Наскільки прозорі й зрозумілі «правила гри» для платників податків визначить Порядок Мінфіну

Наскільки прозорі й зрозумілі «правила гри» для платників податків визначить Порядок Мінфіну

І хто увійде до «Клубу білого бізнесу»

Наскільки прозорі й зрозумілі «правила гри» для платників податків визначить Порядок Мінфіну
Фото: depositphotos.com

Логічним продовженням прийнятого нещодавно Закону України від 18.06.2024 №3813-ІХ (відомого як «Закон про Клуб білого бізнесу») став наказ Міністерства фінансів України від 07.10.2024 №495 (далі – Порядок), яким затверджено порядок формування та оприлюднення переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства (далі – Перелік платників). Адже норми ухваленого закону, що передбачали загальне уявлення про  критерії, за якими податківці мали б визначати платників із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, не вирішували практичні аспекти «імплементації їх у реальність», оскільки не відповідали на питання конкретного порядку розрахунку таких показників, оприлюднення ДПС відповідних даних тощо.

Наскільки ухвалення цього Порядку визначить прозорі й зрозумілі «правила гри» для платників податків, щоб бути обраними до «Клубу білого бізнесу», проаналізувала для Mind керівниця практики податкового та митного права, адвокатка АО «Вдовичен та партнери», к.ю.н. Марія Золотарьова.

Номер і дата: 495 від 07 жовтня 2024 року.

Ініціатори документа: Міністерство фінансів України.

Етап: затверджений, але не набув чинності.

Зміст. Наказ містить:

  • алгоритми розрахунку середніх показників критеріїв для включення платників податків до Переліку платників;
  • алгоритми розрахунку показників вимог і критеріїв для включення платників податків до Переліку платників;
  • порядок формування та затвердження Переліку платників;
  • порядок оприлюднення Переліку платників ДПС, на своєму офіційному вебсайті;
  • порядок повідомлення платника податків про включення / виключення його до/з Переліку платників;
  • порядок подання платником податків повідомлення про відмову в оприлюдненні даних про платника податків;
  • порядок вилучення інформації про платника податків у разі подання платником податків повідомлення про відмову в оприлюдненні даних про платника податків після оприлюднення Переліку платників.

Позиція юристів. Зі свого боку залишаюся на позиції невпевненості в тому, що ініціатива з «Клубом білого бізнесу» може радикально змінити стан справ із недовірою платників податків до податкової служби та залатати «дірки» у Державному бюджеті. Якщо перейти до загального розуміння деяких юридичних тонкощів, то, зокрема, слід звернути на таке:

  • середні показники критеріїв (середні показники рівня сплати податків по галузі, середньої заробітної плати тощо) для включення платників податків до Переліку платників, алгоритм визначення яких міститься в Порядку, базуються на розрахунках, що проводить ДПС, достовірність яких, по суті, не можливо перевірити платнику податків;
  • за наявності винесених за останні 12 місяців податкових повідомлень-рішень, прийнятих за порушення податкових обов'язків щодо подання звітності та/або документів (повідомлень) (наприклад, повідомлень за формою 20-ОПП); порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, незалежно від розпочатої процедури адміністративного та/або судового оскарження, платник податків, що відповідає всім іншим критеріям, до Переліку платників податків не включається;
  • платник податків фактично позбавлений можливості оскаржити дії ДПС щодо невключення його до Переліку платників податків у адміністративному та судовому порядку, оскільки після затвердження Переліку платників попередній Перелік платників втрачає чинність (розділ V Порядку).

Якщо Порядок набуде чинності й буде реалізований на практиці, чого чекати найближчим часом?

  1. Оприлюднення першого Переліку платників податків на сайті ДПС.
  2. Можливість для «ручного» керування включенням платників до Переліку платників податків.

Чого, на нашу думку, попри прийняття Порядку, не варто в подальшому очікувати:

  • зменшення кількості податкових перевірок;
  • радикальних зрушень у питанні необґрунтованого тиску податкових органів на платників податків щодо дотримання «обов’язкового до виконання» податкового навантаження;
  • ефективного  для платника податків, що входить до «Клубу білого бізнесу» консультування з виділеним комплаєнс-менеджером ДПС з неоднозначних для розуміння питань, пов'язаних із виконанням ним податкових обов'язків.

Хто буде в плюсі. Ставка, на наш погляд, робиться на великий бізнес, «наближений» до влади, доходи від податкових надходжень якого є вирішальним для конкретного регіону та/або резидентів «Дія Сіті».

Хто буде в мінусі. Податкові органи, що мають в оперативному режимі проводити організаційні та інші заходи, спрямовані на оприлюднення та ведення Переліку платників податків.

Висновки. Прийняття Мінфіном наказу від 07.10.2024 №495 є важливим кроком, оскільки без нього «Клуб білого бізнесу», входження до якого має надавати платнику податків певні «податкові преференції», зокрема щодо пом’якшення податкового контролю, взагалі б не запрацював. Водночас вважати такі преференції суттєвими для бізнесу, що буде входити до цього Клубу, вбачається сумнівним.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло