Патент на рецепт: як захисти власну страву

Патент на рецепт: як захисти власну страву

І чому про смаки не сперечаються

Патент на рецепт: як захисти власну страву
Фото: depositphotos

Коли створюєш новий напій чи рецепт страви, завжди хочеш зберегти його унікальність, щоб нічого схожого не з’явилося в меню конкурента. І тоді виникає питання – як максимально захистити свій продукт? Що з цього приводу каже законодавство та яку стратегію обирають великі корпорації? Тож, що і як потрібно і важливо захистити у рецепті розповіла Mind провідна експертка Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій (ІР офіс) Анастасія Могелюк.

Рецепт як об’єкт авторського права

За Законом України «Про авторське право та суміжні права» не можуть захищатись ідеї, способи та процеси. Вони мають бути виражені в об’єктивній формі.

Авторським правом можна захистити сам текст. Наприклад, рецепт сирників від Євгена Клопотенка, розміщений у його книзі або на сайті. Якщо інша особа скопіює текст та опублікує на своїй сторінці без згоди кухаря, такі дії вважатимуться порушенням авторського права.

Рецепт як твір має відповідати загальним вимогам законодавства для отримання охорони авторським правом. Зокрема, закон дає таке визначення: «твір – це оригінальне інтелектуальне творіння автора (співавторів) у сфері науки, літератури, мистецтва тощо, виражене в об’єктивній формі».

З огляду на це текст рецепта має бути оригінальним і містити в собі творчий елемент. Звичайний перелік продуктів не має таких ознак, тому не вважатиметься об’єктом авторського права. Так, суддя у справі США «Лембінг проти Годіви» зазначає, що ідентифікація інгредієнтів, необхідних для приготування їжі, є лише констатацією фактів.

Бюро авторських прав США роз’яснює про рецепти таке: «Якщо рецепт або формула супроводжуються значним літературним виразом у формі пояснення чи вказівок, або коли існує колекція рецептів, як у кулінарній книзі, може існувати підстава для захисту авторських прав».

Текст захистили, а що зі смаком?

Це питання вирішував Суд Європейського Союзу, а саме – чи може смак соусу для намазування з вершковим сиром та зеленню бути об’єктом авторського права. Спойлер – не може.

Суд зазначає, що смак продукту не може бути визначений із точністю та об'єктивністю. На відміну від фільму або книжки, що мають точну та об’єктивну форму, смак не є таким і визначається на основі особистих відчуттів та досвіду людини, яка куштує страву. Такі фактори є досить суб’єктивними та змінними. Вони залежать від віку, вподобань і середовища чи контексту, в якому людина куштує продукт.

Наразі не існує технічного засобу, який би міг допомогти точно ідентифікувати смак страви та з точністю відрізнити його від інших схожих смаків. Тому суд вирішив, що смак не може бути визначений як «твір», а отже, не підлягає захисту авторським правом (справа C-310/17 від 13 листопада 2018 року, Levola Hengelo BV).

Найефективніше – захистити спосіб приготування продукту

Можна обрати два шляхи його захисту:

  • Реєстрація способу приготування як винаходу або корисної моделі.
  • Зберігання відомостей у вигляді комерційної таємниці.

Розберемо ці шляхи докладно.

Спосіб приготування можна зареєструвати як винахід або корисну модель відповідно до Закону України «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі». Для цього корисна модель має відповідати умовам патентоздатності – новизні та промисловій придатності. Винахід, окрім цих двох умов, ще повинен мати винахідницький рівень.

Зареєстрованих патентів на страви – безліч. В Україні патентують навіть борщі. Головне, щоб рецепт відповідав вищезазначеним умовам. Зокрема, борщ «Холодноярський» (патент №147121) отримав охорону завдяки додаванню квітів чорнобривців і поєднанню трьох видів м'яса: свинини, телятини та курятини. Відмінність іншого борщу під назвою «Класичний» (патент №152303) полягає у приготуванні страви на буряковій заквасці, що, як вказують самі винахідники, надає страві кислоти.

Інший варіант захисту способу приготування – комерційна таємниця. Так захищає свою рецептуру Coca-Cola, KFC та містер Крабс із мультфільму «Губка Боб». Тільки згадайте, як конкурент з іншого ресторану постійно намагається викрасти формулу бургера, але йому це не вдається. Багато великих корпорацій обирають таку саму стратегію для збереження унікальності свого продукту. Відома мережа Coca-Cola має спеціальний сейф для зберігання формули напою.

Патент на рецепт: як захисти власну сТраву
Фото з відкритих джерел

Комерційна таємниця є об’єктом інтелектуальної власності. Поняття та умови її охорони встановлюються гл. 46 Цивільного кодексу України. Щоб захистити рецепт як комерційну таємницю, підприємству необхідно чітко визначити відомості, які належать до комерційної таємниці, зокрема формула, опис способу приготування тощо.

Наступний крок – розробити положення про комерційну таємницю та/або підписувати NDA (договір про нерозголошення) зі своїми співробітниками.

Однак не всі компанії тримають рецепт у секреті. Наприклад, власники Snickers розкрили свою таємницю та розмістили на своєму сайті безліч рецептів для приготування нових солодощів, що нагадують батончик. Бренд це аргументує тим, що «немає більшої честі, ніж бути головним інгредієнтом найкращих ласощів усіх часів».

Додатковий інструмент захисту страви – зберегти права на назву

Так зробила корпорація Roshen, коли в неї закінчилися права на винахід (спосіб виробництва торта «Київський», патент №31695), адже минуло 20 років із моменту його реєстрації. Власники бренду вирішили закріпити за собою назву, зареєструвавши торговельну марку виключно для тортів. На відміну від винаходу строк дії позначення можна поновлювати кожні 10 років.

Наявність зареєстрованої торговельної марки дозволяє власникам забороняти конкурентам використовувати таку ж назву. Тому бачимо таку ситуацію – кондитерські готують різні варіації знаменитого торта, проте назву дають іншу, щоб не порушувати права.

Позначення, що містять слово «Київський» і заявляються для кондитерських виробів, отримують відмову в реєстрації. Зокрема, рішенням Апеляційної палати НОІВ не було надано охорону таким знакам попри додавання заявником до позначення інших словесних і графічних елементів (Рішення від 01.08.2022 за заявкою №m2018 21509).

І останній елемент – дизайн продукту

Незвичайну форму свого виробу можна зареєструвати як промисловий зразок відповідно до Закону України «Про охорону прав на промислові зразки». Як приклад, зареєстрований кондитерський виріб «Круасан – ріжок», реєстрація №45970.

Патент на рецепт: як захисти власну сТраву
Фото з відкритих джерел

Строк дії прав на промисловий зразок становить 5 років і може поновлюватись, однак загальний строк не може перевищувати 25 років від дати подання заявки.

Висновок: що і як захищати в рецепті?

  • Текст рецепта охороняється авторським правом. Пам’ятайте, що він має бути креативним. Перелік інгредієнтів своєю чергою охорону не отримає, тому що не є оригінальним.
  • Смак не підлягає захисту через відсутність об’єктивності при визначенні його як твору.
  • Спосіб приготування можна захистити на вибір: отримати патент на винахід (корисну модель) або зберегти відомості у вигляді комерційної таємниці.
  • Назву реєструйте як торговельну марку, а дизайн страви – як промисловий зразок.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло