Від коворкінгу до growth studio: як Kooperativ за п'ять років став місцем зростання людей із підприємницьким мисленням

Від коворкінгу до growth studio: як Kooperativ за п'ять років став місцем зростання людей із підприємницьким мисленням

І як вдалося пройти через виклики та кризові ситуації

Від коворкінгу до growth studio: як Kooperativ за п'ять років став місцем зростання людей із підприємницьким мисленням

Через війну багато компаній тимчасово зупинили роботу, резиденти виїжджали, шукали безпечніші місця. Бізнес стикнувся з безпрецедентними викликами й кризовими ситуаціями. Як реагувати на них, як зберегти бізнес у таких умовах і навіть масштабувати його? На прикладі історії розвитку коворкінг-простору Kooperativ його СЕО Христина Серьожечкіна спеціально для Mind розповіла про це, а також про те, як перетворити коворкінг на дім для бізнесів, а підприємців на проактивне ком'юніті.

З берлінських офісів у центр Києва

Уже понад 15 років я працюю у сфері сервісного та готельного бізнесу, а у 2021 році обійняла керівну позицію в Kooperativ. За цей час ми з командою створили growth studio більш ніж для 50 українських компаній, серед яких Preply, Port of Culture, Fedoriv Agency, Gres Todorchuk, Nova Digital та інші.

У 2019 році стався бум стартапів. Андрій Федорів, засновник і CEO Fedoriv Agency,  разом із майбутніми партнерами, почали цікавитися стартап-екосистемою та інвестиціями, відвідуючи події по всій Європі, зокрема в Берліні. Ці візити надихнули їх на створення концептуального простору в Києві. 

Від коворкінгу до growth studio: як Kooperativ за 5 років став місцем для зростання людей з підприємницьким мисленням

У 2019 році простір зустрів своїх перших резидентів: White Sales та Fedoriv Agency. Однак через кілька місяців COVID-19 розігнав усіх по домівках. Коли в червні 2020 року послабили обмеження й робота поновилася, Kooperativ облаштував руфтоп і терасу на залучені інвестиції.

Люди почали дізнаватися про бренд як про локацію для подій. Івенти свого часу стали вагомим драйвером до відновлення роботи. Наприклад, Port of Culture, які стали нашими резидентами, почали активно проводити виставки на локаціях. Ми фокусувалися на залученні якомога більшої кількості людей до заходів у просторі, аби будувати обізнаність про бренд. І це спрацювало: наприкінці 2021 року всі три поверхи були заповнені на 100%.

Криза – як каталізатор змін

Через війну перші два місяці в офісі залишався лише охоронець. Однак, коли загроза спала та з’явилося розуміння, що ми вистоїмо й життя не зупинилося, у березні повернулися Vymex, за ними й інші.

У червні було вирішено: Kooperativ починає роботу простору у звичному режимі. До кінця 2022 року на тлі регулярних відключень електроенергії Kooperativ зміг забезпечити робочими місцями понад 600 людей у складі 40 компаній.

Навесні 2023 року ситуація змінилася. Після закінчення періоду відключень, заповненість простору впала до 50%, а частина офісних приміщень залишилася порожньою. Ми зрозуміли, що тепер «конкуруємо» з кожною кав'ярнею, що має генератор та Wi-Fi. Склалася ситуація, у якій офіс став останнім, на що люди готові витрачати гроші.

Це спонукало нас замислитись, а як взагалі комунікувати: ми ж не лише про столи та стільці, а й про людей і спільноту. Тоді я з командою почала дивитися у глибину й зрозуміла: визначення «коворкінг» взагалі не описує те, що ми робимо. У цьому просторі зростають і знаходять business & life partners.

У Kooperativ небагато представників класичного бізнесу, його резиденти мають підприємницьке мислення та дух створення. Тому головним завданням було створити умови, що допоможуть їм поєднатися. Нам важливо, щоб у резидентів була можливість напряму презентувати свої ідеї, чути фідбек і поради. Не менш важливо було надати доступ до інструментів, які допоможуть просуватися. Коли ми усвідомили, що можемо дати людям, викристалізувалася концепція growth studio.

Основи такого формату – це надавати більше, ніж робочий простір:

  • розвиток: підтримка зростання компаній усередині екосистеми на усіх рівнях;
  • спільнота: об’єднує людей у ком'юніті, що є драйвером для сфер business, art, technology;
  • персоналізація: задоволення унікальних потреб резидентів через гнучкість;
  • інновації: відкритість до нових проєктів, практик та ініціатив.

Наприкінці 2023 року простір повністю відновив свої позиції: не лише повернувся до 100% заповненості, а й прийшов до нової концепції.

Як подолати кризові ситуації?

Ринок нерухомості особливо чутливий до подій останніх п'яти років. Тож на власному прикладі ми чітко бачимо, що допомогло пройти через виклики та відіграло ключову роль у продовження діяльності.

1. Міцний плацдарм бізнес-процесів. Коли все налаштовано, розписано, кожен працівник має чітко визначену зону відповідальності і  план дій, несподівані події легше перенести. Без цього побудована структура може впасти, як картковий будинок.

2. Критичне мислення. Команді потрібно бути об’єктивною в оцінці ситуації та ризиків. Критичне мислення під час кризи перетворює хаос на контрольований процес ухвалення рішень і допомагає переорієнтуватися на пошук можливостей.

3. Швидка реакція. Бізнес не має часу на п'ять стадій проживання горя. Щойно з’явився виклик – одразу, без заперечень чи спроб триматися за старе, варто шукати способи його подолати.

4. Гнучкість і адаптивність. Хоча інколи здається, що все й так працює, для будь-якого бізнесу настає момент, коли зміни необхідні. Як внутрішня криза означає, що запити та потреби аудиторії змінилися, а зовнішня – змінює їх сама. Отже, те ядро, яке мав бренд, уже не є актуальним. Завжди варто бути готовим пробувати нові методи та впроваджувати нові практики.

5. Бізнес залишається в цифрах. Для всього є метрики, й аналітика – це найкращий індикатор того, чи ваші нововведення мають результат і чи їх достатньо. Без концепції та візії не можна рухатися вперед, і вони завжди мають бути підтверджені достовірними показниками.

6. Люди для людей. Тільки людський фактор допомагає гуртуватися та шукати виходи. Коли справа доходить до критичних ситуацій, саме спільнота дає підтримку й можливості.

Найбільша цінність – спільнота

У концепції розвитку як «growth studio» одне з найважливіших завдань – побудувати спільноту, в якій кожен може досягти своїх цілей шляхом синергії. Ми розуміли, що для growth studio важливий певний набір резидентів, формування екосистеми, зв’язків. Усі резиденти тут саме тому, що вони цінні для спільноти. Ми запрошували найперспективніших серед  представників business, art, technology в один простір.

Демонстративний кейс, коли за коктейлями резиденти часто ділилися, що складно знайти людей у команду. Я почала запитувати: «А як ви шукаєте? Можливо потрібна якась допомога?» – а потім запросила рекрутингову агенцію Baza IT та платформу з працевлаштування Lobby X стати нашими резидентами, і тепер вони допомагають іншим ефективніше закривати вакансії.

Залучали все більше резидентів, відповідно потрібно було форматувати команду. Тепер зусилля йдуть не на продажі офісів, локацій і подкастів, а на спільноту. Замість команди сейлз-менеджерів – команда людей, які працюють над спільнотою.

Як розвиватися надалі?

Зараз ми як growth studio використовуємо свої ресурси не тільки в інтересах власних резидентів. Завдяки гранту від USAID у жовтні запустили програму «Business Push» для 100 представників малого та середнього бізнесу. Також ми долучилися до створення EdTech Alliance Ukraine, що дало можливість українцям доєднатися до Ed-Tech Alliance Europe.

Ми шукаємо різні способи зростати, хоча інколи це важко. Масштабувати все, що стосується сервісного бізнесу, складно через людський фактор. Сьогодні в тебе є натхнення й команда, але чи буде так завтра? Нам важливо масштабуватись якісно, тому зараз ставимо собі запитання «Як?».

Уже зараз Kooperativ почав рухатися в бік цифрових продуктів. Окрім окремого застосунку, випускаємо власний подкаст із резидентами та працюємо над оновленням формату для другого сезону.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло