Що варто знати українським підприємцям про ведення бізнесу в Туреччині?
Які податкові й регуляторні особливості у країні

Туреччина стає дедалі популярнішою серед підприємців завдяки своєму стратегічному розташуванню між Європою, Азією та Близьким Сходом. Попри культурні й економічні відмінності, країна пропонує унікальні можливості для бізнесу. Докладно про ключові особливості ведення бізнесу в Туреччині, базуючись на практичному досвіді підприємців, Mind розповіла Світлана Мороз, адвокат, кандидат юридичних наук, керуючий партнер Юридичної компанії Dictum (Україна, Туреччина).
Яка мотивація для відкриття бізнесу в Туреччині?
- Географічне розташування
Туреччина займає унікальне стратегічне положення, бо розташовується на перетині Європи, Азії та Близького Сходу. Це робить країну важливим логістичним хабом для міжнародної торгівлі. Туреччина має вихід до Чорного, Егейського та Середземного морів, що забезпечує доступ до ключових морських портів для експорту та імпорту товарів.
Стамбульський аеропорт є одним із найбільших транспортних вузлів у світі, а розвинена мережа автошляхів і залізниць забезпечує швидке доставлення товарів фактично в кожен регіон Європи та Азії. Все це разом створює ідеальні умови для компаній, які орієнтовані перш за все на глобальний ринок.
- Диверсифікація ризиків
Для багатьох українських компаній відкриття бізнесу в Туреччині стало стратегічним кроком для диверсифікації ризиків насамперед унаслідок військових дій, та спонукають компанії переносити виробничі потужності до Туреччини, де стабільна безпекова ситуація. До ключових факторів також можна віднести пропозиції Туреччини щодо законодавчих гарантій для захисту іноземних інвестицій, що мінімізує ризики втрати активів.
- Доступна робоча сила
Туреччина має велику чисельність працездатного населення, що є значною перевагою для іноземних інвесторів. З населенням понад 85 млн осіб країна пропонує широкий вибір кваліфікованих і некваліфікованих робітників. Це також дозволяє оперувати фондом заробітної плати для компанії, знижуючи або підвищуючи витрати на персонал. З досвіду підприємців, які відкрили бізнес в Туреччині, можемо констатувати гнучкість ринку праці: легкість наймання та швидке закриття вакансій роблять процес управління людськими ресурсами ефективнішим, ніж в Україні.
- Гнучкість бізнес-середовища
Турецьке бізнес-середовище вирізняється сприятливими умовами для розвитку підприємництва. У першу чергу валютна лібералізація. Це означає можливість відкривати мультивалютні рахунки й здійснювати міжнародні трансакції без значних обмежень. Окрім простих процедур реєстрації при відкритті бізнесу маємо прогнозоване податкове планування.
По-перше, наявність вільних економічних зон і технопарків дозволяє оптимізувати податкове навантаження. По-друге, відсутність податкових перевірок у звичному для нас форматі. При умові системного ведення бізнесу, вчасного подання звітності та дотриманні ділових звичаїв до вас ніколи не прийде податкова з перевіркою. Така гнучкість робить Туреччину привабливою для стартапів, середніх і великих компаній, що прагнуть стабільного розвитку на міжнародному ринку.
Які особливості турецького бізнес-менталітету?
По суті, турецький бізнес-менталітет поєднує традиційні цінності з гнучким підходом до ведення справ. Успіх у турецькому бізнес-середовищі значною мірою залежить від здатності підприємця адаптуватися до обставин і встановлювати особисті контакти.
Турки цінують неформальні зв’язки, які часто є ефективнішими за офіційні домовленості. Це означає, що обіцянки, зафіксовані в контрактах, не завжди є гарантією їх виконання. Важливо вміти аналізувати невербальні сигнали, підтекст і культурні нюанси, тобто «читати між рядків».
Для Туреччини також характерні часті зміни умов співпраці, що сприймається як норма. Бізнес-партнери можуть переглядати угоди залежно від обставин. Це вимагає готовності до компромісів.
Ще одна характерна ознака місцевого ділового світу – надання переваги особистим зустрічам та особистим переговорам, де можна налагодити довірчі стосунки. Фактично довіра та особисті стосунки є основою бізнес-культури Туреччини. Вони часто важливіші за юридичні угоди. Саме тому, щоб вибудувати довгострокові відносини на взаємній повазі й особистій репутації, важливо підтримувати регулярний контакт і демонструвати лояльність.
Зустрічі за чашкою чаю або кави часто є ключовими для укладання угод. На переконання місцевих ділових кіл, у неформальних умовах легше досягти взаєморозуміння. Особисті рекомендації мають велике значення, а мережа контактів може відкрити нові можливості для співпраці.
Які особливості підходу до бізнесу?
Багато турецьких компаній є сімейними підприємствами, що визначає особливості їхньої корпоративної культури та стилю управління. У бізнесі домінують родинні традиції, де ключові позиції займають члени сім’ї. Бізнес передається від покоління до покоління. Молодь часто змушена продовжувати сімейну справу, навіть якщо має інші інтереси.
Зворотна сторона сімейних бізнесів – відсутність професійного менеджменту. У багатьох компаніях рішення ухвалюються не професійними менеджерами, а членами родини. Це також варто враховувати, адже ефективність управлінських рішень може бути суперечливою на перший погляд.
Які податкові та регуляторні особливості?
Завдяки наявності вільної економічної зони (ВЕЗ), валютної лібералізації та помірному рівню перевірок Туреччина загалом пропонує сприятливі умови для розвитку бізнесу в різних галузях.
З іншого боку, ведення бізнесу в Туреччині вимагає ретельного фінансового планування з урахуванням податкових зобов’язань. Рекомендується закладати до бюджету 55–59% податків від обороту для забезпечення реалістичних фінансових прогнозів.
Серед основних податків: податок на прибуток (20–25%), ПДВ (18% стандартна ставка, знижені ставки для деяких товарів і послуг), податок на заробітну плату та соціальні внески. Є також кілька специфічних податків, таких, як податок на вивіски, екологічні збори тощо, які можуть варіюватися залежно від регіону.
Податкова система країна доволі багатовекторна. Це означає можливість законного зниження податкового навантаження за допомогою грамотного податкового планування та використання доступних пільг.
Підприємства, зареєстровані у ВЕЗ, можуть бути звільнені від податку на прибуток, ПДВ та митних зборів при експорті. Туреччина – одна з країн, яка максимально підтримує експорт. Уряд уже тривалий час як запровадив й успішно підтримує експортноорієнтовані підприємства з можливістю зниження операційних витрат.
Найкращим тому підтвердженням є мультивалютність країни, що забезпечує гнучкі умови для роботи з іноземними валютами на основі принципу валютної лібералізації. Якщо порівнювати з іншими країнами, то Туреччина має лояльне валютне регулювання, котре полегшує міжнародну торгівлю.
Які особливості перевірок бізнесу?
Якщо повернутися до теми перевірок бізнесу, то система податкових перевірок у Туреччині відзначається помірною адміністративною навантаженістю на бізнес. Податкові органи проводять перевірки переважно за скаргами або підозрою в порушеннях, що знижує ризик випадкових інспекцій. Оскільки є акцент на підтримку розвитку підприємництва, то і навантаження щодо перевірок розподіляється відповідно. Це означає, що планові перевірки частіше стосуються великих корпорацій, тоді як малий і середній бізнес менш підданий податковому контролю.
Як би банально це не звучало, але саме дотримання законодавства забезпечить безперешкодний процес ведення господарської діяльності. Проте є поправка на місцеві особливості й ось чому. Компаніям важливо дотримуватися місцевих законів і правил, оскільки конкуренти можуть використовувати механізм скарг для створення адміністративного тиску.
Ведення бізнесу в Туреччині відкриває значні можливості для розвитку завдяки стратегічному розташуванню, сприятливому економічному середовищу та гнучкому підходу до регулювання. Проте для досягнення успіху необхідно бути готовим до адаптації до місцевих умов і культурних особливостей. Серед ключових викликів для українських підприємців варто зазначити відмінності в законодавстві, ментальні бар’єри та конкуренцію, як захист інтересів власного бізнесу.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.