Команда VS група професіоналів: який колектив буде ефективним
І як його формувати
Ефективну командну роботу колективу добре ілюструє народна мудрість «разом і батька легше бити». Якщо ж енергію такого колективу направити в більш мирне русло, зокрема в бізнесі, то й результати діяльності можна поліпшити. Звісно, це лише один із багатьох варіантів для збільшення ефективності, але й ним не варто нехтувати задля досягнення гарних результатів. Що ж таке командна робота і як визначити, чи є взагалі потреба у формуванні команди, розповіла Mind Head of Business Transformation у Boosta Катерина Костеніч.
Читайте також: Командна робота: чому впровадження нового сервісу може викликати опір колективу
«Ми – команда». Фраза, яку часто говорять і в яку сильно вірять керівники. Але питання в тому, чи справді це так, чи це лише порожні слова?
Історично так склалося, що ми схильні називати й вважати своїх найближчих колег командою, тому що так прийнято. Але насправді більшість менеджерів середньої ланки не заглиблюються в цю тему, а тому навіть не можуть відрізнити справжню команду від групи професіоналів і керуються лише концепцією: «Ми ж одне ціле, давайте допомагати одне одному».
Наявність чи відсутність команди – це важливе управлінське рішення, яке безпосередньо пов’язане зі стратегією компанії або бізнес-юніту. Але як визначити, чи потрібно вкладати свої ресурси у формування справжньої команди? Адже часто бізнесу достатньо гібридної моделі або групи професіоналів. Для цього керівнику варто відповісти на кілька запитань.
Питання для визначення потреби в команді
1. Яка мета проєкту чи завдання?
Якщо мета вимагає спільних зусиль, взаємодії та спільного розв'язання проблем, це свідчить про потребу в команді.
2. Чи є потреба в комбінації навичок і компетенцій, необхідних для виконання завдання?
Якщо завдання вимагає різних професійних навичок, об'єднаних для досягнення мети, формування команди може бути доречним.
Уявімо для прикладу, що ми розробляємо інноваційний IT-продукт – онлайн-маркетплейс для інтерактивного навчання програмуванню. У цьому випадку команда має формуватися зі спеціалістів різних напрямів: front-end і back-end розробників, дизайнера інтерфейсів, product- і проєктного менеджерів , спеціаліста з кібербезпеки, маркетолога і комунікаційного менеджера. Саме така команда забезпечуватиме комплексний підхід для створення та розвитку маркетплейсу.
Якщо ці спеціалісти будуть відчувати себе одним цілим і розуміти необхідність об’єднання заради спільної мети, ви зможете досягти неперевершених результатів. Коли ні, то автономна праця може призвести до виникнення конфліктів, перекладанню відповідальності та затримки появи фінального результату.
Читайте також: Разом нас багато: як сформувати ідеальну команду
3. Чи вимагає завдання інтеграції зусиль і координації дій?
Якщо успішне виконання завдання залежить від координації та інтеграції зусиль різних спеціалістів, команда може бути більш доцільною.
Але існують варіанти, коли нам не потрібна інтеграція зусиль. Наприклад, якщо ми маємо групу дизайнерів з інтер’єру, кожен з яких працює над окремим проєктом і повністю ним керує.
У такому разі для досягнення фінального результату їм не потрібна колаборація один з одним і немає необхідності вкладати ресурс у формування команди. Максимум, що тут потрібно, це створення місця для шерингу експертизи та ком’юніті, де вони можуть обмінюватися досвідом. Це забезпечить можливість професійного розвитку кожного.
Читайте також: Менеджмент під час війни: стратегія управління для виживання та розвитку
4. Скільки часу є для виконання завдання?
Якщо завдання має стислі терміни й вимагає швидких рішень, команда може бути більш ефективною, оскільки делегування завдань і паралельна робота можуть пришвидшити процес.
5. Які очікувані результати?
Очікувані результати роботи команди:
- висока ступінь креативності та інновацій, оскільки команда сприяє обміну ідеями та взаємному натхненню;
- сильна взаємодія і синергія членів команди;
- гнучкість і здатність швидко адаптуватися до змін, що виникають під час роботи над завданням;
- підтримка та взаємодопомога, що сприяють високому рівню мотивації і задоволення від роботи в команді.
Очікувані результати в групі професіоналів:
- ефективне виконання завдань, які вимагають індивідуальних навичок та експертизи;
- висока продуктивність у напрямах, де потрібно використовувати ізольовані професійні здібності;
- здатність вирішувати завдання швидко й ефективно, оскільки обов'язки розподілені між спеціалістами;
- зосередженість на індивідуальних досягненнях та особистому розвитку в професійному плані.
6. Чи є потреба в лідері та координаторі?
Якщо хтось має координувати дії і забезпечувати цілісність процесу, створення команди може бути найкращим рішенням.
7. Які ризики можуть виникнути?
Якщо завдання пов'язане зі значними ризиками, їхній розподіл між членами команди може зменшити загальний ризик і посилити контроль.
8. Чи може робота в команді сприяти розвитку навичок і кар'єрному зростанню учасників?
Якщо керівник хоче, щоб члени команди зростали й розвивалися в професії, створення команди може надати такі можливості. Оскільки взаємодія в команді дозволяє спеціалістам постійно обмінюватися експертизою.
Наприклад, коли розробник ділиться своїми знаннями про оптимізацію коду з дизайнером, а дизайнер відповідає порадами щодо інтерфейсу, обидва фахівці поліпшують свої навички та підвищують ефективність проєкту.
Відповіді на ці питання можуть допомогти менеджеру ухвалити більш обґрунтоване рішення про те, чи варто формувати команду або залишатися групою професіоналів.
За якими ознаками колектив стає командою?
Щоб визначити чи є колектив, з яким ви зараз працюєте, командою, проаналізуйте ознаки, притаманні команді.
Список може бути значно більшим, при цьому є п'ять ключових атрибутів, що формують основу успішної командної роботи.
1. Спільні мета і бачення
Мета об'єднує членів команди та спрямовує їх на досягнення спільного результату.
Вплив. Фактично це відповідь на запитання, для чого існує команда, чи спрямовує вона всіх членів на досягнення мети? Спільне бачення дозволяє членам команди розуміти, як вони можуть зробити свій внесок.
2. Розподіл ролей і відповідальності
Йдеться про ефективний розподіл обов'язків між членами команди на основі їхніх сильних і слабких сторін, компетенцій, досвіду та характеру.
Вплив. Це організовує роботу, зменшує конфлікти, що виникають через дублювання або невизначеність завдань, і забезпечує ефективне використання навичок членів команди.
3. Співпраця і взаємодія
Дозволяє членам команди спільно працювати над завданнями й обмінюватися ідеями.
Вплив. Підвищує колективний інтелект і сприяє розробці більш креативних рішень.
4. Відкритість і чесність
У команді дуже важливо підтримувати відкрите висловлення думок і чесне обговорення питань.
Вплив. Сприяє виявленню проблем на ранній стадії, що своєю чергою дозволяє команді швидко реагувати й коригувати ситуацію.
5. Взаємна підтримка і спільна мотивація
Це – про підтримку одне одного та вміння надихати на досягнення спільної мети. Коли кожен член команди мотивований на спільні досягнення, а інтереси команди переважають над особистими інтересами.
Вплив. Ці елементи створюють атмосферу взаємодопомоги й натхнення, підвищуючи продуктивність та успіх команди.
Пам`ятайте цитату Майкла Джордана: «Талант допомагає вигравати ігри, командна робота та інтелект допомагають вигравати чемпіонати».
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.