Італійська Snam може стати посередником між «Нафтогазом» і «Газпромом»
Але співпраця України з ЄС укотре залежить від позиції Росії

Італійська компанія Snam може виступити партнером компанії «Магістральні газопроводи України» та навіть готова вкласти $2 млрд інвестицій. Але наскільки довготривалим буде українсько-італійське партнерство – це вже залежить від російського «Газпрому».
Насправді переговорний процес щодо збереження транзиту газу через Україну триває вже понад 10 років. Від часу введення в дію «Північного потоку» кожен новий президент України та керівництво кожного уряду стикаються із викликом щодо скорочення російського газового транзиту. І періодичні збільшення транзитних обсягів до 80 млрд куб. м – як це було у 2016 році – це, на жаль, явище тимчасове.
Традиційно окрім італійських компаній (Eni) у переговорах брали участь німецька (EON), угорська (MOL) та австрійська (OMV). Періодично зацікавленою стороною була французька GDF (Engie). Але після 2014 року та конфлікту України з Росією, конкретизації «Північного потоку-2» та «Турецького потоку» конфігурація зацікавлених європейських компаній дещо видозмінилася.
Фактично нині за столом переговорів активність виявляють країни, для яких збереження транзиту через Україну є життєво важливою умовою. Власне, це Італія (Snam), яка отримує понад 20 млрд куб. м російського газу, і цей обсяг надходить через Україну, а також Словаччина (Eustream), яка має контракт на транзит російського газу і зацікавлена в отриманні прибутку від транзиту не менше 50 млрд куб. м.
За наявною у Mind інформацією, наразі переговори не є надто результативними, оскільки італійці та словаки хочуть заручитися підтримкою «Газпрому» та отримати гарантії подальшої роботи ГТС України на рівні 50 млрд куб. м як мінімум до 2040 року. Тобто фактично ще на 20 років після завершення договору «Нафтогазу» і «Газпрому» у 2019 році.
Але вже з 2020 року Snam та Eustream можуть стати посередниками між Україною та Росією. Це буде нагадувати авіаперельоти українців не напряму в Росію, а через Білорусь.
Очікування Snam і Eustream позиції Росії цілком логічні, оскільки ГТС України зі східного боку може приймати лише російський газ.
Водночас «Газпром» веде власні переговори з Італією та Словаччиною. У 2016 році «Газпром» і Eustream домовилися про використання словацьких газотранспортних потужностей у рамках проекту «Північний потік-2». «Сьогодні проведено переговори зі словацьким оператором Eustream і досягнуто домовленостей, що словацькі газотранспортні потужності використовуватимуться в рамках проекту «Північний потік-2», – заявляв у червні 2016 року керівник «Газпрому» Олексій Міллер.
Також періодично проходять зустріч представників Росії та Італії стосовно розвитку «Північного потоку-2» і «Турецького потоку», зокрема, участі італійських компаній у цих проектах.
Та навіть якщо участь італійської компанії Snam в управлінні ГТС України набуде більш реальних обрисів, постане питання ефективності роботи з боку італійців. Масштаб їх операційної діяльності суттєво менший, ніж «Укртрансгазу». Snam управляє лише 9000 км магістральних газопроводів, тоді як в Україні їх налічується 38 000 км. Обсяг підземних сховищ в управлінні Snam становить 11 млрд куб. м, а в Україні – 31 млрд куб. м.
Якщо ж Snam захоче отримувати дохід від транзиту, то Україні доведеться змиритися із втратою як мінімум $0,7–1 млрд прибутку. Щодо припущення про інвестиції з боку Snam на рівні $2 млрд, то навряд чи цих коштів вистачить на модернізацію: Україна щороку витрачає на поточний ремонт ГТС приблизно $0,5 млрд.
Зрештою, серед тих компаній, які проводили переговори щодо управління ГТС України, завжди було скептичне ставлення до оренди чи простої участі у спільному підприємстві. Адже тоді поставало питання доцільності інвестицій у ГТС, якщо система не належатиме самим компаніям.
Отож, можна вважати, що у відносинах із можливими партнерами щодо управління ГТС України крига скресла. Але обмежена кількість зацікавлених сторін (Італія та Словаччина) та їх переговори із «Газпромом» наразі породжують більше сумнівів в успішній для України реалізації проекту спільного українсько-європейського управління ГТС.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].