холдингу Team Lead у Saturday Team Дмитро Синко.

Ключовий виклик, з яким українському бізнесу доведеться працювати – це аналітика зовнішнього середовища. Нещодавно ми завершили проєкт для українського холдингу, в рамках якого навчали топменеджерів створювати бізнес-плани для подальшого захисту перед інвесторами.

Вони планують запускати нові напрями бізнесу, зокрема вирощування малини, виробництва хліба та виготовлення будівельних сумішей, а також більше вкладатися в соціальний розвиток Полтавського регіону. І єдиного підходу до оцінки потенційних стартапів їм як раз не вистачає.

Читайте також: 10 найкращих тенденцій, технологій та інновацій у сільському господарстві за 2022 рік

Для чого потрібна детальна аналітика зовнішнього середовища?

По-перше, щоб залучати нові ідеї для власного бізнесу та вчитися на чужих помилках.

По-друге, для створення адекватних прогнозів хоча б на декілька років вперед, у яких думка експерта спирається на цифри, логічні схеми тощо, а не навпаки – цифри підганяються під уже сформовану думку.

Наприклад, ми оцінювали, яким буде зростання ціни на хліб. Можна було б просто взяти цифри «з голови» або в найкращому разі відштовхнутися від прогнозу споживчої інфляції, але ми зробили інакше: подивилис, наскільки зростала ціна на хліб за останні п'ять років і наскільки зростала інфляція. Побачили, що ціна на хліб зростала в 1,6 раза швидше, помножили прогнозовану інфляцію на 1,6 та отримали прогноз, як зростатиме ціна на хліб –   показник інфляції на цей товар наступного року очікується на рівні 16%.

Вудка замість риби: кейс в агро про залучення інвестицій

Читайте також: Аграрний 2023-й: п'ять трендів, які визначать роботу АПК цього року

Подивіться на свій бізнес очима інвестора

Детальні ґрунтовні прогнози – це добре, але без прорахування ризиків для інвесторів це будуть лише історії «на послухати». У проєкті з холдингом ми класифікували ці ризики за вірогідністю та прописували сценарії наслідків і план дій дуже ретельно, беручи до уваги навіть варіант «а що, якщо буде ядерна війна?».

Серед інших високих ризиків для ринку малини – військові дії, міграція населення, неврожай, подорожчання електрики тощо.

Що більше сценаріїв пропрацьовано – то реалістичнішим виглядатиме бізнес-план. І насправді не варто це сприймати як суто «відписку» для інвестора. Згадаємо перші дні повномасштабної війни: менше хаосу було в тих компаніях, які заздалегідь продумали план дій у цій ситуації, навіть якщо були далекі від впевненості, що це знадобиться.

Читайте також: Подкасти про бізнес українською та англійською

Приборкати дані

Приблизний час на написання одного бізнес-плану з аналітикою ринків – від 80 до 150 людиногодин. Це довго та складно. Але є багато доступних інструментів, здатних полегшити це завдання.

У рамках проєкту ми навчали компанію працювати з основними відкритими даними та інструментами. Вивчати конкурентів через YouControl, рахувати, як зростатиме зарплата співробітників, спираючись на прогнози Нацбанку (про існування яких, до речі, знають не достатньо), подавати запити в Держстат, щоб відстежувати ціни.

Через UN Сomtrade ми збирали інформацію про експорт та імпорт продукції – наприклад, дивилися, куди та за якою ціною експортують малину, де є тренди на зростання експорту. Зокрема, 2021 року експортна ціна на малину (митний код 08 11 20 31 00) сягала $3,7 за кг, у 2022 – $2,7, а в першому півріччі 2023-го – $1,8 за кілограм. З 2022 року лідерами серед країн-імпортерів залишаються Польща та Німеччина. На ці тренди не треба покладатись як на довгострокову гарантію, але точно варто впевнено враховувати при плануванні виходу на нові ринки.

Вудка замість риби: кейс в агро про залучення інвестицій

Через SurveyMonkey вчилися робили опитування в інших країнах для побудови стратегії запуску продукції там. Це платно й досить дорого, але ефективно, адже інструмент дозволяє гнучко обрати вибірку відповідно до конкретної аудиторі.

Аби краще визначити базові складові власної аудиторії і спростити роботу із цим сервісом, можна скористатися ще однією відомою платформою – SimilarWeb. Менеджери холдингу, з яким ми працювали, дивилися там базові дані аудиторії конкурентів з аналогічним продуктом, і це допомогло визначитися з віком і гендером власної аудиторії – їх і позначили у вибірці на SurveyMonkey.

За допомогою Google Trends моніторили пошукові запити на певні види продукції – спадають вони чи зростають. Наприклад, ми дивились, у яких областях України є найбільше запитів на крафтове варення, побачили, що в Дніпропетровській області та в Києві, відповідно до цього будували стратегію збуту. До речі, на перший погляд цей інструмент здається простим, але там є багато нюансів у користуванні, треба детально вивчати інструкцію або довіряти роботу аналітикам. Інакше можна понести величезні збитки, обравши неправильні експортні ринки.

Ще один важливий і ресурсовитратний момент – це фінансові розрахунки. В Україні досить розповсюджені так звані бухгалтерські методи, що беруть за основу коефіцієнти прибутковості. Більш складний та менш інтуїтивний метод, але більш ефективний і універсальний – NPV, що прив’язаний до грошей у часі.

Він відповідає міжнародним стандартам бізнес-планування та є ключовим показником економічної ефективності інвестиційних проєктів. Але, працюючи із цією формулою, варто бути уважним щодо такого показника, як WACC (середньозважена вартість капіталу), він по-різному рахується для кожного виду бізнесу, тому треба вникати в детальну інструкцію. До того ж він змінюється, маючи прив’язку, наприклад, до вартості облігацій в Україні.

Аналітика допомагає отримати бажаний результат

За результатами всіх вищезазначених використаних підходів, джерел та інструментів, холдинг у межах проєкту захистив бізнес-плани перед інвесторами, отримав інвестиції та знаходиться у процесі запуску нових напрямів бізнесу. Такий результат отримано, зокрема, завдяки якісному підходу до аналітики.

Зараз бізнес в Україні починає більше цікавитися дослідженнями, розуміти, що якісний збір даних відкриває чимало можливостей для розвитку. Очевидно, на це дуже вплинула війна, яка спровокувала бажання щось змінювати тут і зараз, не відкладати на потім.

Наближення до ринку ЄС теж дало зрозуміти, що нам не вистачає деяких формальних підходів, хоча загалом у веденні бізнесу в умовах ризиків і непередбачуваності, навпаки, варто повчитися в українців. Натомість нам точно треба краще подружитись із цифрами та аналітичними інструментами, розвивати культуру допитливості та навчання в командах – усе це зіграє на руку в інтеграції у світове бізнес-середовище загалом і привабленні інвестицій зокрема.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло