Навичка навчатись: як це уміння може відновити втрачений ресурс на освіту та роботу

Навичка навчатись: як це уміння може відновити втрачений ресурс на освіту та роботу

І як налаштувати цей процес для здобуття нових знань і набуття досвіду

Навичка навчатись: як це уміння може відновити втрачений ресурс на освіту та роботу
Фото: depositphotos

Досвід війни змушує нас вчитися швидко адаптовуватись і реагувати на постійні зміни, що супроводжують наше життя. У таких умовах одна з найважливіших навичок – вміння швидко навчатися та набувати нових навичок. Останнє актуальне як для окремої людини, так і для команд, що працюють у різних сферах. Тож чому важливо навчатися нового і як навичка вчитися може допомогти в освіті та роботі, розповіла Mind L&D Partner у Levi9 Ukraine Галина Лакуста.

Навчання – це творчість, якої нас не навчили. Зі школи ми завжди чули, що треба «бути уважним і не відволікатися», без пояснення, як увага працює та чому відволікатися й байдикувати на перервах – важлива частина ефективного навчання.

Сьогодні є безліч онлайн-ресурсів, які пропонують найрізноманітніші курси та лекції, що можуть поліпшити знання та навички у будь-якій сфері. Але чи є вони достатньо ефективними, якщо відсутня сама навичка «навчання» у парі з відсутністю «емоційного ресурсу».

Попри всі зовнішні тригери, останні 5 років тенденції до навчання були досить стійкими та показували позитивну динаміку, але останній рік усе ж дав збій. Такі результати вказують на необхідність змін у підходах до власної освіти, використанні навчальних онлайн-інструментів і ролі L&D в компанії.

Оскільки на роботу в нашому житті припадає левова частина часу – вона пов’язана з багатьма емоційними процесами, які ми переживаємо. Робота може стати місцем прояву певних переживань, бути їх першопричиною або ж перетворитися на ресурс для професійного й особистісного розвитку.

Вчимося, щоб працювати

Після проведення внутрішніх фокус-груп стало зрозуміло, що проблема спільна й більшість наших працівників не мають ресурсу на навчання. Причини цілком зрозумілі: реалії війни, хронічний стрес і систематичні блекаути, безперервний інформаційний потік та багато іншого. Водночас відсутність «ресурсу на навчання» тісно переплітається з відсутністю самої навички «вчитися».

Радянський архаїчний підхід до освіти, який ще й досі глибоко вкорінений в Україні, був об’єктивно негнучким і застарілим. Завчити напам’ять, здати й забути – принцип, знайомий кожному, який не має майбутнього.

Сучасні компанії мають іти в ногу з часом, ба більше, думати наперед і вміти передбачати тенденції та потреби. У таких обставинах роль L&D в житті дорослої людини важко переоцінити.

Робота потребує багато ресурсів, які ми часто не знаємо як відновлювати через банальне незнання про те, як функціонує мозок. Освіта повинна допомогти людині навчитися вчитися, враховуючи власні особливості, як емоційні, так і фізіологічні. Ця теза має проходити лейтмотивом не тільки в дитсадках, школах та університетах, а й у будь-якій сучасній компанії.

Тож базові речі, яких нас не навчили у школі:

  • що таке навчання та чому важливо розвивати допитливість, концентрацію, пам’ять та рефлексію;
  • як емоції на кшталт стресу впливають на здатність концентруватися та запам’ятовувати;
  • як споживання фастфудного контенту та щохвилинний скролінг рилсів притупляє нашу допитливість і робить нас жертвами маркетингових алгоритмів;
  • як побудувати індивідуальний навчальний план та успішно йому слідувати.

Як вчитися та що таке вчитися

Мозок працює так, що всі необхідні вам знання потрібно постійно повторювати. Це стосується і знань про навички, які варто розвивати, щоб навчитися вчитися. Тож перейдемо від нудних роздумів до корисних практичних порад, як фундаментально поліпшити досвід навчання. Почати варто з розвитку допитливості.

Допитливість як «вхідна» точка до будь-якого навчання, пошуку нового, відповідей чи запитань.

Якщо ми перебуваємо в активному стресі, то наш організм намагатиметься розв'язати наявні проблеми й усунути поточні тригери небезпеки, а не вивчати щось нове.

Як підвищити допитливість, якщо маєте труднощі з цим ресурсом:

  • Відштовхуйтеся від того, що вам дійсно цікаво. Якщо немає в моменті ресурсу читати нон-фікшн літературу, оберіть ту, яка принесе вам задоволення. Тут можна згадати останню книжку, де ви поринули в текст з усією увагою, або ж подкаст, прослуханий на одному подиху.
  • Дайте мозку якісно нудьгувати. Не варто намагатися кожну вільну хвилину тягнутися до телефона та потрапляти в інформаційний потік, адже це тільки підвищить вашу тривожність і знизить концентрацію.

Концентрація – комплексна навичка, яка дає нам уявлення про рівень усвідомленості, робочу пам'ять, самоконтроль та уважність.

У хронічному стресі ми маємо справу з обмеженою концентрацією, адже вона потребує багато енергії, якої у нас просто не вистачає. Саме тому ми можемо перечитувати декілька разів ту саму сторінку книжки, переслухувати той самий уривок подкасту чи лекції, не вловивши суть. Частково ми звикли до цього, іноді нам вдається навіть вгадати зміст чи сформувати помилкове знання після навчання, проте це неефективно й надалі формуватиме замкнуте коло з негативних досвідів навчання.

Основна настанова, як підвищити концентрацію – створити корисну рутину або звички, які тренуватимуть вашу концентрацію. Що саме? Це індивідуально, але, якщо їх поки немає, потрібно пробувати все, що спадає на думку, наприклад:

  • різні види медитацій та дихальних практик;
  • спорт: силові тренування, біг, бокс, йога. Там, де важливо тримати увагу на техніці чи балансі, там є шанси поліпшити концентрацію;
  • пазли, шахи, логічні задачки. Найкраще навчання відбувається через гру – це вже аксіома;
  • читання, яке триватиме не менше 30 хвилин на день;
  • малювання, ліпка, будь-яка праця руками;
  • перегляд фільму без відволікань на телефон; 
  • приготування складної страви, де є багато етапів процесу;
  • прогулянки без музики та використання телефону.

Пам'ять. Для ефективного навчання надважливим є розвинена пам'ять. Такі ситуації, коли ми не пам’ятаємо, чому зайшли в месенджер, що прочитали щойно у книжці, про що говорили з колегою 15 хвилин тому, що розповідали на останньому вебінарі – створюють негативний досвід навчання.

При хронічному стресі страждає гіпокамп – частина мозку, яка бере участь у консолідації пам’яті, і нам стає все важче пригадувати старе, не те щоб запам’ятати нове.

Що може допомогти: переповідайте іншим людям нову інформацію, яку ви дізналися. Наша пам’ять формується у процесі пригадування та рефлексії, тому таке важливе повторення.

Важливо розуміти, що будь-який негативний досвід навчання впливає на нормальний зв'язок виділення дофаміну й отримання задоволення. Чим більше такого досвіду, тим важче проходити нове, і кожне наступне стає також негативним.

Тут варто чесно проаналізувати своє навчання й поставити собі такі запитання:

  • Як я навчаюсь зараз: системно / несистемно?
  • Чи отримую я задоволення від навчання?
  • Чи проходжу до кінця вебінар, або ж кидаю все на пів дороги?
  • Що дається складно, а що простіше та як із цим працювати?
  • Чи інтегрую нові знання у своє буденне життя та роботу?
  • Чи маю я проблеми з допитливістю та концентрацією і як планую з цим працювати найближчим часом?

Короткий екскурс у майбутнє на замітку компаніям

Також для того, щоб залишатись актуальними на міжнародному ринку, варто враховувати та встигати за світовими трендами. Частина з них орієнтована на оптимізацію навчання та роботи L&D департаментів у компанії, а деякі стають новими викликами та визначають фокус навчання.

Персоналізоване навчання. Все більше компаній і сфер бізнесу переходять на personalized learning approach, а не до запуску масштабних навчальних програм. Персоналізовані навчальні плани враховують особливості людини й допомагають краще та швидше отримувати бажаний результат, до того ж мінімізують негативний навчальний досвід.

З цим можуть допомогти: онлайн-платформи з курсами й навчальними матеріалами – Udemy, Pluralsight, Egghead, Frontendmasters, менторські програми підтримки, внутрішні тренінги.

Від розвитку навичок до самозростання. Згідно з останнім дослідженням Talent LMS у 2024 році, 68% працівників вважають не пов’язане з роботою навчання, що підтримує їх психологічний добробут, важливим (психічне здоров’я та уважність до фінансового добробуту, управління кар’єрою). Фокус навчання зміщується не виключно на покриття ключових і необхідних навичок, а на поєднання особистого розвитку з роботою.

AI в навчанні. Широке впровадження функцій, платформ та інструментів штучного інтелекту вже має вплив на багато сфер навчання: навчальні показники, персоналізація, розробка контенту, оцінювання, відгуки. Це працює з двох сторін – оптимізує пошук необхідної інформації для працівника та дає можливість поліпшити процес створення контенту і його впровадження в навчальні програми для L&D менеджера.

Інтеграція L&D ініціатив із бізнес-метою – тенденція останніх трьох-п'яти років, яка зараз ще більше набирає обертів. Все більше L&D-менеджерів досліджують питання впливу навчання на загальні цілі бізнесу. Все менше запускається навчальних програм за принципом – це може бути бенефітом, бо «ця тема популярна».

Мистецтво вчитися в епоху постійного стресу

Навчитися вчитися – це навичка, яку ми просили, але не набули. У світі, де хронічний стрес, війна та невпинний потік інформації стали частиною нашої реальності, вміння опановувати нове стає справжньою суперсилою. З огляду на зазначене вище, варто зосередитися на розвитку програм навчання, які не лише підвищують професійні навички, а й підтримують емоційне здоров'я працівників.

Персоналізовані плани розвитку, інтеграція AI-технологій, стратегічна прив'язка навчання до бізнес-цілей і все перелічене вище – це не просто тренди, а потреба, яка перетворює виклики на можливості. Вміння вчитися – необхідність, яка відкриває двері до успіху та стійкості в мінливому світі.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло