Приватизація державних банків: хто може купувати та які ризики для інвесторів
Яких кроків від влади очікувати далі

На сьогодні частка держави в банківському секторі України перевищує 50%. З набранням чинності 19 жовтня 2024 року Закону України «Про особливості продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків» (далі – закон) є підстави очікувати, що це може змінитися. Про те, хто може брати участь у конкурсі з продажу, а також про ризики для інвесторів та інші деталі щодо законопроєкту спеціально для Mind проаналізували Сергій Піонтковський, партнер практики нерухомості, будівництва та енергетики Baker McKenzie Ukraine й Андрій Левченко, юрист практики нерухомості та будівництва Baker McKenzie Ukraine.
Мета. «Зменшення частки держави у банківському секторі України» та «посилення конкуренції у банківському секторі України». Відповідно до задекларованої мети об'єктами продажу визначено державні пакети акцій системно важливих банків, які перебувають в управлінні КМУ або Мінфіну, за винятком Ощадбанку та Укрексімбанку.
Перелік майбутніх об'єктів продажу вірогідно буде представлено державними пакетами акцій таких трьох банків:
- Сенс Банку (в управлінні Міністерства фінансів України);
- Укргазбанку (в управлінні Міністерства фінансів України);
- ПриватБанку (в управлінні КМУ).
Продаж державних пакетів акцій в інших банках, які не віднесені до системно важливих або державні акції в яких не перебувають в управлінні КМУ або Мінфіну (наприклад, Перший інвестиційний банк, Мотор-Банк тощо), схоже не регулюватиметься законом.
Зміст. Законом передбачається:
- проведення торгів «в Україні» (шляхом проведення електронних аукціонів) або ж «за кордоном» (однак без розкриття конкретних механізмів такого шляху проведення торгів);
- у разі відсутності хоча б одного учасника, який запропонував би ціну продажу на рівні стартової ціни або більше, дозволяється проведення повторних торгів зі зниженням стартової ціни на 20%;
- стартова ціна та ціна продажу можуть бути нижчими за розмір власного капіталу відповідного банку та в розрахунку на одну акцію банку нижче номінальної вартості однієї акції банку;
- за деяких умов сторони зможуть домовитися про підпорядкування договору купівлі-продажу пакета акцій праву Англії та Уельсу або праву штату Нью-Йорк (США), а також передбачити передання спорів за договором до міжнародного комерційного арбітражу;
- до підготовки державного пакета акцій до продажу (у тому числі до визначення стартової ціни) залучатиметься радник, який обиратиметься в конкурсному порядку. Ключовими критеріями його відбору стануть наявність у кандидата міжнародного досвіду продажу фінансових установ, високий рівень компетентності, а також якість запропонованого ним комплексного плану дій із продажу пакета акцій банку.
Позиція експертів. Зазначені правила видаються доволі «ліберальними» і «ринковими», якщо порівнювати їх з правилами відчуження інших державних активів (наприклад, процедурами приватизації державного майна). Вони є більш гнучкими в питаннях визначення стартової ціни, можливості призначення повторних аукціонів зі зниженням стартової ціни, а також мінімальної кількості необхідних учасників.
Ризики оскарження продажу пакетів акцій. Закон передбачає деякі гарантії для інвесторів на випадок визнання протиправними і скасування рішень органів державної влади про продаж державних пакетів акцій. Згідно із законом, їх визнання протиправними і скасування породжуватиме в постраждалих осіб лише право на відшкодування шкоди, завданої такими рішеннями, і не відновлюватиме їхнє становище, яке існувало до ухвалення відповідних рішень органів державної влади.
З огляду на цю норму, у разі якщо попередній власник проданого пакета акцій успішно оскаржить рішення про продаж пакета акцій, то він зможе претендувати лише на відшкодування шкоди, завданої йому державою. А його вимоги про повернення йому пакета акцій не будуть задоволені. Відповідно добросовісний інвестор не втратить придбаний ним пакет акцій із підстав неправомірності рішень держави, ухвалених у процесі його продажу. Це може підвищити передбачуваність процесу та довіру інвесторів.
Хто може бути учасником конкурсу?
Учасниками конкурсу з продажу зможуть стати особи, які відповідатимуть положенням Закону України «Про банки і банківську діяльність», а також ризик-профілю учасника конкурсу, який буде затверджено КМУ. Очікувано, не зможуть бути учасниками особи, які зокрема:
- на момент капіталізації банку державою або виведення банку з ринку за участю держави володіли істотною участю в такому банку або в інших банках, які капіталізувалися державою чи виводилися з ринку;
- зареєстровані в державах, що включені Кабінетом Міністрів України до переліку офшорних зон, і державах, які внесені FATF до списку держав, що не виконують або неналежно виконують рекомендації FATF, а також якщо їх 10 і більше відсотків статутного капіталу належать прямо або опосередковано такій особі;
- створені та зареєстровані відповідно до законодавства держави, що здійснила або здійснює збройну агресію проти України, або місцезнаходженням / місцем здійснення основної діяльності яких є територія такої держави, або ж пов'язані з такою державою, її громадянами, такими юридичними особами тощо;
- належать до осіб, до яких застосовано санкції.
Наступні істотні кроки, на які можна очікувати:
- Узгодження із законом чинних підзаконних нормативно-правових актів (наприклад, положення про комісію з продажу пакетів акцій банків, порядку залучення радників із продажу пакетів акцій банків).
- Утворення КМУ комісії з продажу пакетів акцій банків.
- Рада з фінансової стабільності аналізуватиме вплив продажу пакетів акцій держави у статутних капіталах банків на фінансовий стан і стабільність банківської системи.
- Ухвалення КМУ (з урахуванням висновків Ради фінансової стабільності) рішень про підготовку пакетів акцій відповідних банків до продажу.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.