Франшиза для власного бізнесу: лайфгаки та рекомендації

Франшиза для власного бізнесу: лайфгаки та рекомендації

Які перші кроки в цьому процесі

Франшиза для власного бізнесу: лайфгаки та рекомендації
Фото: pixabay

Одержувати прибуток від бізнесу, що ведеш самостійно, або надати ідею «в оренду» – можливості, які можуть розглядати власники бізнесів, як напрямки для розвитку. Один із таких варіантів – продаж франшизи на власний бізнес. Цю ідею втілили в життя вже кілька українських брендів, серед яких мережа домашніх страв «Галя Балувана». Співзасновниця цієї мережі та Wesoła Pani, менторка бізнес-клубу Board у Луцьку Алла Теліга поділилася з Mind досвідом запуску власної франшизи та лайфгаками для її продажу.

«Щоб запустити франшизу, ви, мабуть, перечитали купу книжок?» – це запитання на зустрічі у клубі Board у Луцьку навело мене на думку, що саме спиняє підприємців. Люди думають, що франшиза – це складно і ніби втрачаєш контроль за бізнесом.

Проте саме запуск франшизи дає величезний поштовх до розвитку. Ба більше, ця модель привчає підприємця делегувати, мати більше свободи та при цьому стабільно одержувати пасивний дохід.

Головне, щойно вирішили – дійте, інакше є ризик остаточно закопатися в документах чи операційних процесах. То які кроки до запуску власної франшизи?

Читайте також: Франшиза: що потрібно, щоб компанією зацікавилися покупці

Крок 1. Провести «інвентаризацію» бізнесу

На цьому етапі потрібно проаналізувати, що у вас є. І прописати або скоригувати за потреби, процедури, регламенти, інструкції, навчальні та маркетингові матеріали. Це те, без чого партнер не зможе запустити бізнес під вашою торговельною маркою.

Ця величезна робота не має вас лякати, вона допоможе більш критично поглянути на власний бізнес. Ви зможете побачити, що можна поліпшити. І зрештою, побачите ще більшу цінність у тому, що робите. Не обов’язково робити все самому. Для цього варто проєктно запросити аналітика бізнес-процесів і методиста.

Для себе ж потрібно оновити стратегію, уточнити мету й тактичний план. Підготувати кошторис на запуск (витрати на оформлення документів і фахівців, розробку навчальних матеріалів, маркетингові активності тощо).

Крок 2. Знайти ключового суперфахівця

Для бізнесу, особливо в який ви інвестуєте, найбільш важливий фахівець на початковому етапі – юрист. З його допомогою ви маєте зміцнити бізнес.

Маємо власний кейс, як не варто робити. Через брак досвіду й бажання бути лояльними, ми спочатку склали дуже базовий договір, у якому були відсутні певні пункти про відповідальність партнерів. Згодом уже команда платформи продажу франшиз запропонувала нам інший варіант договору, де було враховано більшість моментів. Це був документ десь на 40 сторінок, який ми адаптували під себе.

З чим допомагає юрист?

  • Правильно оформити торговельну марку, права на неї, а також прописати ліцензійні умови.
  • Визначити відповідальність партнерів.
  • Вказати умови, за яких ви можете розійтися з партнерами, але при цьому захистити себе від недобросовісної конкуренції.

Як знайти такого юриста? У нас спрацювало за рекомендацією. «Свого» у Польщі ми знайшли з третьої спроби. Спочатку звернулися до юридичної компанії, яку просто знайшли через пошук. Фахівець був недостатньо компетентним. Згодом був ще один, якому бракувало часу, він десь зникав. І нарешті знайомі порекомендували нам фахівця, який уже понад два роки комплексно підтримує нас.

Читайте також: Не ласкаво просимо: чому кейс холдингу !FEST став таким резонансним

Крок 3. Упакувати пропозицію

Поки юрист здійснює оформлення, ви можете починати упаковувати вашу франшизу. Тут важливо зрозуміти, яка авдиторія найбільше зацікавлена у вашій пропозиції:

  • Хто ці люди – ваші потенційні партнери?
  • З ким у вас будуть схожі інтереси, навички, прагнення?
  • З ким вам хочеться рухатися далі?

Важливо розуміти, що ви на одному рівні «дорослості» та відповідальності.

Це можуть бути топменеджери з великих бізнесів, які хочуть щось своє. Мами в декреті й з достатньою фінансовою подушкою, які хочуть розвивати бізнес за готовою моделлю та зі зрозумілими інструкціями. Або це просто люди різних професій із накопиченнями, які хочуть відкрити справу, щоб передати її потім дітям.

І тут ви також зможете поглянути на себе очима потенційного партнера:

  • Чому ваша пропозиція може бути цікавою для нього?
  • Він має купити франшизу, щоби що?
  • Яку потребу ви допомагаєте закрити?

Необхідно визначитися з ключовою авдиторією. Згодом ви зможете її скоригувати, розширити в разі потреби. Й озирніться довкола. Можливо, потенційні франчайзі зовсім поруч. У нас серед перших покупців були знайомі, які просто дивилися на наш бізнес, говорили: «Теж хочемо такий» і долучалися.

Крок 4. Обрати канали продажу

Ми вивчали кейси, досвід успішних франчайзингових бізнесів в Україні та світі. Проаналізували, що з найбільш ефективних каналів та інструментів доступне нам:

  • спеціалізовані платформи;
  • виставки;
  • таргетинг і контекстна реклама;
  • через партнерів, які рекомендують вас.

Першим нашим кроком була реєстрація на платформі продажу франшиз. Ми оцінювали це як гарну можливість, адже це релевантно, туди приходять зацікавлені люди. Команда допомагає з документами, консультує.

Проте платформи беруть певну комісію за послуги, і при невеликому бюджеті там може бути складно виділитися. Щоб зрозуміти, що краще працює саме для нас, ми паралельно із запуском на платформі запустили таргетинг. І він показав себе найбільш ефективно.

Крок 5. Залишити тільки те, що дає швидкий результат

Головна мета запуску франшизи – швидко забезпечити собі певну долю ринку, поки конкуренти не почали робити те саме. Тому буквально за пару місяців після запуску продажу української франшизи ми залишили тільки один платний канал – таргетинг.

Налаштовували почергово, на одне місто. Бюджет був від $1000 на два тижні. Щойно виконували план із «підключення» нових партнерів – перемикалися на наступне місто. Першим – стало Рівне, потім – Львів і так далі.

Першу закордонну франшизу Wesola Pani в нас придбали українці в Нідерландах, які живуть там 15 років. Вони дізналися про мережу від друзів у Хмельницькому. Захотіли такий бізнес собі. І ми домовилися. Тож перший продаж за кордон був за рекомендацією.

Коли по «Галі Балуваній» припинили підключення нових партнерів в Україні, знову стали запускати таргетинг, уже для Wesola Pani – з Луцька таргетувалися на Польщу. Почергово підключали Вроцлав, Варшаву, Гданськ, Люблін.

Крок 6. Дати франчайзі свободу

Коли ми запускалися, одразу вирішили, що наші партнери матимуть свободу дій. Я не кажу про рецептури чи наші стандарти. Йдеться про маркетинг.

Кожного франчайзі ми підтримували маркетинговими матеріалами.

Ми надали свободу партнерам у тому, як проявлятися і рекламуватися. Зрозуміли, що це добре для динамічного руху, адже зарегульовані франшизи уповільнюють розвиток.


Тому в соціальних мережах так багато наших сторінок. Кожен партнер створював їх окремо. Так само окремо франчайзі розробляли сайти для своїх франшиз. Зрештою це разом сформувало в інтернет-просторі велику мережу. І це добре вплинуло на впізнаваність. Ми постійно були на видноті й на слуху.

У Польщі трішки по-іншому. У соцмережах маємо одну сторінку, але ми дозволяємо кожному партнеру рекламувати з неї свої магазини. Тобто для кожного партнера запускаємо окремий таргетинг.

Крок постійний. Продажі за допомогою черезтинного радіо

Воно підтягнулося саме та стало дуже потужним каналом продажу й вибудови ком’юніті підприємців.

Якщо потенційний франчайзі хотів подивитися, як усе працює, ми пропонували йому відвідати цех і магазини партнера в місті поблизу. Тобто не обов’язково було їхати саме до Луцька. Наш партнер ділився досвідом, проводив екскурсію виробництвом і зазвичай рекомендував. Завдяки цьому формувався гарний нетворк. І такий підхід навіть допомагав зняти навантаження з основної команди.

Є й інші історії. Конкуренти-друзі. У Києві, наприклад, є три франчайзі, які між собою друзі. І вони просто рекомендували бізнес один одному. Та до цього ви дійдете згодом.

Варто доносити партнерам і план розвитку вашої мережі. Франчайзі мають розуміти власний внесок і відчувати вплив.
Найбільше у бізнес-моделі франшизи мені подобається розвивати компанію на рівних із партнерами. Це такі самі підприємці, як і ти, які викладаються на 100%. Нас об’єднує підприємницький майндсет і те, що такий власник дуже вмотивований, щоб  долати виклики. З мого досвіду, якщо від початку будувати гарні партнерські взаємини, з довірою і певною свободою, бізнес стає успішним.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло