Два мільйони викликів для України: як адаптувати ветеранів до цивільного життя
І які саме кроки має передбачати державна політика в цій сфері

З початком російського повномасштабного вторгнення більшість українських демобілізованих ветеранів повернулися на військову службу в ЗСУ. На даний момент, за експертними оцінками, кількість учасників сил оборони становить від 1,5 до 2 млн осіб, що утричі більше, ніж кількість ветеранів станом на січень 2022 року. Тоді в Україні було зареєстровано 493 550 учасників бойових дій. Але вже найближчим часом загальна кількість ветеранів, членів їх сімей та родичів загиблих військових може скласти 4-5 млн осіб – таку оцінку озвучило Мінветеранів.
Вже зараз ветерани стикаються з низкою нагальних проблем. Це, перш за все, подолання психологічних травм та ПТСР, фізичні обмеження, труднощі з поверненням на цивільну роботу, а також нагальна необхідність адаптації до повсякденного життя та відновлення соціальних зв’язків. Усі ці виклики вимагають зваженого комплексного підходу, активної державної підтримки та правильної і зрозумілої комунікаційної моделі – перш за все, для забезпечення повернення ветеранів до нормального цивільного життя. Як саме це можна зробити та на які аспекти звернути першочергову увагу, спеціально для Mind розповів Андрій Длігач, д.е.н., голова Advanter Group, голова Центру соціальних змін і поведінкової економіки, голова Ради Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України.
Як суспільство сприймає ветеранів?
За даними досліджень, проведених наприкінці березня 2024 року, з початку війни громадська думка про ветеранів в Україні значно покращилася. Про це заявили 55% респондентів. Самі ветерани також помітили позитивні зміни: 68% опитаних з них стверджують, що їх сприйняття в суспільстві покращилося після початку повномасштабного вторгнення. Аналогічно, 63% сімей ветеранів відзначили покращення ставлення до них.
Ці дані наочно відображають позитивні зміни у сприйнятті ветеранів українським суспільством та можуть свідчити про більш глибоке розуміння ролі українських військових після початку війни. Однак, існують і інші цифри – 88% опитаних висловили думку про складнощі, з якими ветерани стикаються при адаптації до цивільного життя. Для сімей ветеранів ця проблема ще більш гостра: 96% сімей підтвердили наявність труднощів.
Ці показники ясно демонструють, що Україна незабаром зіткнеться з двома мільйонами викликів, пов’язаних з адаптацією ветеранів до мирного життя. При цьому кожен з цих двох мільйонів випадків буде унікальним, вимагаючи індивідуального підходу до адаптації та інтеграції ветеранів у суспільство.
Як державі підготуватися до цього виклику?
Для ефективного вирішення цього переліку питань, державі необхідно розробити комплексну ветеранську політику. Ця політика повинна охоплювати широкий спектр заходів та програм, метою яких є підтримка ветеранів та їх сімей на території України.
Ключові аспекти такої політики повинні включати: оновлення системи військово-медичних комісій, асиміляцію ветеранів у громадське життя, надання медичної, реабілітаційної та психологічної допомоги, забезпечення житлом, підтримку підприємництва серед ветеранів, а також шанування героїзму захисників України.
Ветеранська політика повинна поширюватися не тільки на самих ветеранів, але й на їхні сім’ї, які є повноправними учасниками та отримувачами пільг. Держава повинна уважно вивчати та задовольняти потреби сімей ветеранів, піклуватися про їх благополуччя та визнавати їх особливий внесок, оскільки вони ділять з ветеранами всі етапи життя та стикаються з власними труднощами.
Читайте також: Ветеранське підприємництво: які правила ведення бізнесу депутати зібрали в одному законопроєкті
Що саме має передбачати комплексна ветеранська політика?
Нова ветеранська політика – один із головних напрямків плану пріоритетних дій українського уряду на 2024 рік. Згідно з цим документом, план складається з 10 основних пунктів, серед яких:
- Розробка законопроекту про основні принципи державної ветеранської політики;
- Надання підтримки ветеранам війни та членам їх сімей шляхом впровадження інституту помічника ветерана у системі переходу від військової служби до цивільного життя;
- Спрощення та автоматизація процесів отримання інформації для надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України та особи з інвалідністю внаслідок війни;
- Завершення відновлення сучасного центру психологічної допомоги та адаптації для ветеранів війни, членів їх сімей у смт Бородянка з унікальною науково-практичною складовою та надання цим центром послуг з психологічної допомоги;
- Забезпечення житлом ветеранів війни, осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України;
- Надання безкоштовної психологічної допомоги ветеранам війни та членам їх родин;
- Впровадження експериментального проекту з розвитку системи рекреаційного відновлення ветеранів війни;
- Розвиток адаптивних видів спорту для ветеранів війни;
- Проектування та будівництво Національного військового меморіального кладовища;
- Розвиток та підтримка підприємницьких ініціатив серед ветеранів війни та членів їх сімей.
Як це все реалізувати на законодавчому рівні?
Наразі, з метою полегшення процесу реінтеграції ветеранів у суспільство після воєнних дій та сприяння стабільному розвитку України, Верховна Рада розглядає законопроект, присвячений ветеранському бізнесу. Завдання народних обранців – вдосконалити існуюче законодавство, аби спростити адаптацію ветеранів та їх сімей, а також надати їм можливості для самореалізації – зокрема, ведення власної справи.
Законопроєкт визначає ключові принципи та терміни, що стосуються ветеранського та соціального підприємництва, а також встановлює процедуру отримання статусу ветеранського підприємця та критерії для створення ветеранських компаній. Пропонований документ також передбачає різні форми та методи державної підтримки для таких підприємств, включаючи виділення додаткових ресурсів для стимулювання ветеранського бізнесу. Підтримка здійснюватиметься через надання ресурсних пільг та преференцій за допомогою спеціалізованих програм.
Усім нам нарешті треба усвідомити: у поточному історичному періоді ефективна політика щодо ветеранів та їхніх сімей має стати ключовим елементом національної безпеки заради виживання країни.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.