Оподаткування та обіг віртуальних активів: довгоочікуваний законопроект уже готують до розгляду у Верховній Раді

Оподаткування та обіг віртуальних активів: довгоочікуваний законопроект уже готують до розгляду у Верховній Раді

Податок з інвестиційного прибутку – 18%, спрощена система для цієї сфери під забороною

Оподаткування та обіг віртуальних активів: довгоочікуваний законопроект уже готують до розгляду у Верховній Раді
Фото: depositphotos

Народні обранці, серед яких і голова парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, пропонують запровадити оподаткування віртуальних активів. Відповідний законопроєкт вони зареєстрували у Верховній Раді на початку листопада. Поява цього документа дозволить розблокувати вже ухвалений закон «Про віртуальні активи». Іван Пшик юрист CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang розповів Mind, що саме пропонують депутати змінити в українському законодавстві. 

Читайте також: Регулювання ринку криптовалют: яку модель обрати Україні і як заохотити інвесторів

Номер і дата реєстрації: 10225 від 07.11.2023.

Автори: народні депутати: Сова О. Г., Гетманцев Д. О., Крячко М. В., Маслов Д. В., Наталуха Д. А., Третьякова Г. М., Потураєв М. Р., Радіна А. О., Підласа Р. А., Климпуш-Цинцадзе І. О.

Етап: законопроєкт 08.11.2023 направлено на розгляд комітету.

Альтернативні законопроекти: відсутні на момент написання матеріалу.

Ціна питання: реалізація положень проєкту закону не потребує додаткових фінансових витрат із державного та місцевих бюджетів України й не призведе до скорочення бюджетних надходжень.

Зміст: автори законопроєкту пропонують внести зміни до низки законодавчих актів із метою врегулювання обігу віртуальних активів, зокрема, наступним чином:

  • викладення в новій редакції Закону України «Про віртуальні активи» з метою його наближення до Європейського Регламенту МіСА (Markets in Crypto Assets regulation), який комплексно врегульовує сферу віртуальних активів на рівні ЄС;
  • запровадження режиму оподаткування операцій з віртуальними активами;
  • визначення особливостей регулювання віртуальних активів у різних галузях.

Читайте також: Регулювання крипторинку: Європарламент ухвалив відповідний закон

Позиція юристів. Цей законопроєкт є довгоочікуваним кроком вперед у сфері регулювання віртуальних активів в Україні. Він направлений на комплексне реформування наявного законодавства у світлі європейських практик та імплементує необхідні зміни для повноцінного запуску ринку віртуальних активів, зокрема його оподаткування.

Перш за все законопроєктом пропонується викладення в новій редакції Закону України «Про віртуальні активи».

Для довідки: Закон України «Про віртуальні активи» був ухвалений ще в лютому 2022 року, однак досі не набрав чинності через відсутність змін у податкове законодавство щодо оподаткування операцій із віртуальними активами.

Читайте також: Криптовалюта йде в підпілля: НБУ заборонив виводити гроші з криптогаманців. Чому це ознака, що ринок готують до жорсткого регулювання

Пропонована нова редакція закону передбачає низку важливих нововведень. Насамперед нею визначаються основоположні категорії, на які поділяються віртуальні активи:

  • токени електронних грошей (токен е-грошей, e-money tokens EMT) – це різновид віртуального активу, що має на меті підтримання своєї стабільної вартості шляхом прив'язки до вартості виключно однієї офіційної валюти;
  • токени з прив’язкою до активів (asset-referenced token або ART) – це віртуальний актив, що не є токеном електронних грошей та має на меті підтримання своєї стабільної вартості шляхом прив'язки до вартості будь-якого іншого об'єкта цивільних прав або права на інший об’єкт цивільних прав чи їхнього поєднання, зокрема поєднання з однією чи декількома офіційними валютами чи поєднання декількох офіційних валют;
  • токени, які визначені індивідуальними ознаками (non-fungible tokens, NFT) – це віртуальні активи, що є неподільними, визначені індивідуальними ознакам у вигляді унікального, незамінного цифрового контенту, що можуть передаватися та зберігатися з використанням технології розподіленого реєстру або іншої подібної технології та які можуть містити цифрове відображення об’єктів інтелектуальної власності або посилання на нього;
  • віртуальні активи, які не є токенами з прив’язкою до активів та токенами електронних грошей (зокрема, сервісні токени). До сервісних токенів відносять віртуальні активи, що призначені виключно для надання права вимагати передачі майна або надання послуги, що постачається емітентом такого токена, відповідно до умов емісії такого токена.

Відповідно до законопроєкту, надання послуг, пов'язаних з оборотом віртуальних активів, може здійснюватися виключно авторизованими постачальниками. Перелік відповідних послуг покриває всі аспекти обороту віртуальних активів у відповідності до MіCA:

а) зберігання та адміністрування віртуальних активів від імені клієнтів;

б) діяльність оператора торговельного майданчика для віртуальних активів;

в) обмін віртуальних активів на грошові кошти;

г) обмін віртуальних активів на інші віртуальні активи;

ґ) виконання замовлень на віртуальні активи від імені клієнтів;

д) розміщення віртуальних активів;

е) надання послуг з переказу віртуальних активів від імені клієнтів;

є) отримання і передача замовлень на віртуальні активи від імені клієнтів;

ж) надання консультацій щодо віртуальних активів;

з) діяльність з управління портфелем віртуальних активів.

Постачальником послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, відповідно до проєкту закону може бути як українська юридична особа, так і іноземна компанія, в обох випадках які пройшли авторизацію на надання відповідних послуг в українського регулятора та внесені у відповідний електронний реєстр.

Передбачається, що авторизація здійснюватиметься за заявницьким принципом, а регулятор оприлюднюватиме інформацію про здійснення авторизації у відповідному реєстрі.

У разі прийняття закону, учасники ринку будуть зобов’язані привести свою діяльність до його вимог. Для українських учасників ринку, серед іншого, вимоги такі:

  • функціонувати в організаційно-правовій формі акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю;
  • мати місцезнаходження на території України, за яким повинна надаватися принаймні частина його послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів;
  • мати місце ефективного управління таким постачальником послуг в Україні, і щонайменше один із його директорів має буде бути резидентом України;
  • забезпечити відповідність організаційним та операційним вимогам, вимогам до членів органів управління, пруденційним вимогам і спеціальним вимогам до постачальників окремих видів послуг, пов'язаних з оборотом віртуальних активів;
  • пройти авторизацію з регулятором та внесення в реєстр.

Повний перелік вимог встановлюватиметься регулятором у розрізі конкретних послуг і постачальників на рівні підзаконних актів у відповідності до закону.

Іноземні юридичні особи (зокрема, криптобіржі, зареєстровані за межами України) матимуть право надавати послуги, пов’язані з оборотом віртуальних активів, в Україні, якщо вони засновані у країнах – членах ЄС (або інших державах, визначених НКЦПФР за погодженням з НБУ), та за умови проходження процедури авторизації з українським регулятором.

Цікавим аспектом є можливість надання послуг українським клієнтам іноземними юридичними особами без авторизації в Україні, якщо такий клієнт виключно з власної ініціативи ініціює надання йому послуги, що передбачає відсутність будь-якого активного залучення клієнта з боку іноземного провайдера (наприклад, будь-яка маркетингова діяльність останнього на території України).

Законопроєкт також запроваджує довгоочікуваний режим оподаткування віртуальних активів. Інвестиційний прибуток (якщо узагальнено – позитивна різниця між ціною продажу та купівлі активу), отриманий платником податку від операцій із віртуальними активами, пропонується оподатковувати на рівні 18% із стягненням військового збору 1,5%.

Причому оптимізувати податкове навантаження завдяки переходу на спрощену систему оподаткування не вдасться: суб’єктам господарювання, що здійснюють операції з віртуальними активами, заборонено реєструватися платниками єдиного податку першої–третьої груп. Втім такі операції не оподатковуються ПДВ.
Законопроєкт також передбачає супутні зміни до низки кодексів і законів.

Одне з важливих нововведень стосується фінансового моніторингу. Насправді сама процедура перевірки операцій із віртуальними активами не надто відрізняється від перевірки звичайної платіжної операції, але дещо більш деталізовані обов’язки провайдера послуг, пов’язаних із віртуальними активами, як суб’єкта первинного фінансового моніторингу.

Також достатньо ретельно врегульовано рекламу у сфері віртуальних активів. Наприклад, рекламувати активи, які перебувають у власності або емітовані певною особою, може тільки така особа або провайдер послуг, пов’язаних із віртуальними активами.

Деталізуються також і процесуальні моменти: зокрема, особливості провадження у справах про розкриття інформації, що становить професійну таємницю на ринку віртуальних активів, а також порядок виконання судових рішень, що передбачають стягнення віртуальних активів на користь кредитора.

Хто буде в плюсі. Насамперед – держава, оскільки цей законопроєкт, якщо він буде прийнятий, врешті-решт дозволить їй створити регульований ринок віртуальних активів із повноцінним оподаткуванням відповідних операцій. Бізнес та інвестори також по-своєму виграють, бо отримають правову визначеність, визнання прав власності на віртуальні активи та права на захист.

Хто буде в мінусі. Можна сказати, що ніхто. Звичайно, бізнесу доведеться привести свою діяльність відповідно до низки вимог закону, усім часникам ринку – платити податки та розкривати певну інформацію в порядку фінмоніторингу та дотримуватися багатьох інших вимог закону (якщо його приймуть). Втім варто розуміти, що відсутність регулювання – це небувала вольниця, якої не мають бізнеси з інших сфер, а процес адаптації учасників ринку до нових вимог –  це часом хоч і болючий, але закономірний процес розвитку такого ринку.

Висновки. Законопроєкт детально врегульовує цілу низку питань, пов’язаних з оборотом віртуальних активів:

  • детально визначає їх статус;
  • оподаткування;
  • фінансовий моніторинг;
  • рекламу;
  • та багато інших аспектів – приводячи цю сферу нашого законодавства до європейських стандартів МіСА.

Утім, варто зазначити, що деякі положення законопроєкту залишаються спірними, а інші – потребують доопрацювання та комплексного обговорення з усіма зацікавленими стейкхолдерами, що стане запорукою запровадження якісного регулювання.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло